PracaGrupypl.praca.dyskusje › art. 33 kodeksu pracy

  • 1. Data: 2004-01-16 16:09:30
    Temat: art. 33 kodeksu pracy
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    Art. 33 kodeksu pracy:
    "Przy zawieraniu umowy o pracę na czas określony, dłuższy niż 6 miesięcy,
    strony mogą przewidzieć dopuszczalność wcześniejszego rozwiązania tej umowy za
    dwutygodniowym wypowiedzeniem."

    Pytanie: Czy można w umowie zastrzec możliwość wcześniejszego rozwiązania
    stosunku pracy tylko przez jedną ze stron (tylko pracownika lub tylko
    pracodawcę)?

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 2. Data: 2004-01-16 18:48:18
    Temat: Re: art. 33 kodeksu pracy
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Pytanie: Czy można w umowie zastrzec możliwość wcześniejszego rozwiązania
    > stosunku pracy tylko przez jedną ze stron (tylko pracownika lub tylko

    Witam
    Przeczytaj dokładnie przepis i się zastanów .Odp. jest w przepisie .który
    zacytowałeś. Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2004-01-16 19:31:03
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-01-16 19:48, osoba przedstawiająca się jako
    "s...@p...onet.pl" napisała:

    > Przeczytaj dokładnie przepis i się zastanów .Odp. jest w przepisie .który
    > zacytowałeś. Pozdrawiam.

    Myślę że z tego artykułu nie da jednak wyciągnąć odpowiedzi na to
    pytanie. Przepis mówi o możliwości wypowiedzenia a jeśli dobrze
    interpretuję intencje Liwiusza to pyta on o to czy można jedną ze stron
    takiego prawa pozbawić. Odpowiedź wydaje mi się być negatywna ale to
    tylko moje subiektywne odczucie. Jednakże zastanawiam się nad sensem
    takiego rozwiązania. Przecież, myśląc zdroworozsądkowo, strona nie
    mająca prawa wypowiedzieć umowy takiej umowy po prostu nie podpisze.

    # ___ _ _
    # <_*_> //\ Paweł Kruk : peka1972(at)gazeta(punkt)pl //\
    # (o o) // / ICQ:288966854 // Mozilla 1.5PL // GG:2091615 // /
    -8---(_)--Ooo--// /---------------//---------------//-------------// /-

  • 4. Data: 2004-01-17 08:48:20
    Od: "Tomek" <t...@g...pl>

    Użytkownik "Pe.Ka" napisał ..

    > Przecież, myśląc zdroworozsądkowo, strona nie
    > mająca prawa wypowiedzieć umowy takiej umowy po prostu nie podpisze.

    Przy dzisiejszym bezrobociu podpisze bez czytania ;-(

    Tomek

  • 5. Data: 2004-01-17 11:08:21
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Przy dzisiejszym bezrobociu podpisze bez czytania ;-(

    Akurat chodziło mi o odwrotną sytuację: pracodawca chce zatrudnić pracownika
    na długi czas określony, a pracownik chce mieć możliwość wcześniejszego
    rozwiązania umowy, jeśli znajdzie lepszą propozycje.

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 6. Data: 2004-01-17 18:22:30
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam,

    Obydwie strony umowy mają jednakowe prawa co do wypowiedzenia umowy o pracę
    na czas określony.

    Gdyby nawet w umowie o pracę znalazł się zapis, że tylko jedna ze stron może
    wypowiedzieć, to i tak z mocy prawa ten zapis będzie nieważny, ponieważ jest
    mniej korzystny niż przepis w Kodeksie pracy.

    wa

  • 7. Data: 2004-01-18 09:00:17
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Gdyby nawet w umowie o pracę znalazł się zapis, że tylko jedna ze stron może
    > wypowiedzieć, to i tak z mocy prawa ten zapis będzie nieważny, ponieważ jest
    > mniej korzystny niż przepis w Kodeksie pracy.

    Skoro kodeks pracy ma "chronić" człowieka pracy (a że tego nie robi, to inna
    sprawa), to dlaczego zabrania zawierania mu korzystniejszych umów niż
    wynikałoby z kodeksu? W omawianym przypadku zależałoby mi na tym, aby tylko
    pracownik miał możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy.

    Najlepiej jakby kodeksu pracy w ogóle nie było, wszelkie sprawy powinny być
    załatwiane indywidualnie między pracownikiem i pracodawcą.

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 8. Data: 2004-01-18 16:52:45
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    tylko
    > pracownik miał możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy.

    Takie rozwiązanie byłoby niekorzystne dla pracodawcy i nawet gdyby Kodeks
    pracy dopuszczał takie rozwiązanie, to sądzę, że żaden pracodawca nie
    zawarłby umowy o pracę z taką klauzulą, że przy umowie ponad 6 miesięcy
    tylko pracownik może w każdym czasie odejść z pracy, mając 2 tygodnie na
    "pożegnanie", a pracodawca nie ma takiego uprawnienia. Przecież byłoby to
    niesprawiedliwe.

    A Kodeks pracy wcale nie ma na celu "chronić człowieka pracy" tylko określa
    prawa i obowiązki pracowników i pracodawców (art. 1).

    wa