PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zatrudnienie na czas okreslony - pytania

  • 1. Data: 2003-09-07 12:11:36
    Temat: Zatrudnienie na czas okreslony - pytania
    Od: "Neko" <neko@_bez_spamu_gamesweek.pl>

    Jesli ktos jest zatrudniony na czas okreslony (w tym wypadku
    na 10 kolejnych lat) to jak wyglada sprawa z ew. zwolnieniem?

    Jaki jest okres wypowiedzenia?
    Czy mozna bez problemu zlozyc takie wypowiedzenie (jakie
    ew. warunki trzeba spelnic)?

    Czy pracodawca zawierajac taka umowe ma wieksze pole
    manewru nizeli gdyby zawarl umowe na czas nieokreslony?

    WAZNE: Czy w przypadku gdy pracodawca zwolni takiego pracownika
    nalezy sie odprawa? (praca ponizej 10 lat)

    Prosze o jak najwiecej informacji (lub rzetelny link), gdzie moglbym
    poczytac o wadach i zaletach umow o prace z na czas okreslony.

    Z gory dziekuje.

    Neko

  • 2. Data: 2003-09-07 16:41:10
    Temat: Re: Zatrudnienie na czas okreslony - pytania
    Od: "Małgorzata Baster" <m...@x...wp.pl>

    Użytkownik "Neko" <neko@_bez_spamu_gamesweek.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Przyznam, że po raz pierwszy spotykam się z umową zawartą na cza określony
    > na lat 10. To jest ewenement, nie więm co powiedziałaby na to PIP. A
    zawarcie umowy na czas nieokreślony daje pracodawcy niepomierne zyski.
    Wypowiedzenie 2-tyg. pod warynkiem, że jest to zaznaczone w umowie o pracę
    podpisywanej przed podjęciem pracy. Utrudnia obie życie w każdej sytuacji
    ( nie dadzą kredytu w żadnym banku, ba nawet nie kupisz telefonu
    komórkowego, bo wszędzie wymagane jest zawarcie umowy na czas nieokreślony
    i inne codzienne utrudnienia w urzędach). Ale na 10 lat - aż nie chce mi się
    pomieścić w głowie

  • 3. Data: 2003-09-07 18:13:08
    Od: "gonia" <g...@i...pl>

    W przyapdku zawarcia umowy an czas określony, można w takiej umowie
    przewidzieć możliwośc jej rozwiązania za 2 tygodniowym wypowiedzeniem. Jesli
    w umowie znajdzie sie inny termin, postanowienie takie jest nieważne.
    Ale musi być to wyraźnie napisane w umowie, jeżeli nie ma takiego zapisu to
    znaczy że nie można wypowiedzieć, a zwolnić przed jej końcem tylko
    dyscyplinarnie.
    Dla pracodawcy jest to korzystne bo
    1. krótki okres wypowiedzenia
    2. nie trzeba uzasadniać wypowiedzenia (jak w przypadku umowy an czas
    określony - tu wypowiedzenie musi mieć konretną przyczynę po stronie
    pracownika, nie można ot tak sobie)

    Ale jest to broń obusieczna, bo bywa że pracownik korzysta z tej możliwości
    gdy znajdzie sobie lepsza pracę.
    Jeżeli jest klauzula o wypowiadaniu umów to pracodawca może w akżej chwili
    bez uzasadnienia wypowiedzieć umowę pracownikowi i wygasa ona 2 tyg po
    wypowiedzeniu. Nie nalezy się wtedy żadna odprawa za pozostały
    nieprzepracowany czas.
    Jesli natomiast nie było takiej klauzuli a pracodawca wypowiada umowę, to
    rpacownik śmiało może iśc do sądu pracy i żądać:
    1. przywrócenia do pracy
    2. odszkodowania za czas jaki by jeszcze pracował ale nie wiecej niż za (i
    tu eni pamiętam ale nie jest to wiele)
    Oba te roszczenia są alternatywne, czyli że można żądać albo jednego albo
    drugiego, nigdy obydwu naraz i to pracownik w pozwie do sądu pracy musi
    wybrać czego się domaga..

    Co do wad i zalet, to niwątpliwą zaletą dla pracownika jest to że w razie
    gdy znajdzie sobie ciekawszą pracę, może się szubko urwać z danej firmy, ale
    jednak więcej korzyści am tu pracodawca. Gorzej jest ze sprawami
    "zewnętrznymi" tzn. zaciąganiem kredytów, zawieraniem długoterminowych umów
    (np tel komórkowy) itp. Tu osoba z umową o prace na czas określony
    traktowana jest jako obywatek drugiej kategorii, włąśnie z tego względu, iż
    nie ma stabilności zatrudnienia.
    Pozostaęł prawa i obowiązki wynikające z kodeksu rpacy są wspólne dla obu
    umów (kilka osobnych uregulowań dot kobiet w ciązy itp).

  • 4. Data: 2003-09-08 06:45:49
    Od: "Neko" <neko@_bez_spamu_gamesweek.pl>

    Użytkownik "Małgorzata Baster" <m...@x...wp.pl> napisał

    Ja mam taka umowe. :)

> [...]
    nieokreślony
    > i inne codzienne utrudnienia w urzędach). Ale na 10 lat - aż nie chce mi

    Tak jest w istocie. Do 2013 roku. Dlatego pytam. Jakie mam preferencje,
    czy to w ogole legalne, itd.

    Neko

  • 5. Data: 2003-09-08 06:49:55
    Od: "Neko" <neko@_bez_spamu_gamesweek.pl>

    Użytkownik "gonia" <g...@i...pl> napisał .

    /ciach/

    Dziekuje. To cenne informacje.

    Neko

  • 6. Data: 2003-09-08 20:25:34
    Od: "Ela Busz" <s...@p...onet.pl>

    Spotkalam takie umowy z firmami zagranicznymi.Takie terminy sa dla
    nich zupelnie normalne.
    Z bankami itp. sprawa przecwiczona zwlaszcza, ze juz nabrali
    doswiadczenia. Pokaz umowe na 10 lat a dostaniesz wszystko co
    chcesz.Kto dzisiaj ma umowe na 10 lat pracy?
    Umowa na czas nieokreslony to juz nie jest tak wazne jak kiedys.
    Banki wiedza, ze masz taka umowe nie jestes w okresie wypowiedzenia ,
    ale to nic nie znaczy . W kazdej chwili prace mozesz stracic.
    Pozdrawiam .