PracaGrupypl.praca.dyskusjeco zrobic, zeby bylo lepiej? › Re: co zrobic, zeby bylo lepiej?
    From: "Immona" <n...@z...com.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: co zrobic, zeby bylo lepiej?
    Date: Tue, 9 Nov 2004 13:28:55 +0100

    Użytkownik "MC" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:cmq9b4$p5m$1@amigo.idg.com.pl...
    > Użytkownik "Immona" <n...@z...com.pl> napisał w wiadomości

    > Nie zgadzam się. Kandydat nie ma przekonywać pracodawcy, to pracodawca ma
    > sprawdzić przydatność nowej osoby do swoich celów. Inaczej proces
    rekrutacji
    > zaczyna koncentrować się na pozorach.

    W obecnych warunkach rekrutacja jest zwykle konkursem. nie przychodzi jeden
    kandydat, zeby pracodawca binarnie sprawdzil czy sie nadaje - "tak/nie", ale
    kilku, kilkunastu, czasem wiecej. Zwykle, od biedy wiekszosc z nich robote
    wykona, ale pracodawca chce wybrac z nich tego najlepszego, a oni konkuruja
    ze soba. Zakladamy, ze wszyscy zaproszeni na rozmowe spelniaja "twarde"
    wymagania typu znajomosc jezyka czy programu, wiedza z okreslonego zakresu,
    umiejetnosc wykonania zadan, wiec "wartoscia dodana", ktora przewaza, kogo
    sie wybierze, sa cechy osobowosciowe - wsrod wykwalifikowanych chce sie
    najbardziej pracowitego, samodzielnego, zaangazowanego, zorganizowanego,
    umiejacego sie dogadywac z innymi ludzmi, pasujacego do kultury firmowej. Te
    "miekkie" cechy maja olbrzymie znaczenie nawet w tak scislych pracach jak
    programista, gdy projekt jest zespolowy (a wiekszosc projektow jest dzis
    zespolowa). I to nie sa "pozory", tylko czesc tego, co Fotech ladnie nazwal
    "umiejetnosc pracy".

    > Powtarzam, wykwalifikowany kadrowiec sam potrafi rozpoznać możliwości
    > kandydata, przecież to nie jest żadna umiejętność z dziedziny magii.
    Amator
    > musi zwracać uwagę na pozory, do których owa "autoprezentacja" należy.

    Hm. Przychodzi ktos w obciagnietym swetrze i rozespany do kadrowca, a ten
    niech sie meczy i rozpoznaje jego kwalifikacje? Tak nie ma i nie bedzie.
    Obie strony musza wspolpracowac. Jesli ktos bedzie bardziej z kadrowcem
    wspolpracowal, to znaczy lepiej mu zaprezentuje, ze sie nadaje, to dostanie
    punkty za umiejetnosc wspolpracy i komunikatywnosc.

    Nie da sie nie zwracac uwagi na "autoprezentacje", bo ona jest czescia
    czlowieka, a przyjmuje sie do pracy czlowieka. Na etapie rozmowy
    kwalifikacyjnej natomiast wszyscy zaproszeni zwykle spelniaja zas juz
    "twarde" warunki, bo pod tym katem sie selekcjonuje cefalki - nie tracac
    czasu na rozmowe z kims, kto na pewno albo prawie na pewno sie nie nadaje.

    > Nie my pierwsi borykamy się z tym problemem, wiec myślę, że jest jakaś
    > literatura na ten temat. Jako zwolennik uczenia się z książek a nie na
    > błędach najchętniej odesłałbym Ciebie do literatury, niestety to nie moja

    Ja akurat znam literature i wiele historii z praktyki. Pytanie brzmialo: co
    wedlug Ciebie pracodawcy/kadrowi robia nagminnie zle w procesie rekrutacji,
    jakich bledow by ich nalezalo oduczac? Wedlug Ciebie. Wyraziles swoja
    opinie, ze te bledy popelniaja, tak mocno, ze przypuszczam, ze masz
    wyrobiona opinie na temat szczegolow i chetnie te opinie poznam.

    I.