PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa zlecenie-umowa o pracę

  • 1. Data: 2005-06-30 13:33:45
    Temat: umowa zlecenie-umowa o pracę
    Od: "mariusz " <m...@g...pl>

    Witam

    Jestem studentem, bardzo możliwe że wkrótce rozpocznę pracę i będę miał do
    wyboru umowę zlecenie lub umowę o pracę na 1\2 etatu. I mam pytanie w tym
    momencie: która umowa jest dla mnie korzystniejsza pod względem wysokości
    otrzymanego wynagrodzenie. Pod jakim innym kątem niż wynagrodzenie wybierać
    rodzaj umowy o pracę? Dziękuję za wszelkie uwagi

    Mariusz D.

  • 2. Data: 2005-06-30 13:44:44
    Temat: Re: umowa zlecenie-umowa o pracę
    Od: "qqlio" <q...@g...pl>

    mariusz <m...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > otrzymanego wynagrodzenie. Pod jakim innym kątem niż wynagrodzenie wybierać
    > rodzaj umowy o pracę? Dziękuję za wszelkie uwagi

    Pod wzgledem wynagrodzenia - zlecenie/dzielo (studentom mozna nie pobierac
    ZUS-u)
    Pod wzgledem przyszlej emerytury i praw "pracowniczych" - 1/2 etatu ;-)
    Pzdr

  • 3. Data: 2005-06-30 13:46:17
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Bylo niedawno
    W skrocie:
    Umowa-zlecenie - nieoplacane sa skladki zdrowotne, emerytalne itp.
    Jedynie podatek. Zatem jesli pracodawca mowi ze ma okreslona kwote
    brutto ktora moze na Ciebie przeznaczyc to korzystniejsza bedzie wlasnie
    umowa zlecenie - dostaniesz wiecej kasy. Minusy - jesli nie zawrzecie
    tego w umowie (a rzadko sie zawiera) nie masz placone za okres choroby,
    urlopu, nie przysluguja Ci takie prawa jak pozostalym pracownikom
    (premie swiateczne, rozne bonusy) no i brak okresu wypowiedzenia.
    Umowa o prace - odciagane sa wszystkie skladki, w efekcie z poczatkowej
    kwoty brutto mniej kasy zostanie dla Ciebie. Ale masz placone za okres
    choroby, urlop, swiadczenia takie jak pozostali pracownicy itp
    A no i okres pracy na umowe zlecenie nie liczy sie do stazu pracy
    natomist umowa o prace sie liczyc

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 4. Data: 2005-06-30 14:00:00
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    mariusz napisał(a):

> [...]
    > momencie: która umowa jest dla mnie korzystniejsza pod względem wysokości

    A skąd mamy wiedzieć? W końcu to chyba ty i twój przyszły
    praco/zleceniodawca znacie stawki. Sam porównaj. My możemy co najwyżej
    zgadywać.

    Pod jakim innym kątem niż wynagrodzenie wybierać
    > rodzaj umowy o pracę?
    ^^^^^^

    Chyba rodzaj umowy w ogóle?

    Jeśli jesteś studentem i masz nie ukończone 26 lat to - przy założeniu,
    że wszystkie przepływy pieniężne między tobą a zlecenio/pracodawcą będą
    oficjalne i że ma on do wydania "na ciebie" stałą - niezależną od
    rodzaju umowy - kwotę korzystniejsza będzie - oczywiście tylko MZ -
    umowa-zlecenie.
    Zakładając, że nikt (pracodawca) nie próbuje nikogo (ciebie)
    przechytrzyć, to pracując na umowę-zlecenie powinieneś otrzymywać do
    ręki jakieś 50% więcej. Po prostu od wynagrodzenia które dostajesz nie
    trzeba będzie odprowadzać składek ZUS. Ponieważ składki nie są
    odprowadzane nie masz oczywiście związanych z nimi przywilejów tj.
    płatnego urlopu, płatnych nadgodzin, "pewności" - względnej oczywiście -
    zatrudnienia i całej tej ochrony jaką zapewnia KP. "Nie istniejesz"
    także dla systemu emerytalnego. Niemniej jak napisałem moim zdaniem
    warto wybrać tę formę - oczywiście przy założeniu czystości intencji
    kontrahenta. :)

    pozdrawiam

    Zbyszek

  • 5. Data: 2005-06-30 14:42:55
    Temat: Re: umowa zlecenie-umowa o prac
    Od: "Krzysztof Czaprowicz" <k...@i...pl>

    Użytkownik "badzio" <b...@n...epf.pl> napisał w wiadomości
    > Bylo niedawno
    > W skrocie:
    > Umowa-zlecenie - nieoplacane sa skladki zdrowotne, emerytalne itp. Jedynie
    > podatek.
    Ten poczatek dotyczy umowy o dzielo. W umowie - zlecenie skladki zdrowotne
    sa oplacane.
    Reszta ok.

    Pozdrawiam
    K.C.

  • 6. Data: 2005-06-30 17:07:43
    Od: "candina" <candina[malpa]@o2.pl>

    Jedynie
    > Ten poczatek dotyczy umowy o dzielo. W umowie - zlecenie skladki zdrowotne
    > sa oplacane.

    jezeli jest studentem do 26 roku zycia to od umowy zlecenia nie odprowadza
    sie zadnych skladek do Zus.

  • 7. Data: 2005-06-30 17:09:06
    Od: "M L" <k...@o...pl>

> [...]
    > także dla systemu emerytalnego. Niemniej jak napisałem moim zdaniem warto
    > wybrać tę formę - oczywiście przy założeniu czystości intencji

    A jak pracodawca odpowadza składki emerytalno-rentowe?
    Nie są obowiązkowe, ale można odprowadzać.

    ML

  • 8. Data: 2005-06-30 18:04:39
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    badzio; <da0t39$q2i$1@kujawiak.man.lodz.pl> :

    > A no i okres pracy na umowe zlecenie nie liczy sie do stazu pracy
    > natomist umowa o prace sie liczyc

    Jeżeli urlopowego, to i tak nie skorzysta, no chyba że na tym, że już
    będzie miał za sobą okres pewnych obostrzeń w prawach urlopowych -
    kiedy skończy studia, to i tak bardziej będzie mu się opłacało podawać
    szkółkę zamiast okresu pracy w trakcie trwania nauki.

    Flyer

  • 9. Data: 2005-06-30 19:56:26
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Krzysztof Czaprowicz napisał(a):
    > Użytkownik "badzio" <b...@n...epf.pl> napisał w wiadomości

    > Ten poczatek dotyczy umowy o dzielo. W umowie - zlecenie skladki zdrowotne
    > sa oplacane.
    > Reszta ok.
    Autor watku pisal ze jest studentem. Wiec skladki zdrowotne nie sa
    oplacane (wiem bo sam tak pracuje 2 lata)

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 10. Data: 2005-07-02 10:32:00
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    M L napisał(a):

    > A jak pracodawca odpowadza składki emerytalno-rentowe?
    > Nie są obowiązkowe, ale można odprowadzać.

    A jaki w omawianej sytuacji miałoby to sens?

    pozdrawiam

    Zbyszek