PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca na umowę zlecenie

  • 1. Data: 2006-01-19 08:46:12
    Temat: praca na umowę zlecenie
    Od: " Majka" <t...@g...pl>

    Witam

    od stycznia tego roku zostałam zatrudniona na umowę zlecenie. Nie mam innej
    pracy, to jest moje jedyne źródło dochodu. Mam opłacane ubezpieczenie
    społeczne i zdrowotne.
    Zastanawia mnie jak regulowane są takie sprawy jak: urlop wypoczynkowy,
    chorobowe. Czy ten okres zatrudnienia liczy mi sie do emerytury? jak wyglada
    wypowiedzenie takiej pracy i czy dostanę świadectwo pracy odchodzac z firmy?

    Będę wdzięczna za wszytskie odpowiedzi.

    pozdr
    Majka

  • 2. Data: 2006-01-19 08:57:07
    Temat: Re: praca na umowę zlecenie
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Majka porozsypywal nastepujace haczki:
> [...]
    > wypowiedzenie takiej pracy i czy dostanę świadectwo pracy odchodzac z firmy?
    Nijak. Nie swiadczy pracy a wykonujesz zlecenie. W zwiazku z tym nie
    przysluguja Ci zadne swiadczenia do ktorych ma prawo osoba bedaca na
    umowie o prace. Zatem nie masz urlopu wypoczynkowego, nie masz
    chorobowego, okres zatrudnienia nie liczy sie do emerytury, czy stazu.
    Swiadectwa pracy tez nie dostaniesz. Okresu wypowiedzenia tez nie ma.
    Wszystko to jest kwestia dogadania sie z szefem (zleceniodawca) -
    mozecie wpisac na umowie ze przysluguje Ci x dni wypowiedzenia czy ze
    masz placone za chorobowe. A zamiast swiadectwa pracy, mozesz otrzymac
    co najwyzej referencje/opinie.
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 3. Data: 2006-01-19 09:14:09
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    " Majka" <t...@g...pl> wrote in

    > od stycznia tego roku zostałam zatrudniona na umowę zlecenie. Nie mam
    > innej pracy, to jest moje jedyne źródło dochodu. Mam opłacane
    > ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

    nie masz zadnej pracy ;-) umowa-zlecenie jest umowa cywilno-prawna i jako
    takiej nie obowiazuja jej przepisy kodeksu pracy, tylko kodeksu cywilnego;

> [...]
    > wypoczynkowy, chorobowe. Czy ten okres zatrudnienia liczy mi sie do
    > emerytury? jak wyglada wypowiedzenie takiej pracy i czy dostanę

    nie ma czegos takiego jak "chorobowe";
    ten okres nie liczy sie do lat pracy - chyba ze masz dzialnosc gospodarcza;
    nie dostaniesz swiadectwa pracy;
    co do wypowiedzenia: przedmiotem umowy-zlecenia jest wykonanie jakiegos
    zlecenia, jezeli go nie wykonasz, to Twoj zleceniodawca moze dochodzic
    przed sadem korzysci utraconych z tytulu niewykonania przez Ciebie
    zlecenia; tutaj chyba nie obowiazuja zadne limity typu "maksymalnie
    wynagrodzenie za 3 miesiace" - zleceniodawca moze swoje szkody wycenic
    dowolnie;

    oczywiscie czesc powyzszych zdan moze byc nieprawdziwa w swietle Twojej
    konkretnej umowy, lecz umowa-zlecenie jako taka nie zapewnia sama z siebie
    wymienionych powyzej korzysci;

    adas;

  • 4. Data: 2006-01-19 09:45:50
    Od: Kira <c...@e...wytnij.pl>

    Re to: Majka [Thu, 19 Jan 2006 08:46:12 +0000 (UTC)]:

    > od stycznia tego roku zostałam zatrudniona na umowę zlecenie.

    Nie zostałaś zatrudniona. Dostałaś zlecenie wykonania zadania.

    > Zastanawia mnie jak regulowane są takie sprawy jak: urlop
    > wypoczynkowy, chorobowe.

    Wcale. Nie istnieje w przypadku umów cywilno-prawnych, jeśli
    ta kwestia nie zostanie bezpośrednio ujęta w umowie.

    Jeżeli nie została ujęta, za czas kiedy nie pracujesz - nie
    ważne z jakich przyczyn - po prostu nie dostaniesz pieniędzy.

    > Czy ten okres zatrudnienia liczy mi sie do emerytury?

    Nie.

    > jak wyglada wypowiedzenie takiej pracy

    Tak jak każdej umowy cywilno-prawnej - czyli zgodnie z opisem
    takiej sytuacji zawartym w samej umowie.

    > i czy dostanę świadectwo pracy odchodzac z firmy?

    Nie. Nie jesteś zatrudniona, więc nie ma z czego wystawiać
    świadectwa pracy.

    Kira

  • 5. Data: 2006-01-19 09:57:32
    Od: " Majka" <t...@g...pl>

    Dziękuje wszytskim za odpowiedz, tak wlasnie myslalam, zejest jak piszecie.
    niestety tak pewnie będę zatrudniona przez dluższy czas - rok, może póltora,
    i liczylam ze moze to zmienia realia no chyba ze znajdę inną prace na etat
    albo nasza organizacja pozarządowa nagle zacznie miec kase ;D
    Zostaje mi tylko jedno: dogadać się z szefem i ustalić sobie warunki pracy.

    ozdr
    majka

  • 6. Data: 2006-01-19 14:13:23
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    jeżeli umowa zlecenie będzie jedynym Twoim zatrudnieniem, to
    obowiązkowo będziesz podlegać ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym
    (okres składkowy, zaliczany do emerytury) i zdrowotnym. Dobrowolnie
    możesz wybrać ubezpieczenie chorobowe. Jeżeli od poprzedniego okresu
    Twojego ubezpieczenia chorobowego (gdzie miałaś prawo do zasiłku
    chorobowego) nie upłynęło jeszcze 30 dni, to prawo do zasiłku
    chorobowego nabywasz od razu po zgłoszeniu do ubezpieczenia
    chorobowego. Od pierwszego dnia zwolnienia lekarskiego zasiłek
    chorobowy jest finansowany przez ZUS. Jeżeli przerwa w ubezpieczeniu
    chorobowym przekracza 30 dni, to prawo do zasiłku chorobowego
    nabędziesz dopiero po 6 miesiącach podlegania ubezpieczeniu
    chorobowemu i opłacaniu składek z tytułu umowy zlecenia.

    Pozdrawaim

    --
    wa

  • 7. Data: 2006-01-19 16:15:13
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:dqnnqc$jcl$1@inews.gazeta.pl Majka
    <t...@g...pl> pisze:

> [...]
    > znajdę inną prace na etat albo nasza organizacja pozarządowa nagle
    > zacznie miec kase ;D Zostaje mi tylko jedno: dogadać się z szefem i
    Nie całkiem. Wiele zależy od charakteru zlecenia i sposobu jego realizacji.
    Spójrz na art. 22 §1 i §1^2 Kodeksu Pracy. Wykonując zlecenie zauważ, czy
    nie zachodzą wymienione w §1 faktycznego nawiązania stosunku pracy (a nie
    tylko wywiązywanie się z postanowień umowy cywilno-prawnej). Jeśli tak -
    spróbuj zgromadzić dowody, że tak właśnie było. Wówczas będziesz mogła (np.
    z końcem umowy) upomnieć się skutecznie stwierdzenie faktycznego istnienia
    stosunku pracy i uzyskać wszystkie płynace zeń uprawnienia i skutki (ew. ich
    ekwiwalenty).

    Jotte

  • 8. Data: 2006-01-19 17:34:24
    Temat: Re: praca na umowę zlecenie [OT]
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 19 Jan 2006 15:13:23 +0100, "wektor" <w...@i...pl> wklepał(-a):

> [...]
    >nabędziesz dopiero po 6 miesiącach podlegania ubezpieczeniu
    >chorobowemu i opłacaniu składek z tytułu umowy zlecenia.

    Hmm, spróbuj napisać jeszcze raz, może uda się umieścić słowo "chorobowy/ego" w
    każdej linii na początku. :)

  • 9. Data: 2006-01-19 17:38:57
    Od: jerry <j...@i...pl>

    ...a ja bym to tak ujął

    > Nie zostałaś zatrudniona. Dostałaś zlecenie wykonania zadania.

    Nie dostałaś zlecenia do wykonania. Dostałaś pracę, a pracodawca
    naruszając prawo pracy zastąpił umowę o pracę umową cywilno - prawną.
    Wykorzystał fakt, że na nie odmówisz podpisania umowy na takich
    warunkach, gdyż nie jesteś córką pana Piotr Misztal z Samoobrony i
    pieniądze są Ci potrzebne za wszelką cenę.
    Faktycznie jednak jeżeli ma miejsce:
    Art. 22. § 1. (11) Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik
    zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz
    pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym
    przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za
    wynagrodzeniem.
    § 11. Zatrudnienie w warunkach określonych w § 1 jest zatrudnieniem
    na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony
    umowy.
    § 12. (12) Nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową
    cywilnoprawną przy zachowaniu warunków wykonywania pracy, określonych w § 1.

    to niezależnia jak ta umowa się nazywa - jest to umowa o pracę. Co
    potwierdzi sąd pracy.

    > Nie.

    jeżeli nie masz innej umowy zlecenie jest odprowadzana składka
    ubezpieczenia emerytalnego do ZUS.

    > Nie. Nie jesteś zatrudniona, więc nie ma z czego wystawiać
    > świadectwa pracy.

    jesteś zatrudniona i gdy tylko potwierdzi to sąd pracy twój pracodawca
    będzie musiał wystawić Ci świadectwo pracy gdy odejdziesz z firmy.
    Jeżeli tego nie zrobi kierujesz skargę do PIP.

    > Kira

    Jarek

    /*
    bo punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia
    */

    pozdrawiam,

  • 10. Data: 2006-01-19 17:40:39
    Od: jerry <j...@i...pl>

    ...a ja bym to tak ujął

    > Nie zostałaś zatrudniona. Dostałaś zlecenie wykonania zadania.

    Nie dostałaś zlecenia do wykonania. Dostałaś pracę, a pracodawca
    naruszając prawo pracy zastąpił umowę o pracę umową cywilno - prawną.
    Wykorzystał fakt, że nie odmówisz podpisania umowy na takich warunkach,
    gdyż nie jesteś córką pana Piotra Misztala z Samoobrony i pieniądze są
> [...]

    będzie musiał wystawić Ci świadectwo pracy gdy odejdziesz z firmy.
    Jeżeli tego nie zrobi kierujesz skargę do PIP.

    Jarek

    /*