PracaGrupypl.praca.dyskusje › [prośba o komentarz] list motywacyjny i CV dla przedstawiciela handlowego

  • 11. Data: 2005-10-24 13:56:47
    Temat: Re: [prośba o komentarz] list motywacyjny - trochę OT :)
    Od: "Maciek Sobczyk" <m...@d...dopPLer>

    Użytkownik "Immona" <c...@n...googlemailu> napisał w wiadomości
    news:djfja6$okv$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > wiele osob zywi przekonanie, ze trzeba w ten sztuczny sposob pisac. Wynika
    > to w jakims stopniu z zaadaptowania wzorcow korporacyjnych w polskich
    > podrecznikach i poradnikach. Typowy wzorzec listu motywacyjnego, ktory
    krazy
    > w "przestrzeni informacyjnej" to list majacy sens przy aplikowaniu do
    > korporacji, w ktorej chce sie biec w wyscigu, robic kariere, oddac duza
    > czesc zycia, a autentycznym marzeniem kandydata jest wlasnie taki sukces:
    > prestiz, pieniadze i zycie pelne wydarzen. Zas firma nalezy do
    > umozliwiajacych to.

    W życiu nie spotkałem w żadnej korporacji takich ludzi. No może w jednej -
    pewnym banku z siedzibą w wielkopolsce. Tam spotkałem automaty a nie ludzi.
    Ale w pozostałych przypadkach...
    Na ogół właśnie zatrudnia się tych normalnych, świeżych, ludzkich... Dopiero
    potem robi im się bruzdy na korze i indoktrynuje.

    A swoją drogą, to dziwne, jak często osoby inteligentne wykonują odmóżdżone
    czynności (np. pisanie listu pod sztampę), bo tak powinno być, bo cv ma mieć
    2 strony, bo ktoś mądry coś powiedział. Eeeeee taaaaam.

    > Idealistyczne "ludzkie" podejscie szybko Ci przejdzie, gdy sie zetkniesz z
    > dostateczna iloscia kandydatow beznadziejnych, kontakt z ktorymi jest
    > meczacy.

    Czy ja wiem, mnie nie przeszło :)
    Chyba że nic o tym nie wiem.
    pozdr.
    m.

  • 12. Data: 2005-10-24 14:20:05
    Temat: Re: [prośba o komentarz] list motywacyjny i CV dla przedstawiciela handlowego
    Od: "Maciek Sobczyk" <m...@d...dopPLer>

    Użytkownik "Marcin Delektowski" <t...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:djb5vr$er8$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam!
    >
    > Dodałem następne ogłoszenie. Starałem się, korzystając z Waszych uwag,
    napisać
    > mniej "nadęty i wyszukany językowo" ;-) LM. Bardzo proszę o uwagi! :-)
    > W CV (pisanym pod to ogłoszenie) wywaliłem jeden kierunek ;-D i dodałem
    zdjęcie.
    > Rozwinąłem też umiejętności związane z informatyką.
    >
    > Wszystko jest na mojej stronie w punkcie 4. Zapraszam!
    > http://members.chello.pl/m.delektowski/

    Piszesz całkiem fajnie, ale jesteś za mało konkretny:
    - kiedyś próbowałem swoich sił w programowaniu,
    - obsługuję rozmaite programy narzędziowe, graficzne itp.,

    Unikaj słówek takich, jak kiedyś, dawniej, zdarzyło mi się, itp., itd.
    Pracodawca ma prawo oczekiwać, iż sformułujesz swój komunikat w sposób nie
    pozostawiający wątpliwości. Bo cóż to znaczy "kiedyś"? Dla jednego 2 lata
    temu, dla innego 20 lat temu. Podobnie z wyrazami przybliżającymi określone
    cechy (wysoki mężczyzna, długi kij, mało pieniędzy etc.)

    Patrzę na Twój list motywacyjny głównie od strony nieświadomych skojarzeń,
    jakie będą się pojawiały po stronie czytającego. Jedno już znasz -
    nieprecyzyjne określenie pozostawia miejsce na sceptycyzm. Krytyczne
    nastawienie do Twojego CV (a takie ma każdy rekruter) ów sceptycyzm
    powiększą.

    Inna rzecz- więcej języka czynów dokonanych, języka cech niezaprzeczalnych i
    języka korzyści. Trudno jest, bez treningu pisać takim językiem, więc
    postaram się wyjaśnić na kilku schematach.

    Zdanie: Jestem postrzegany jako osoba wzbudzająca zaufanie i potrafiąca
    nawiązać dobry kontakt.
    Uwiarygodnienie cechy: Wzbudzam zaufanie. Potrafię nawiązać kontakt.

    Zdanie: Pomocne może się także okazać moje zainteresowanie informatyką,
    która jest moją pasją od najmłodszych lat (kiedyś próbowałem swoich sił w
    programowaniu w języku C++).
    Uwiarygodnienie cech zgodnie z modelem Cecha - Zaleta - Korzyść: [cecha]Od
    dzieciństwa zajmuję się informatyką. Programowałem w języku C++.
    [zaleta]Dzięki temu, dziś moje umiejętności obsługi komputera są wysoce
    ponad przeciętne. [Korzyść]: Zatrudniając mnie, zyskacie Państwo
    profesjonalny obieg informacji elektronicznej w biurze.

    Ewentualnie, żeby sugestia nie była zbyt nachalna - ogranicz język do
    Cecha - Korzyść: Od dzieciństwa pasjonuję się informatyką. Dziś komputer w
    biurze nie ma dla mnie tajemnic. Bez problemu radzę sobie z każdym zadaniem
    biurowym.

    Zdanie: kiedyś próbowałem swoich sił w programowaniu w języku C++.
    Język czynów dokonanych: programowałem w C++ / opanowałem podstawy C++.

    Ja to tak piszę na prędko, więc przykłady mogą Cię nie przekonywać, ale
    wierz mi - tymi samymi metodami łapię HR-ów na wędkę, jako pracownik firmy
    szkoleniowej. Na ogół skutecznie.

    "Jestem osobą aktywną i bardzo dobrze zorganizowaną - ukończyłem kilka
    kierunków studiów. Jednocześnie w okresie wakacyjnym, przez dwa lata z rzędu
    pracowałem za granicą. Wszystkie te doświadczenia w dużym stopniu
    ukształtowały moją wysoką odporność na stres i presję czasową, a co
    najważniejsze - nauczyły mnie dobrze sobie radzić w sytuacjach problemowych
    i trudnych. " - bardzo dobre, choć nieco chaotyczne. W dwóch zdaniach
    zawarłeś aktywność, dobre zorganizowanie, odporność na stres, radzenie w
    sytuacjach. Ale ogólnie jest ok.

    Na koniec pomyślałbym o jakiejś bombce dla pracodawcy, czyli tak zajebiście
    zależy mi na tym, żeby pracować właśnie u niego.

    pozdr.
    m.

  • 13. Data: 2005-10-24 18:16:22
    Od: "Immona" <c...@n...googlemailu>

    Użytkownik "Marcin Delektowski" <t...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:djihl5$hba$1@inews.gazeta.pl...

    > Trudno mi było sobie poradzić z nadmiarem "pańskości i pana". Nie wiem też
    > czy
    > zwrot "poza ustaloną procedurę" jest właściwy, ale w ten sposóbn chciałem
    > powiedzieć, że był kimś więcej niż zwykłym urzędnikiem.

    Cos w stylu "w sposob wykraczajacy poza zwykle obowiazki zwiazane z pelniona
    funkcja" byloby imho lepsze. Ale pomijajac bledy wynikajace z niewiedzy
    odnosnie sposobow tytulowania i jakis nielegalny przecinek, jest dokladnie
    tak, jak powinno byc. :)

    I.

  • 14. Data: 2005-10-25 11:41:11
    Od: "Marcin Delektowski" <t...@i...pl>

    Maciek Sobczyk napisał(a):

    > - obsługuję rozmaite programy narzędziowe, graficzne itp.,

    W CV wymieniłem więcej szczegółów na ten temat. Czy mam się powtarzać w LM czy
    może w CV napisać ogólnie a w LM szczegółowo?

    > Unikaj słówek takich, jak kiedyś, dawniej, zdarzyło mi się, itp., itd.

    Rozumiem.

    > Zdanie: Jestem postrzegany jako osoba wzbudzająca zaufanie i
    > potrafiąca nawiązać dobry kontakt.
    > Uwiarygodnienie cechy: Wzbudzam zaufanie. Potrafię nawiązać kontakt.

    Dzięki za ten przykład - dużo mi unaocznił. :-) Choć przyznam, że trochę mnie
    dziwi kojarzenie skromności z niepewnością, jak to Immona - być może
    przypadkiem (chodzi mi o użycie "i" zamiast "lub") - napisała: "Wstawki
    oznaczajace de facto <<in my humble
    opinion">> pokazuja skromnosc i niedostateczna pewnosc siebie". Zwracam uwagę na
    tę koniunkcję - tak jakby skromność pociągałą za sobą niepewność. Ale ok - taki
    jest dyskurs, i rzeczywiście z pkt. widzenia "pierwszych skojarzeń" może to mieć
    duże znaczenie.

    Napisałem "jestem postrzegany" ze względu na wadliwość własnej opinii na swój
    temat - nierzadko spora część naszego wyobrażenia o sobie okazuje się iluzją.
    IMHO inni są lepszym weryfikatorem niektórych cech.

> [...]
    > wysoce ponad przeciętne. [Korzyść]: Zatrudniając mnie, zyskacie
    > Państwo profesjonalny obieg informacji elektronicznej w biurze.

    Też świetny przykład i w tym przypadku pełna zgoda.

    > Ja to tak piszę na prędko, więc przykłady mogą Cię nie przekonywać,
    > ale wierz mi - tymi samymi metodami łapię HR-ów na wędkę, jako
    > pracownik firmy szkoleniowej. Na ogół skutecznie.

    Przekonują, przekonują... :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin Delektowski

  • 15. Data: 2005-10-25 12:33:16
    Od: "Marcin Delektowski" <t...@i...pl>

    Immona napisał(a):

    > Ale pomijajac bledy wynikajace
    > z niewiedzy odnosnie sposobow tytulowania i jakis nielegalny
    > przecinek, jest dokladnie tak, jak powinno byc. :)

    Miło to słszeć. :)

    Napisz proszę, przy okazji, jak to powinno być z tytułowaniem w tym przypadku.

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin Delektowski

  • 16. Data: 2005-10-25 17:33:39
    Od: "Immona" <c...@n...googlemailu>

    Użytkownik "Marcin Delektowski" <t...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:djl8mj$h6n$1@inews.gazeta.pl...

    > Miło to słszeć. :)
    >
    > Napisz proszę, przy okazji, jak to powinno być z tytułowaniem w tym
    > przypadku.

    Wszedzie lub prawie wszedzie (tzn. przy pierwszym wystapieniu w zdaniu) "Pan
    Konsul", "Pana Konsula" itd.
    Pewnym niedostatkiem jest brak wzmianki o jego kraju i o tym, jak sie swoim
    dzialaniem przyczynil do zaciesnienia stosunkow pomiedzy Polska i naszym
    regionem a krajem, ktory reprezentowal - to jest wazny cel pracy konsula i
    wypada zaakcentowac, ze zrobil to doskonale.
    No i jeszcze w takich listach pisze sie linie tytulowa i koncowa ("z
    wyrazami...") recznie, a nie na maszynie/komputerze.

    I.