PracaGrupypl.praca.dyskusje › jaka praca najlepsza dla informatyka ???

  • 51. Data: 2003-02-10 23:16:05
    Temat: Re: jaka praca najlepsza dla informatyka ???
    Od: flyer <f...@g...pl>

    Tomek Zielinski napisał:

    > Matematycznie. Począwszy od dowodu poprawności specyfikacji języka
    > programowania. Kto miał okazję dowodzić poprawność choćby while'a, ten wie,
    > o czym mowa.

    Rozumiem, ze chodzi o polecenie - ja nie wiem o czym mowa, ale polecenie
    znam i uzywalem ;). No niestety tu wychodzi moje heurystyczne
    nastawienie do rzeczywistosci tudziez nieuctwo - wolalem metody
    "burdelowe" tj. analize logiczna algorytmu i testowanie, testowanie itd.
    Ale usprawiedliwiam sie brakiem czasu - wiekszosc rzeczy sam musialem
    zaprojektowac i czesc samemu wdrozyc - ale potrzebe systemu sledzacego
    zmiany i wszystkie zmienne widzialem.

    > Zgaduję, że algorytmy te korzystały z if'a i for'a. Zapewne nie
    > przeprowadzałeś formalnego dowodu zgodności założeń tych instrukcji z ich
    > rzeczywistym działaniem, aczkolwiek w krytycznych zastosowaniach właśnie od
    > tego się wychodzi a dalej podąża równie starannie.

    Wybacz malemu nieukowi ;). Przyznaje, ze juz po wyslaniu swojego postu
    uznalem, ze jestem za cienki na takie rozmowy i wyslanie w/w bylo raczej
    wyrazem mojej checi "do zaistnienia". Jezeli chodzi o to czy cos
    przeprowadzalem, to owszem - j.w., ale nie bawilem sie w naukowa notacje
    - robilem najgorsza z mozliwych rzeczy - kontrolowalem logicznie we
    wlasnej glowie i rachunkowo na papierze tudziez testujac "nieformalnie".
    Wiekszosc bledow, jakie udalo mi sie popelnic (a nie bylo ich duzo)
    wynikala z klopotow komunikacyjnych pomiedzy mna a zainteresowanymi,
    choc meczylem ich ile sie dalo :) - znaczy sie, liczylo poprawnie, ale
    nie tak jak w glebi swoich pokretnych mysli ;) wyobrazali sobie
    uzytkownicy.

    Flyer

  • 52. Data: 2003-02-10 23:16:09
    Od: flyer <f...@g...pl>

    Roman Kubik napisał:

    > Natomiast mozna i nalezy analizowac mozliwie gleboko poprawnosc algorytmu.
    >
    > i chyba dokladnie to mial na mysli przedpisca ;-).

    Niezupelnie. Czepnalem sie logiki stwierdzenia - przed napisaniem
    linijki kodu nalezy sprawdzic poprawnosc kodu - cos czego nie ma,
    logicznie nie da sie skontrolowac, chyba ze pojecie kod wystepuje w
    dwoch formach - kod przed napisaniem i kod po napisaniu :).

    Flyer

  • 53. Data: 2003-02-10 23:59:04
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    flyer <f...@g...pl> writes:

    > Wybacz, ale skoro nie powstala linijka kodu, to jak mozna sprawdzic
    > poprawnosc kodu?

    mialam na mysli to, ze zanim sie kod zaimplementuje i zacznie
    testowac, to sie sprawdza jego poprawnosc teoretycznie (tam, gdzie sie da).

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net

  • 54. Data: 2003-02-11 00:01:22
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    Lukash <n...@o...stalowa-wola.pl> writes:

> [...]
    > ale przytocze gloopi przyklad:
    > ja na niepanstwowej uczelni informatyczno-ekonomicznej (niewazne ktora
    > bo nie o to tutaj chodzi) mam mniejsze miesieczne wydatki, niz moja
    > siostra (oboje jestesmy na pierwszym roku - jesli to ma jakies
    > znaczenie), ktora jest na panstwowej (a wiec ponoc darmowej) uczelni o
    > wdziecznej nazwie AGH.
    >
    > Czy czytajac to nie dochodzi ktos do gloopich wnioskow?
    > uczelnia platna jest tansza od darmowej... coz...
    >
    > Dla ulatwienia dodam, ze ani ona ani ja nie kupujemy zaliczen itp.
    > To co podalem to zwykle wydatki studenta.

    no tylko pytanie, czy i ile z wydatkow twojej siostry ma zwiazek z jej
    studiami?

    moglbys wymienic wlasne oraz jej?

  • 55. Data: 2003-02-11 00:03:13
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    Lukash <n...@o...stalowa-wola.pl> writes:

    > nie moge zrozumiec pewnych rzeczy, ale ludzi nie jest tak latwo
    > zmienic...
    >
    > no wiec zeby nie bylo podobnych komentarzy:
    > ja mam stancje, ona akademik
    > i ja i ona musimy jesc
    > i ja i ona (to Twoje "i tak dalej")
    >
    > wiec prosze nie wyciagaj pochopnych wnioskow co?

    wiec napisz w pozycjach, na co i iole kasy wydaje ona i ty.

    zakladam, ze placisz iles-tam za semestr, tak? to ktore jej wydatki sa
    wieksze o tyle, o ile ty placisz za ten semestr i dlaczego?

    jedyne, co mi przychodzi do glowy to zaplata za dziekane albo drugie
    podejscie do egzaminu (ktore to sa platne na wiekszosci panstwowych
    uczelni).

  • 56. Data: 2003-02-12 09:22:33
    Od: "MerlinXP" <M...@p...onet.pl>

    > Poza tym opowieści o jakichś nadzwyczajnych umiejętnościach polskich
    > informatyków to są bajki.

    Ano wlasnie. Czesto mozna uslyszec tego typu stwierdzenia od przedstawicieli
    roznych branz:
    - lekarzy to mamy dobraych, ale...
    - konstruktorow to mamy dobrych, ale...
    - inzynierow to mamy dobrych, ale...
    - polski rolnik nie musi sie wstydzic przed kolegami z Unii, ale...

    Skoro wszyscy tacy swietni, to dlaczego jest jak jest ?

    M.

  • 57. Data: 2003-02-12 11:52:22
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Tomek Zielinski <t...@f...org.pl> napisał(a):

    > " leszek" <s...@N...gazeta.pl> wrote in message

    > poprawnośc
    >
    > Skąd wzięła Ci się liczba 100000 linii kodu w kontekście oprogramowania dla
    > aparatury szpitalnej tudzież sondy kosmicznej? Czy słyszałeś może o theorem
    > proverach?

    Owszem, słyszałem. Ale dotyczą w najlepszym razie programów, gdzie da się
    zdefiniowac w formalny sposób warunki poprawności - bo inaczej jak to
    udowodnisz. Przypuszczam także, że sam program musi być napisany w jakimś
    szczególnym języku - na przykład funkcyjnym typu LISP albo ProLOG. Tymczasem
    jak zdefiniujesz poprawnośc programu, załóżmy, do obsługi księgowości. Czy
    jest udowodnione poprawne działanie SAPa ?

    W oprogramowaniu do aparatury medycznej lub sondy też wątpię, ze dowodzi się
    poprawności wszystkiego. Takie wymogi mogą dotyczyć krytycznych fragmentów
    tegoż - na przykład obslugi aparatury do podtrzymywania życia. Oczywiście
    software musi byc także odpowiednio napisany - aby takie fragmenty dało się
    wyodrębnić. Z drugiej strony nie wiem jak się to odbywa - zgaduję tylko.

    Natomiast zgadzam się z opinią, że programista nie powinien pisac programu
    jak mu w duszy śpiewa, ale powinien zastanawiać się nad poprawnościa tego co
    pisze. Jest to chyba jednak wymóg profesjonalny.