PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca a warunki zatrudnienia

  • 1. Data: 2002-12-21 00:40:47
    Temat: praca a warunki zatrudnienia
    Od: "M" <mraf[usun_ten_spamerski_chlam]@tlen.pl>

    Chciałbym poruszyć sprawę, która przewija się bardzo często, mianowicie
    zatrudnienie na wieczne umowy-zlecenia/o dzieło oraz na "własną
    działalność".

    Pomijając na chwilę szczegóły, to z tego co wiem, stosunek pracy, czyli
    tzw. etat, polega na wykonywaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków.
    Każda (tu podkreślę: każda!) praca, która na tym polega i jest świadczona
    regularnie nosi znamiona stosunku pracy, i to niezależnie od tego, czy
    pracujemy na umowę-zlecenie, czy mamy wasną firmę. To oznacza, że tak
    naprawdę jesteśmy zatrudnieni na etat i spokojnie wygramy sprawę w sądzie,
    zaś Inspekcja Pracy będzie bardziej niż zadowolona, jeśli ją o tym
    poinformujemy. Tyle teoria.

    Praktyka, oczywiście jest inna. Znakomita większość osób o tym nie wie, a
    nawet jeśli wie, to nie chce iść do sądu, bo nie wie, jak to zrobić. No i
    zwyczajnie w świecie się boi.

    Jasną stroną tej sytuacji jest fakt, że Sądy Pracy w znakomitej większości
    przypadków orzekają na korzyść pracownika, innymi słowy, jeśli nie ma
    uchybień proceduralnych, sprawy w nich kończą się zazwyczaj po myśli
    zatrudnionych, a kosztami obciążony jest zazwyczaj pracodawca.

  • 2. Data: 2002-12-21 08:16:06
    Temat: Re: praca a warunki zatrudnienia
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

    Użytkownik "M" <mraf[usun_ten_spamerski_chlam]@tlen.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > uchybień proceduralnych, sprawy w nich kończą się zazwyczaj po myśli
    > zatrudnionych, a kosztami obciążony jest zazwyczaj pracodawca.

    No i oczywiście taka wymuszona umowa o prace przez Sąd zostaje rozwiązana z
    najbliższym możliwym terminem. A to nie o to chodzi :)))))))
    Jedynym sposobem jest niepodpisywanie ciągłych zlecen i nie zgadzanie się na
    zatrudninie jako własna firma. Ale w warunkach dużego bezrobocia to
    marzenia. Pracodawcy mogą dyktować warunki jak chcą i zmieni się to dopiero
    gdy bezrobocie spadnie ponizej 10%.

    Wiesiek

  • 3. Data: 2002-12-21 08:41:08
    Od: "Jean" <j...@w...pl>

    niestety to smutna prawda :(
    bezrobocie jak na razie rosnie a nie maleje, choc statystyki mog mowic
    inaczej....
    1. od 1997 nie wykazuje sie w statach osob pobierajacych zasilki i
    swiadczenia przedemerytalne, a osob tych jest sporo !!
    2. takze nie liczy sie osob na szkoleniu i abswolwentow pobierajacych
    stypendium - PARANOJA !!
    3. w ost. mies bezrob wzroslo o 0,3%, a tak naprawde to o duzo wiecej, gdyz
    nikt nie bieze pod uwage ile osob "wypadlo" z ewidencji, gdyz nie maa ubezp
    zdrowontego, wiec po co im przyjezdzac do posredniaka.....

    co do stat. to polecam www.praca.gov.pl/stat

    Jean

  • 4. Data: 2002-12-21 10:15:29
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Wiesław Wronowicz wrote:

> [...]
    > zatrudninie jako własna firma. Ale w warunkach dużego bezrobocia to
    > marzenia. Pracodawcy mogą dyktować warunki jak chcą i zmieni się to dopiero

    Zawsze mozna doniesc anonimowo na pracodawce do PIP - jaki pracodawca
    tacy pracownicy ;).

    Flyer

  • 5. Data: 2002-12-21 20:59:29
    Od: "M" <mraf[usun_ten_spamerski_chlam]@tlen.pl>

    Well, może i pracodawcy uważają, że mogą sobie dyktować co chcą, ale ja
    swoją drogą będę robić co mogę, i to zanim bezrobocie spadnie poniżej 10%
    ;-)

    To jest kwestia tego, na co się godzimy. Pracowałem na czarno, owszem, ale
    przecież nie płaciłem ani grama podatków, nie? Pracowałem na własną
    działalność, ale za to przecież i komputer mogłęm wziąć w lizing i za
    benzynę sobie odpisać, no i VAT, prawda? Więc w sumie wszystko ma swoje
    plusy. Ja już powoli chcę mieć i ZUS, i na emeryturę pracować, więc jednak
    wolę cieplutki etacik. Nawet jeśli miałbym go udowadniać przed sądem ;-)

  • 6. Data: 2002-12-21 21:46:30
    Od: "Jean" <j...@w...pl>

> [...]
    > wolę cieplutki etacik. Nawet jeśli miałbym go udowadniać przed sądem ;-)

    powiem tak: pracuje w urzedzie pracy jako informatyk, ale zeby wyzyc to
    musze dorabiac :)
    wiem dokladnie jak pracodwacy traktuja pracownikow, i to nie tylko ci
    prywatni.....
    DG mam zawieszona, bo mi sie nie oplaca (nie robie odliczen), wszysko na
    um-zlec/um-dzielo

    Jean

  • 7. Data: 2002-12-23 00:58:44
    Od: "TS" <f...@o...pl>

    A zastanawiał się ktoś dlaczego pracodawcy unikają zatrudnienia na etat?
    Nie dlatego że taki mają kaprys, tylko dlatego, że koszty zatrudnienia są
    absurdalne, dlatego że zwolnienie w sytuacji, gdy firma ma "gorszy" okres
    jest kosztowne lub nawet niemożliwe.
    Weźmy np. małą firmę budowlaną. Jest zlecenie, budują domek jednorodzinny.
    Jak kończy się budowa i nie ma następnego zlecenia, to trzeba zwolnić ludzi.
    I tu zaczynają się schody, bo trzeba wypłacać nawet 3 miesięczne pensje plus
    odprawy. I niby skąd właściciel ma wziąć na to kasę? A jak ludzie pracują na
    zlecenie, to sprawa jest prosta.

    A co do "przychylności" sądów pracy, to w kwestii samozatrudnienia sądy
    pracy przeważnie orzekają na korzyść pracodawcy (ostatnie wypowiedzi PIP).

    --
    ______________________
    Pozdrawiam

    PS.
    tak na marginesie, to taka "przychylność" sądów pracy wobec pracowników jest
    jednocześnie łamaniem konstytucyjnej zasady równości podmiotów wobec prawa.
    :-(

  • 8. Data: 2002-12-23 01:31:48
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    TS wrote:

> [...]
    > odprawy. I niby skąd właściciel ma wziąć na to kasę? A jak ludzie pracują na

    Ze sie wtrace - przyklad absurdalny, bo mozna zastosowac umowe na czas
    okreslony bez dodatkowych kosztow. Jezeli pracodawca jednak zatrudnia
    taka ekipe na czas nieokreslony to z czysto egoistycznych pobudek -
    znalezienie wyprobowanej (podkreslam) ekipy to nie jeden dzien, zreszta
    samo znalezienie odpowiedniego pracownika czesto trwa dluzszy czas
    (jezeli chodzi o inne branze). Nazwal bym to nie absurdalnymi kosztami
    ale kosztami straconych zarobkow (koszty utraconych korzysci) ekipy
    zatrudnionej u pracodawcy. Caly swiat nie kreci sie u stop pracodawcow i
    zaden pracownik majacy mozliwosc lepszej pracy i nieskrepowany Kodeksem
    pracy nie bedzie decydowal o zmianie pracodawcy dluzej niz 1 s. Z jedna
    uwaga - przychylam sie o tyle, ze dlugosc stazu i umowy nie powinna
    roznicowac dlugosci odprawy i wypowiedzenia bo nie jest poparta
    przeslankami logicznymi.

    To tyle jezeli chodzi o przyklad. Jezeli chodzi o te absurdalne koszty -
    to jakie niby powinny byc nieabsurdalne. Powiedzmy pracownik zarabia
    1000 zl (powinien pracodawcy tylek calowac ze szczescia ;) ) i pracujac
    na etat ma zagwarantowane w kosztach pracodawcy 50% ZUSu, chorobowe
    przez 33 dni, urlop i kilka innych pomniejszych jak socjal. Powiedzmy ze
    znikaja te "absurdalne" koszty. Czy wg. Ciebie pracownik powinien sobie
    z tego swojego 1000 zl brutto oplacic prywatne ubezpieczenie chorobowe,
    III filar, odlozyc na urlop? Bo ze pracodawca nie kiwnie palcem, zeby
    podwyzszyc mu wynagrodzenie, to tego jestem prawie pewien - podwyzka ==
    wyzsze koszty. Moze tak pracodawcy przestana myslec w kategorii
    hipermarketow --> taniej, taniej, jeszcze taniej.

    Tutaj nasuwa mi sie pewne zabawne skojarzenie z pewna firma, gdzie
    struktura organizacyjna byla najezona wysokozarabiajacymi
    "specjalistami", dyrektorami i inna swolocza. I ciekawi mnie czy pewnego
    pieknego ranka, kiedy juz zwolnia wszystkich nisko zarabiajacych
    pracownikow wykonawczych nie odkryja ze zdziwieniem - Panowie, koszty
    osobowe zmniejszyly sie tylko o 1%! Czyzbysmy sie mylili? :)

    Sam przedstawilem kilka zarzutow do naszego prawa, ale nie oznacza to,
    ze zapominam o ukochanych pracodawcach a w szczegolnosci mojej ulubionej
    klasie pracodawcow quasizyskownych oraz pracodawcach lubiacych bardzo
    szybki zwrot z zainwestowanych kapitalow. I uwazam, ze i owszem koszty
    sa troche bezsensowne ale z drugiej strony danie wolnej reki pracodawcom
    nie polepszy sytuacji pracownikow. Koszty znikna i jedyna grupa wygrana
    beda przedsiebiorcy. Po drugie przedsiebiorczosc naprawde nie oznacza
    zwrotu z kapitalu w wysokosci 100% w ciagu roku - 10, 20 to rozsadny
    poziom. Jezeli pracodawca inwestuje 50.000 w sklep, to nie powinien
    oczekiwac (dla zdrowia swojej byznesu), ze po roku bedzie mial juz
    200.000 --> malo inwestujesz, malo dostajesz.

    Flyer

  • 9. Data: 2002-12-23 08:38:38
    Od: "mer" <b...@n...pl>

    Moze tak pracodawcy przestana myslec w kategorii
    hipermarketow --> taniej, taniej, jeszcze taniej.

    A dlaczego mają przestać tak myśleć? Konstytucja zabrania?

[...]

    Sprawiasz wrażenie jakbyś miał za złe całemu światu, że nikt ci nie zaproponował
    etatu dyrektora czy
    "innej swołoczy".
    Dlaczego tak uparcie (wraz z paroma innymi osobami) rozdrapujesz tu strategiczne
    błędy rzeczywistych
    lub wymyślonych firm?
    Dlaczego tak uparcie sugerujesz innym co maja robić ze swoimi pieniędzmi.
    Chcesz przekazać, że jesteś ponad to wszystko? Jesteś mądrzejszy i sam takich błędów
    nie zrobisz.
    Podnieca cie rodrapywanie czyjegoś g****?
    Chciałbyś być big braderem z komitetu centralnego, który mówi ile przedsiębiorcy
    wolno zarobić w
    roku z zainwestowanej sumy?

    Jeżeli jednak chciałeś tylko podyskutować z innymi o możliwych błędach w zarządzaniu
    to, jak sam
    dobrze wiesz, nie da sie tego robić na tej grupie i na pewno nie przy pomocy takich
    naiwnych
    przykładów.

    Rzeczywiste prowadzenie firmy (szczególnie swojej) uczy szybciej i więcej niż wykucie
    paru wzorów z
    mikroekonomii.
    Jakbyś się nie bał wyjść z norki to wiedziałbyś to już dawno i nie wciskał innym
    wystraszonym z tej
    grupy jakiegoś pseudoekonomicznego bełkotu.

    mer

  • 10. Data: 2002-12-23 09:34:47
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    mer wrote:

    > Moze tak pracodawcy przestana myslec w kategorii
    > hipermarketow --> taniej, taniej, jeszcze taniej.
    >
    > A dlaczego mają przestać tak myśleć? Konstytucja zabrania?

    Bo jest to zwykle chciejstwo, a byznes nie powinien byc oparty na
    chciejstwie ale na zdrowej ocenie sytuacji. Wiem, ze rynek jest wolny i
    wszystko mu wolno, ale nie musze sie koniecznie zgadzac na dzialania
    watpliwe z punktu widzenia etyki (pracownicy) i dzialania psujace rynek
    poprzez wypuszczanie ilus tam spolek bazujacych na quasikredytach u
    pracownikow a nie na zyskownosci.

    Tak troche OT - po wypuszczeniu poprzedniego postu zastanawialem sie nad
    nierynkowymi propozycjami ograniczenia wynagrodzen prywatnego
    menagementu i wyszlo mi, ze nic z tego nie bedzie - zysk wypracowany i
    kasa nalezna za prace zawsze bedzie traktowana przez pracodawce jako cos
    wlasnego, wiec nawet ograniczajac mu prawnie wynagrodzenie nie polepszy
    sie sytuacji pracownikow --> pracodawca bedzie traktowal pieniadze jak
    cos wlasnego i nie cofnie sie w podejmowaniu decyzji do poczatku
    rachunku ekonomicznego dzialania firmy.

    > Sprawiasz wrażenie jakbyś miał za złe całemu światu, że nikt ci nie zaproponował
    etatu dyrektora czy
    > "innej swołoczy".

    To sie nazywa autorytaryzm (z mojej strony oczywiscie) ;). Na marginesie
    - choc stanowisko dyrektorskie jest super, to jednak nie ubiegam sie o
    nie w moich poszukiwaniach pracy --> nie mam m.in. niezbednych
    "miekkich" zdolnosci tzn. interpersonalnych. Zreszta z braku
    wyksztalcenia wyzszego bardzo rzadko decyduje sie aplikowac na
    stanowiska z wyksztalceniem wyzszym (na zasadzie - wymagania jak do
    sredniego albo akurat wiem co potrzeba).

    > Dlaczego tak uparcie (wraz z paroma innymi osobami) rozdrapujesz tu strategiczne
    błędy rzeczywistych
    > lub wymyślonych firm?

    Bo sa bledami? Bo wraz z ich wykorzenieniem rzeczywistosc straci jedna
    zmienna do oceny, albo wraz z ich uswiadomieniem model bedzie pelniejszy?

    > Dlaczego tak uparcie sugerujesz innym co maja robić ze swoimi pieniędzmi.

    A gdzie to robilem - jak na razie sugeruje najwyzej co mozna zrobic z
    pieniedzmi firmy (a nie pieniedzy wlasciciela --> to nie jest jedno i to
    samo) a nie jednosoosobowej DG. W jednoosobowej DG praca ponizej kosztow
    prowadzi zawsze do jednego.

    > Chcesz przekazać, że jesteś ponad to wszystko? Jesteś mądrzejszy i sam takich
    błędów nie zrobisz.

    Nie robie bo nigdy nie probowalem, a nie probowalem bo to co moglbym
    robic nie jest zyskowne, chyba zebym zatrudnil 100 osob i placil im
    pensje minimalna.

    > Podnieca cie rodrapywanie czyjegoś g****?

    Moze ;)?

    > Chciałbyś być big braderem z komitetu centralnego, który mówi ile przedsiębiorcy
    wolno zarobić w
    > roku z zainwestowanej sumy?

    Patrz --> drugi akapit postu.

> [...]
    zarządzaniu to, jak sam
    > dobrze wiesz, nie da sie tego robić na tej grupie i na pewno nie przy pomocy takich

    Przyklad nie byl moj.

    > Rzeczywiste prowadzenie firmy (szczególnie swojej) uczy szybciej i więcej niż
    wykucie paru wzorów z
    > mikroekonomii.

    Jakos nie zauwazylem patrzac na rynek przedsiebiorcow, jak na razie
    zauwazylem tylko, ze niedawno ulegli oni makroekonomicznemu efektowi
    owczego pedu w zakupach innych spolek i spolek internetowych, co nie
    swiadczy dobrze o ich swiadomosci.

    > Jakbyś się nie bał wyjść z norki to wiedziałbyś to już dawno i nie wciskał innym
    wystraszonym z tej
    > grupy jakiegoś pseudoekonomicznego bełkotu.

    A co nie jest belkotem - to co mowia panowie z BCC czy innych zwiazkow
    pracodawcow?

    Flyer