PracaGrupypl.praca.dyskusjeszykuja sie obwarowania zawodu informatyka? › Re: szykuja sie obwarowania zawodu informatyka?
    From: "Piotr Michalowski" <r...@w...home.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: szykuja sie obwarowania zawodu informatyka?
    Date: Mon, 22 Dec 2003 21:50:16 +0100

    Witam ponownie,

    Po kilkudniowej swiatecznej zwloce chcialbym dodac kilka slow komentarza.

    | Użytkownik "Nina M. Miller" <n...@p...ninka.net.usun> napisał w
    wiadomości

    | ale to sie da calkowicie zalatwic w normalny sposob:
    | firma, ktora dostarcza takie mission-critical oprogramowanie podpisuje
    | umowe z druga firma, ktora to umowa stanowi, ze _gwarantuja_ iz pewne
    | rzeczy sie nie wydarza.
    | jesli sie wydarza, to wtedy firma zobowiazuje sie zaplacic ogromne
    | odszkodowanie.
    |
    | oczywiscie, taki kontrakt jest wart kupe szmalu i ludzie go podpisujacy
    | zdaja sobie sprawe, co to oznacza.

    W przypadku takich systemow to nawet trudno mowic o odszkodowaniu.
    Z zasadzie kazda powazna katastrofa spowoduje bankructwo firmy i szanse
    na uzyskanie pieniedzy sa znikome. Moze jedynie "skarb panstwa" cos wyplaci.
    Tu idzie o unikniecie sytuacji zagrozenia i tego nie mozna zalatwic jedynie
    umowami
    cywilno-prawnymi i zasadami gry rynkowej. Jesli katastrofa sie wydarzy, to
    chodzi o sprawdzenie,
    czy zespol projektanow i wykonawcow wykonal swoja prace zgodnie z regulami
    sztuki,
    i czy zdarzenie nie bylo spowodowane zaniedbaniem.
    Z drugiej strony, to dla firmy zatrudnianie wysoko-wykwalifikowanych
    specjalistow,
    ktorych wiedza i umiejetnosci zostaly potwierdzone odpowiednimi
    certyfikatami,
    powinno byc karta przetargowa. Oczywiscie, nie w przypadku, gdy w 95% o
    wyniku przetargu
    stanowi cena.

    | w Polsce niestety taka prosta metoda nie dziala, bo wymiar
    | sprawiedliwosci nie dziala.

    Propozycja PTI, to proba zmiany istniejacego stanu rzeczy.

    | to proboje sie to obejsc w jakis chory i wywichrowany zupelnie sposob,
    | tworzac monopole korporacyjne, certyfikaty etc.
    |
    | KAZDE ograniczenie dostepu do zawodu powoduje spadek konkurencji, a to z
    | kolei pozwala na bezkarne podnoszenie cen za uslugi.

    Pomysl certyfikownia nie jest oznacza zamkniecia drogi do zawodu. Propozycja
    PTI
    okresla sciezki i modele ksztalcenia przyszlych informatykow. To nie jest
    tak, jak w przypadku
    zadwodow prawniczych. I powinnismy dopilnowac, aby ograniczanie dostepu do
    zawodu informatyka,
    poprzez ograniczanie liczby miejsc na studiach informatycznych nie mialo
    miejsca.

    | popatrzcie sobie, co trzeba zrobic, zeby byc adwokatem i ile uslugi
    | adwokatow w Polsce kosztuja.
    | paranoja.
    |
    | chcecie takie cos z informatyka zrobic?
    | zdajecie sobie sprawe, jak strasznie to ograniczy rozwoj tej dziedziny i
    | ja uwsteczni???

    Media opisuja ten przypadek, jako patologie. Sa w Sejmie podejmowane proby
    zmiany tej sytuacji. Nikt jednak nie mowi o likwidacji samorzadu
    adwokackiego.

    | takie komisje i sady istnieja w wypadku zawodu lekarza.
    | czy wymusilo to dobra jakosc uslug? NIE!!!!

    To sytuacja w Polsce. W wielu krajach swiata utrata prawa wykonywania
    zawodu,
    to dotkliwa kara.

    Na koniec kilka slow podsumowania.
    Wprowadzenie certyfikatow zawodowych nie ma na celu nabicia kabzy okreslonej
    grupie osob, ale wprowadzenie wymagan koniecznych do wykonywania zawodu
    zgodnie z regulami sztuki. Jest to proba wyeliminowania z rynku
    hochsztaplerow,
    ktorzy podszywaja sie pod informatykow i swoimi dzialaniami niszcza dobra
    opinie
    o polskiej informatyce.
    Mam nadzieje, ze ogromna wiekszosc kolezanek i kolegow, ktorzy czytaja ten
    list
    nie zalicza sie do w/w grupy hochsztaplerow.
    Pozdrawiam,
    Piotr Michalowski