PracaGrupypl.praca.dyskusjejak i gdzie szukacie pracy dla siebie? › Re: jak i gdzie szukacie pracy dla siebie?
    From: "Nixe" <n...@f...peel>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: jak i gdzie szukacie pracy dla siebie?
    Date: Mon, 27 Mar 2006 18:09:00 +0200
    <dvtqme$ntn$2@news.dialog.net.pl> <0...@p...pl>
    <e00iqr$m8h$1@atlantis.news.tpi.pl> <e00kvo$812$1@inews.gazeta.pl>
    <e00nk2$c6h$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <f...@4...com>
    <e032d1$ngl$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <3...@4...com>
    <e08926$fce$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <3...@4...com> <e08is9$cmc$1@news.onet.pl>
    <g...@4...com>

    W wiadomości <news:g3rf22pjglip7898uikb20srlannj2sgrt@4ax.com>
    Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl> pisze:

    > Nie moge dobić się do isip.sejm.gov.pl więc rzucę trochę mniej pewnym
    > źródłem:
    > http://www.msp.money.pl/akty_prawne/kodeks_pracy/?se
    c=0103

    Dzięki!

    Ale z drugiej strony:
    § 2. Zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie naruszają działania
    polegające na:
    1) niezatrudnianiu pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w art.
    183a § 1, jeżeli jest to uzasadnione ze względu na rodzaj pracy, warunki jej
    wykonywania lub wymagania zawodowe stawiane pracownikom.

    Nie jest chyba większym problemem uzasadnienie, że nie chcę/nie mogę kogoś
    zatrudnić z ww powodów.
    I dlatego właśnie szukam określonego typu człowieka, w określonym wieku,
    płci czy predyspozycjach.
    Dla mnie to kryteria dokładnie takie same jak kryteria dotyczące
    wykształcenia czy doświadczenia.

> [...]
    > Osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w
    > zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż
    > minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych
    > przepisów.
    > Art. 183b.
    > § 1. Za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu, z
    > zastrzeżeniem § 2-4, uważa się różnicowanie przez pracodawcę sytuacji
    > pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w art. 183a § 1,
    > którego skutkiem jest w szczególności:
    > 1) odmowa nawiązania lub rozwiązanie stosunku pracy,

    Hmmm... Nie do końca to rozumiem.
    Przypuśćmy, że znajduję w prasie ogłoszenie "Poszukujemy inżynierów chemików
    z co najmniej 5-letnim doświadczeniem w analizie żywności, ze szczególnym
    zastosowaniem technik HPLC i GLC, w wieku do 40 lat". Przypuśćmy, że ja mam
    lat 50, ale resztę warunków spełniam. Czy mam rozumieć, że wolno mi żądać od
    ogłoszeniodawcy odszkodowania, ponieważ naruszył zasady równego traktowania
    i w przypadku złożenia mojej aplikacji odmówił mi nawiązania stosunku pracy?

    > Z tego co kojarzę, to nawet jeżeli była jakaś nowelizacja kodeksu w
    > ostatnim czasie i zacytowane tu numerki się już nie zgadzają, to
    > antydyskryminacyjne przepisy są wciąż w mocy i sądy obecnie coraz
    > częściej zasądzają odszkodowania.

    Aż trudno w to uwierzyć śledząc ogłoszenia o pracę w przeróżnych mediach.
    Swoją drogą wszystko to jest dla mnie trochę śmieszne.
    Przecież jeśli ktoś się uprze, że nie chce zatrudnić kobiety, to i tak
    dopnie swego. Ogłoszenie o pracy sformułuje wprawdzie w sposób 'poprawny
    politycznie' i nie budzący podejrzeń, ale potencjalnych kandydatów płci
    żeńskiej odsieje z zupełnie innego powodu, niż płeć. Nie ma przecież
    obowiązku wyjaśniać komukolwiek, z jakiej przyczyny nie zdecydował się na
    przyjęcie tej konkretnej osoby. Ba! Nie ma nawet obowiązku odpowiadać na
    aplikację.

    --
    PozdrawiaM