PracaGrupypl.praca.dyskusje › urlopy, ekwiwalenty i inne takie - pare pytan

  • 1. Data: 2002-06-11 19:12:52
    Temat: urlopy, ekwiwalenty i inne takie - pare pytan
    Od: "Blanka Zych" <t...@p...onet.pl>

    1. Czy istnieje jeszcze cos takiego, jak ekwiwalent urlopowy?

    2. Czy faktycznie zeszloroczny urlop, niewykorzystany do 30 marca tego
    roku po prostu przepada?

    A jesli nie, to jak rozwiazac taka sytuacje: pracownik chce odejsc z firmy.
    Dogaduje sie co do formy wypowiedzenia - za porozumieniem stron, ale
    z zachowaniem 3-miesiecznego okresu wypowiedzenia. Chcialby w czasie
    jego trwania wykorzystac zalegly urlop - lacznie 44 dni (26 tegorocznego
    +18 zeszlorocznego) - mozna tak?

    Pozdrawiam
    Blanka

  • 2. Data: 2002-06-11 19:54:54
    Temat: Re: urlopy, ekwiwalenty i inne takie - pare pytan
    Od: Daniel Podlejski <u...@u...eu.org>

    Blanka Zych napisała:
    : 1. Czy istnieje jeszcze cos takiego, jak ekwiwalent urlopowy?

    Tak.

    : 2. Czy faktycznie zeszloroczny urlop, niewykorzystany do 30 marca tego
    : roku po prostu przepada?

    Nie. Może być tylko problemem dla firmy w razie kontroli PIPu.
    Przepadnie po bodajrze pięciu latach.

[...]

    Jak najbardziej. Tyle że musi się na to zgodzić pracodawca.

    --
    Daniel Podlejski <u...@u...eu.org>
    ... Runaway train never going back

  • 3. Data: 2002-06-11 20:25:48
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    Blanka Zych <t...@p...onet.pl> wrote:
    > 1. Czy istnieje jeszcze cos takiego, jak ekwiwalent urlopowy?
    ekwiwalent za niewykorzytsany urlop - istnieje.
    wyplacany wylacznie w chwili rozwiazywaia stosunku pracy.

    > 2. Czy faktycznie zeszloroczny urlop, niewykorzystany do 30 marca tego
    > roku po prostu przepada?
    nie. przepada dopiero po 3 latach (chyba) a moze 5ciu?
    po prostu papiery trzeba przechowywac ilestam lat, wiec po tych 5 latach
    firma nie ma obowiazku miec dokumentacji z ktorej by wynikalo, ze rzeczywiscie
    nie wykorzystalas urlopu. Wydaje mi sie tez, ze po 3 latach urlop przepada
    mimo, ze dokumenty trzeba trzymac 5 lat.

> [...]
    > z zachowaniem 3-miesiecznego okresu wypowiedzenia. Chcialby w czasie
    > jego trwania wykorzystac zalegly urlop - lacznie 44 dni (26 tegorocznego
    za ten rok nie nalezy sie 26 dni, a proporcjoanlnie do przepracowanego
    kawalka roku. jesli umawiacie sie, ze umowa wygasa 30.09, to nalezy sie
    26 * 9 / 12 = 20 dni. czyli masz 38 dni w sumie.
    co do zasady zas zdecydowanie tak mozna, choc w wypadku porozumienia stron
    trudno mowic o okresie wypowiedzenia, bo nie ma zadnego wypowiedzenia.
    jest porozumienie. porozumieliscie sie, ze umowa wygasa za 3 miesiace
    i ze w tym okresie wykorzystujesz urlop. jesli nie wykorzystaujesz,
    to dostajesz ekwiwalent za niewykorzystany urlop.

    przy czym jest to 38 dni _roboczych_, czyli 7 i pol tygodnia.

    pozdrawiam

    romekk

  • 4. Data: 2002-06-12 05:58:06
    Od: Piotr Piatkowski <k...@c...pl>

    Blanka Zych <t...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > z zachowaniem 3-miesiecznego okresu wypowiedzenia. Chcialby w czasie
    > jego trwania wykorzystac zalegly urlop - lacznie 44 dni (26 tegorocznego

    Tak jak Romek pisał - za ten rok jest proporcjonalnie, praca do końca
    sierpnia - 8/12 urlopu, czyli 17 dni.

    Natomiast wydaje mi się, że pracodawca ma prawo wyboru - albo udziela Ci
    urlopu, albo - jeżeli tego urlopu nie chce dać - musi wypłacić
    ekwiwalent.

    --
    Piotr Piątkowski, Kraków
    perl -le 's**02).4&9%4^[./4(%2^0%2,^([#+%2&**y%& -;^[%"`-{ a%%s%%$_%ee'

  • 5. Data: 2002-06-12 08:03:30
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "Daniel Podlejski" <u...@u...eu.org> napisał w
    wiadomości news:slrnagclce.hbk.underley@witch.underley.eu.org..
    .
    > Blanka Zych napisała:
    > : 1. Czy istnieje jeszcze cos takiego, jak ekwiwalent urlopowy?
    >
    > Tak.

    Zgadza się

    > : 2. Czy faktycznie zeszloroczny urlop, niewykorzystany do 30 marca tego
    > : roku po prostu przepada?
    >
    > Nie. Może być tylko problemem dla firmy w razie kontroli PIPu.
    > Przepadnie po bodajrze pięciu latach.

    Po 3 od prawa nabycia prawa do urlopu.

    > Jak najbardziej. Tyle że musi się na to zgodzić pracodawca.

    Zgodnie z planem urlopów. Oczywiście jak strony się zgodzą, to na dowolnych
    innych warunkach. Jako, że jest to porozumienie stron, nie ma czegoś
    takiego, jak okres wypowiedzenia. Przy wypowiedzeniu pracownika nie można
    posłać na urlop WYPOCZYNKOWY - zgodnie z orzeczeniem SN w czasie okresu
    wypowiedzenia pracownik żyje w stresie i nie może być mowy o wypoczynku. Za
    niewykorzystany urlop przysługuje ekwiwalent.
    Za ten rok u tego pracodawcy przysługuje nie 26 dni, lecz proporcjonalnie do
    czasu przepracowanego (czyli pracując do końca września wypada 9/12 z 26).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 6. Data: 2002-06-12 08:41:30
    Od: Daniel Podlejski <u...@u...eu.org>

    Kaizen napisał:
    [...]
    : Za ten rok u tego pracodawcy przysługuje nie 26 dni, lecz proporcjonalnie do
    : czasu przepracowanego (czyli pracując do końca września wypada 9/12 z 26).

    Minimum. Pracodawca może się zgodzić na wykorzystanie całego
    przysługującego. Może ale nie musi. ;)

    --
    Daniel Podlejski <u...@u...eu.org>
    ... Political speeshes They are lying in the mud

  • 7. Data: 2002-06-12 08:44:47
    Od: "Blanka Zych" <t...@p...onet.pl>

    Dziekuje wszystkim za pomoc (znajomym i nieznajomym) ;-)))
    Ja na szczescie siedze sobie wlasnie na urlopie, ale batalia czeka
    moich znajomych.

    Pozdrowienia
    Blanka

  • 8. Data: 2002-06-12 18:01:09
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    Użytkownik "Piotr Piatkowski" <k...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Natomiast wydaje mi się, że pracodawca ma prawo wyboru - albo
    udziela Ci
    > urlopu, albo - jeżeli tego urlopu nie chce dać - musi wypłacić
    > ekwiwalent.

    Nie, to pracownik ma prawo wyboru - urlop albo ekwiwalent (oczywiście
    w okresie wypowiedzenia).

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 9. Data: 2002-06-12 19:48:55
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    > Nie, to pracownik ma prawo wyboru - urlop albo ekwiwalent (oczywiście
    > w okresie wypowiedzenia).
    a na podstawie ktorego paragrafu KP ?
    bo jakos nie moge nigdzie zauwazyc, zeby pracodawca mial _obowiazek_
    zastosowac sie do wymagan pracownika w tym zakresie, widze natomiast pare
    zapisow o tym, ze pracodawca moze odmowic udielnia urlopu, odwolac z urlopu,
    zmienic termin urlopu itp.

    jest tez moza o tym, ze to PRACODAWCA ustala plan urlopow biorac pod uwage
    (to nie znaczy ze _musi_ zaplanowac kazdemu urlop tak, jak ten ktos
    sobie zechce) zyczenia praconwikow.

    (nie wykluczam, ze taki paragraf istnieje, ale jakos nie potrafie go wskazac,
    i nigdy o nim nie slyszalem ;-))

    pozdrawiam

    romekk

  • 10. Data: 2002-06-13 16:21:38
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    Użytkownik "Roman Kubik" <r...@p...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    pare
    > zapisow o tym, ze pracodawca moze odmowic udielnia urlopu, odwolac z

    Ale nie moze zmusić do wzięcia urlopu.

    > jest tez moza o tym, ze to PRACODAWCA ustala plan urlopow biorac pod
    uwage
    > (to nie znaczy ze _musi_ zaplanowac kazdemu urlop tak, jak ten ktos
    > sobie zechce) zyczenia praconwikow.

    Ale robi to w ściśle określonym terminie (na początku roku) , a wtedy
    trudno zaplanować przyszłe zwolnienia pracowników.

    > (nie wykluczam, ze taki paragraf istnieje, ale jakoś nie potrafię go
    wskazać,
    > i nigdy o nim nie słyszałem ;-))

    Bo nie istnieje, jest natomiast wyrok SN stwierdzający, iż pracownik w
    okresie wypowiedzenia znajduje się w stresie i nie odpoczywa, w
    związku z tym nie można go zmuszać do wykorzystywania urlopu
    wypoczynkowego (ale o tym pisał już ktoś w tym wątku (Kaizen?)).

    Kotewka
    k...@w...pl