PracaGrupypl.praca.dyskusje › ustawa o ochronie danych osobowych - a info o wynagrodzeniu

  • 1. Data: 2006-04-10 16:37:42
    Temat: ustawa o ochronie danych osobowych - a info o wynagrodzeniu
    Od: "smbsone" <s...@w...pl>

    witam! pracodawca sugeruje mi, ze rozmawiajac nt wysokosci mojego
    wynagrodzenia z osobobami trzecimi naruszam kodeks pracy.(ze wg niego
    te informacje sa tajne)

    czy ma racje i czy moze mi zabronic pod grozba jakis sankcji
    rozmowy nt mojego wynagrodzenia ?

    pozdrawiam

    adam

  • 2. Data: 2006-04-10 17:34:04
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomosci <news:1144687062.789831.244400@j33g2000cwa.googlegro
    ups.com>
    smbsone <s...@w...pl> pisze:

> [...]
    > te informacje sa tajne)
    > czy ma racje i czy moze mi zabronic pod grozba jakis sankcji

    Nie ma przepisu w KP mówiacego o tym, ze nie wolno Ci poruszac
    tematu_wlasnego_wynagrodzenia przy osobach trzecich.

    Natomiast wewnetrzny regulamin wynagrodzen moze uznac, iz wysokosc
    wynagrodzenia za prace i innych swiadczen pienieznych ze stosunku pracy
    uwazana jest za dobro osobiste pracownika i objeta jest tajemnica. I
    wtedy wszelkie rozmowy o wyplatach bylyby zlamaniem regulaminu.

    --
    Nixe

  • 3. Data: 2006-04-10 18:36:55
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "Nixe" <n...@f...peel> napisał w wiadomości
> [...]
    > uwazana jest za dobro osobiste pracownika i objeta jest tajemnica. I
    > wtedy wszelkie rozmowy o wyplatach bylyby zlamaniem regulaminu.

    Ale imho dobro osobiste pracownika to dobro osobiste _pracownika_ i może
    on robić sobie z tym dobrem co zechce. Może też rozpowiadać na prawo i
    lewo ile zarabia. Oczywiście panie z kadr muszą zachować tajemnicę
    dotyczącą kto ile zarabia w firmie, ale sam pracownik o swoich _dobrach_
    może rozpowiadać. Ograniczanie tego było by ograniczaniem jego
    konstytucyjnej swobody do wyrażania swoich myśli, poglądów itp.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 4. Data: 2006-04-10 18:43:22
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:1144687062.789831.244400@j33g2000cwa.googlegrou
    ps.com
    smbsone <s...@w...pl> pisze:

    > pracodawca sugeruje mi, ze rozmawiajac nt wysokosci mojego
    > wynagrodzenia z osobobami trzecimi naruszam kodeks pracy.(ze wg niego
    > te informacje sa tajne)
    To niech poda naruszany artykuł KP.
    Otóż KP w ogóle nie porusza tej kwestii

    > czy ma racje
    Nie.

    > i czy moze mi zabronic pod grozba jakis sankcji
    > rozmowy nt mojego wynagrodzenia ?
    Nie, nie może. Jeśli twierdzi inaczej, niech poda podstawe prawną.

    Jotte

  • 5. Data: 2006-04-10 20:58:54
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl> wrote in

    > W wiadomości news:1144687062.789831.244400@j33g2000cwa.googlegrou
    ps.com
    > smbsone <s...@w...pl> pisze:
    [...]
    > Nie, nie może. Jeśli twierdzi inaczej, niech poda podstawe prawną.

    a czy moze byc to informacja istotna ze wzlgedu na funkcjonowanie
    danej firmy? tj. taka informacja, ktorej pracownicy nie moga ujawniac?
    nie chodzi mi tutaj o sama kwote miesiecznego wynagrodzenia w
    poszczegolnych miesiacach ale o jej skladniki;

    tak jak w dowcipie (za http://wojsko.to2.pl/?c=humor):

    Spotyka się dwóch kolegów:
    - Gdzie pracujesz?
    - W odlewni.
    - Co tam robisz?
    - Tajemnica wojskowa.
    - A ile ci plącą?
    - Dziesięć złotych od bomby, dwa od granatu.

    wszakze podajac skladniki swojego wynagrodzenia mozna udzielic
    istotnej informacji na temat chociazby struktury organizacyjnej
    firmy (ktora moze byc z kolei waznym czynnikiem decydujacym o
    sukcesie danej firmy);

    pzdrv;
    adas;

  • 6. Data: 2006-04-10 21:09:50
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:Xns97A1E9763E325adasiek.podolany.net@127.0.0.1 adasiek

> [...]
    > istotnej informacji na temat chociazby struktury organizacyjnej
    > firmy (ktora moze byc z kolei waznym czynnikiem decydujacym o
    Prawo przewiduje specyficzne dziedziny i formy zatrudnienia (służby), które
    wykluczają zawieranie układów zbiorowych pracy oraz wprowadzaja regulaminy
    resortowe (choćby służby mundurowe itp.).
    Przyjąłem jednak, że mówimy o "normalnym" zakładzie pracy. Nie znam podstawy
    prawnej, która umożliwiałaby aby jakiś tam Zenek zatrudniający Stefana i
    Mariana mógł im w świetle prawa zakazać aby o czymś nie rozmawiali po pracy.
    Mogę się mylić, ale aby to przyznać muszę mieć niepodważalny dowód.

    Jotte

  • 7. Data: 2006-04-10 21:38:08
    Od: Dariusz Sznajder <d...@b...tu.kielce.pl>

    Dnia 10.04.2006 Jotte <t...@w...spam.wypad.polska.pl> napisał/a:
> [...]

    > Mariana mógł im w świetle prawa zakazać aby o czymś nie rozmawiali po pracy.
    > Mogę się mylić, ale aby to przyznać muszę mieć niepodważalny dowód.
    E, tu chyba poszedłeś o krok za daleko.
    W świetle prawa zakazać im chyba może podpisując z nimi po prostu stosowną
    umowę. Bo niby czemu nie?
    No, i "o czymś" może być objete tajemnica handlową/służbową, więc o wszystkim
    to na pewno nie mogą rozmawiać.

    --
    Dariusz Sznajder
    DSZ1-RIPE

  • 8. Data: 2006-04-10 21:56:10
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:slrne3lk20.kvf.darek-news@NO-SPAM.beast.tu.kiel
    ce.pl
    Dariusz Sznajder <d...@b...tu.kielce.pl> pisze:

    > E, tu chyba poszedłeś o krok za daleko.
    > W świetle prawa zakazać im chyba może podpisując z nimi po prostu stosowną
    > umowę. Bo niby czemu nie?
    Nie poszedłem o krok za daleko, bo czym innym jest "zakazać" (czynność
    jednostronna), a czym innym podpisać dobrowolną (?) umowę dwustronną czy
    wielostronną.

    > No, i "o czymś" może być objete tajemnica handlową/służbową, więc o
    > wszystkim to na pewno nie mogą rozmawiać.
    Uogólniłem, może niepotrzebnie. Gadamy naturalnie o płacy.
    Na pewno nie mogą rozmawiać (zaznaczam, że rozmowa != ujawnianie informacji)
    o czym, z kim i na jakiej podstawie obowiązywałby taki zakaz?

    Jotte

  • 9. Data: 2006-04-10 22:56:29
    Od: Dariusz Sznajder <d...@b...tu.kielce.pl>

    > Nie poszedłem o krok za daleko, bo czym innym jest "zakazać" (czynność
    > jednostronna), a czym innym podpisać dobrowolną (?) umowę dwustronną czy
    > wielostronną.
    Zakazał w sensie: zobowiązał pracownika do zachowania tajemnicy.
    Pracownik się na to zgodził (formalnie - zobowiązał się sam),
    ale dla mnie nadal jest zakaz.

    > Uogólniłem, może niepotrzebnie. Gadamy naturalnie o płacy.
    A, to tu się zgadzam, że - bez stosownego zapisu w umowach - formalnie mogą.
    Inna sprawa, że może to być - zupełnie nie formalnie - źle widziane.

    > Na pewno nie mogą rozmawiać (zaznaczam, że rozmowa != ujawnianie informacji)
    > o czym, z kim i na jakiej podstawie obowiązywałby taki zakaz?
    Troche mi się taka nie ujawniająca rozmowa kłóci z samym pojęciem rozmowy,
    ale w sumie może masz i rację...

    --
    Dariusz Sznajder
    DSZ1-RIPE

  • 10. Data: 2006-04-10 23:36:38
    Od: " leszek" <s...@g...pl>

> [...]

    > Otóż KP w ogóle nie porusza tej kwestii

    > Nie.

    > Nie, nie może. Jeśli twierdzi inaczej, niech poda podstawe prawną.

    Rozdział II Obowiązki pracownika

    Art. 100.

    4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy
    informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,

    Jeśli pracodawca uważe, że ujawnienie wysokości wynagrodzenia może narazić go
    na straty, np. umożliwić konkurencji podkupywanie specjalistów, to może
    zakazać ujawniania tej informacji.