PracaGrupypl.praca.dyskusje › 'podgladacze' monitorow komputerowych przez pracodawce

  • 1. Data: 2006-08-26 21:39:44
    Temat: 'podgladacze' monitorow komputerowych przez pracodawce
    Od: "Maciej Lukasinski" <m...@w...pl>

    Co sadzicie o praktykach chamskiego (tzn. bez wiedzy pracownika) podpinanie
    sie pod ekran pracownika i przegladanie tego co robi.
    Z tego co wiem to prawo pracy nie ma jasnego stanowiska w tej kwestii.
    Pracodawca tlumaczy te 'chec' potrzeba zrozumienia stylu pracy pracownikow

  • 2. Data: 2006-08-26 22:47:25
    Od: "rs" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Maciej Lukasinski" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Z tego co wiem to prawo pracy nie ma jasnego stanowiska w tej kwestii.
    > Pracodawca tlumaczy te 'chec' potrzeba zrozumienia stylu pracy pracownikow

    to sie po prostu nazywa podgladanie cos w stylu facet podglada gole bay
    a zrozumienie stylu pracownika mozna napewno w inny bardziej elegancji
    sposob

  • 3. Data: 2006-08-27 08:39:34
    Od: " leszek" <s...@g...pl>

    Maciej Lukasinski <m...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > Z tego co wiem to prawo pracy nie ma jasnego stanowiska w tej kwestii.
    > Pracodawca tlumaczy te 'chec' potrzeba zrozumienia stylu pracy pracownikow

    Pracodawca ma bez wątpienia prawo kontrolować co pracownik w danym momencie
    robi, chociaż jaki jest sens i cel takiego "podglądactwa" to nie mam pojęcia.
    Pracodawca powinien rozliczać pracownika z wykonywanej pracy albo ustalić z
    nim czy narzucić jakiś sposób raportowania, bo dopiero to niesie jakąś
    użyteczną informacje, natomiast co ma wynika z faktu, że sprawdzi jak wygląda
    ekran na komputerze pracownika o godzinie 13.53, to pojęcia nie mam.

  • 4. Data: 2006-08-27 08:53:19
    Od: Stanislaw Chmielarz <s...@u...com.PL>

    Maciej Lukasinski wrote:

    > Co sadzicie o praktykach chamskiego (tzn. bez wiedzy pracownika)
    > podpinanie sie pod ekran pracownika i przegladanie tego co robi.

    Przyjmijmy zalozenia:
    po pierwsze - pracodawca placi pracownikowi za czas pracy i ma
    prawo oczekiwac, ze pracownik korzysta z komputera i np.: dostepu
    do Internetu w celu zgodnym z praca zlecona do wykonania (w
    kazdym regulaminie sieci komputerowej powinien byc taki zapis)
    po drugie - pracodawca nie musi stac za pracownikiem i patrzec mu
    na rece co robi ale moze nie miec zaufania i chcialby bez
    dodatkowych pociagniec organizacyjnych wiedziec, ze pracownik
    wywiazuje sie nalezycie z nalozonych zadan
    po trzecie - sposob w jaki dokonuje tej kontroli jest kwestia
    umiejetnosci organizacyjnych pracodawcy bo moze nie placic
    pracownikowi dniowki zastosowac inny sposob wynagradzania za
    wykonana prace

    Wlasnie jestem w trakcie instalacji monitoringu video w jednym z
    zakladow gdzie wystepuja tego typu problemy i wlasciciel
    zdecydowal sie na taki sposob motywacji pracownikow do pracy i to
    jest jego wybor. Oczywiscie mozna to rozwiazac inaczej.

    --
    Pozdrowienia!!StaCH
    Sieci,systemy,serwis PC,alarmy,kamery,domofony,sterowniki PLC.

  • 5. Data: 2006-08-27 09:35:29
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    Maciej Lukasinski napisał(a):
> [...]
    > Z tego co wiem to prawo pracy nie ma jasnego stanowiska w tej kwestii.
    > Pracodawca tlumaczy te 'chec' potrzeba zrozumienia stylu pracy pracownikow

    przedsiebiorca ma prawo do monitorowania pracy swoich pracownikow,
    rowniez droga elektroniczna (np programami w rodzaju Oko Szefa ).
    Jedyne co musi, to poinformowac o tym pracownikow.

    A co do etycznej strony - czas spedzony przez Ciebie w pracy jest
    wlasnoscia przedsiebiorcy, podobnie jak sprzet komputerowy, ktorego
    uzywasz w pracy. Ma zatem pelne prawo monitorowac co i jak robisz.

    --

    glos

  • 6. Data: 2006-08-27 09:44:40
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > ekran na komputerze pracownika o godzinie 13.53, to pojęcia nie mam.

    jesli zobaczy np pasjansa, albo strony portalu informacyjnego albo
    erotycznego, to wnioski moga byc nieprzyjemne dla pracownika
    (zakladajac, ze to nie np przerwa w pracy). Zwlaszcza jesli taka sama
    bede zawartosc ekranu godzine wczesniej i pozniej.

    --

    glos

  • 7. Data: 2006-08-27 15:10:46
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:66805$44f0bf9f$540af1b9$18663@news.chello.pl Maciej
    Lukasinski <m...@w...pl> pisze:

    > Co sadzicie o praktykach chamskiego (tzn. bez wiedzy pracownika)
    > podpinanie sie pod ekran pracownika i przegladanie tego co robi.
    Sądzę, że należy zapoznać się z technologią stosowaną przez oprogramowanie
    używane do tego celu a następnie spróbować uniemożliwić te praktyki,
    zredukować ich skuteczność albo je przynajmniej poważnie zakłócić.

    > Z tego co wiem to prawo pracy nie ma jasnego stanowiska w tej kwestii.
    Prawo pracy nie ma jasnego stanowiska w wielu kwestiach. Jak wiele dziedzin
    prawa nie nadąża za rzeczywistością ani legislacyjnie ani proceduralnie, ani
    kadrowo.

    > Pracodawca tlumaczy te 'chec' potrzeba zrozumienia stylu pracy pracownikow
    Niech tłumaczy jak chce. Kogo to obchodzi?

    Jotte

  • 8. Data: 2006-08-27 16:35:29
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    Jotte napisał(a):
    > Sądzę, że należy zapoznać się z technologią stosowaną przez oprogramowanie
    > używane do tego celu a następnie spróbować uniemożliwić te praktyki,
    > zredukować ich skuteczność albo je przynajmniej poważnie zakłócić.

    Z tym ostroznie, bo to moze stanowic naruszenie regulaminu pracy w
    czesci dot. dopuszczonego zakresu uzytkowania powierzonego sprzetu
    komputerowego.

    Pracodawca rowniez moze wykorzystac art. 114 i dalsze KC (choc tu
    akurat udowodnienie moze byc watpliwe).

    Mozna rowniez wykorzystac KC i w pewnym zakresie KK.

    > Prawo pracy nie ma jasnego stanowiska w wielu kwestiach. Jak wiele dziedzin
    > prawa nie nadąża za rzeczywistością ani legislacyjnie ani proceduralnie, ani
    > kadrowo.

    Nie do konca - np rozporzadzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z
    dnia 1 grudnia 1998 - "Bezpieczeństwo i higiena pracy na stanowiskach
    wyposażonych w monitory ekranowe" (Dz .U.148/98 poz. 973), pkt 10e
    zalacznika:
    - "bez wiedzy pracownika nie można dokonywać kontroli jakościowej i
    ilościowej jego pracy".

    Nie zmienia to faktu, ze forma w/w kontynuuje "najlepsze" tradycje
    prawa powielaczowego...

    > Niech tłumaczy jak chce. Kogo to obchodzi?

    nie musi nic tlumaczyc. Wystarczy, ze poinformuje.

    --

    glos

  • 9. Data: 2006-08-27 16:49:16
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1156696529.002105.160080@h48g2000cwc.googlegrou
    ps.com
    glosnetu <g...@p...onet.pl> pisze:

    > Z tym ostroznie, bo to moze stanowic naruszenie regulaminu pracy w
    > czesci dot. dopuszczonego zakresu uzytkowania powierzonego sprzetu
    > komputerowego.
    Może, ale nie musi. Zależy od konkretów sytuacji.

    > Pracodawca rowniez moze wykorzystac art. 114 i dalsze KC (choc tu
    > akurat udowodnienie moze byc watpliwe).
    Nie wydaje mi się abyś miał rację. Oto treść art. 114 KC:
    "Jeżeli termin jest oznaczony w miesiącach lub latach, a ciągłość terminu
    nie jest
    wymagana, miesiąc liczy się za dni trzydzieści, a rok za dni trzysta
    sześćdziesiąt
    pięć."
    Przyznam, że nie widzę związku tego art. KC z omawianym tematem.
    Słowem - piszesz nonsensy.

    > Mozna rowniez wykorzystac KC i w pewnym zakresie KK.
    A może i PoRD.
    Trudno się odnieść do tak ogólnikowej wypowiedzi.

    > - "bez wiedzy pracownika nie można dokonywać kontroli jakościowej i
    > ilościowej jego pracy".
    A kto powiedział, że bez wiedzy? postu wątkoczyńcy wynika coś innego.
    Zresztą ja się do tej kwestii w ogóle nie odnoszę. Mówię jedynie o
    zastosowaniu softu niwelującego działanie innego softu.

    > nie musi nic tlumaczyc. Wystarczy, ze poinformuje.
    J.w.

    Jotte

  • 10. Data: 2006-08-27 16:58:05
    Od: "Pracuj" <p...@s...com>

    > Sądzę, że należy zapoznać się z technologią stosowaną przez oprogramowanie
    > używane do tego celu a następnie spróbować uniemożliwić te praktyki,
    > zredukować ich skuteczność albo je przynajmniej poważnie zakłócić.

    To akurat nie problem
    technicznie jest to w tym wypadku- VNC ktorego latwo
    wylaczyc/przekonfigurowac - albo tak ustawic ze pracownik w danej chwili
    bedzie wiedzial ze wielki brat patrzy

    Pytanie pozostaje etyczne - co prawda sprzedajemy swoj czas/wiec to co
    robimy pracodawcy -
    ale podajac prosty przyklad - jesli pracownik bedzie sobie w przerwie
    ogladal zdjecia nagiej zony niekoniecznie chce sie z tym kims dzielic

    powodem podgladania nie jest ani zwiekszenie bezpieczenstwa systemow
    komputerowych w firmie - ani zabezpieczenie danych firmowych itp.
    wiec sadze ze takie postepowanie jest po prostu swinskie -
    niemoznosc ogladania przez pracownikow niepozadanych tresci - moze byc
    rozwiazana na innym poziomie -firewalli/proxy, klasyfikatorow tresci
    wiec nie ma sensownego uzasadanienia - jak dla mnie

    Pozdrawiam:)