PracaGrupypl.praca.dyskusjeZabezpieczenie pensji › Re: Zabezpieczenie pensji
    From: "Immona" <c...@n...gmailu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Zabezpieczenie pensji
    Date: Fri, 16 Jun 2006 12:05:20 +0200

    >W wiadomości news:06061603043898@polnews.pl Immona
    >Pracodawca nie płaci składek - OK, ma zdecydowanie mniejsze obciążenia.
    >Wzrastają podatki aby wypłacić byłym klientom ZUSu należne świadczenia -
    >powiedzmy też OK.
    >Jak zapewnić wzrost wynagrodzeń pozwalający _każdemu_ zatrudnionemu na
    >ubezpieczenie się?

    Teraz juz wychodzisz poza ten bazowy pomysl w przyszlosc, czyli do zniesienia
    obowiazkowych ubezpieczen.

    Jakbym ja to miala robic, to bym tego nie zrobila natychmiastowo - bo w wersji
    natychmiastowej mogloby byc to tylko prawne podwyzszenie placy minimalnej, co w
    polaczeniu ze wzrostem podatkow mogloby zahamowac gospodarke.

    Zmniejszenie obciazen zwiazanych z danym miejscem pracy spowodowaloby wzrost
    zatrudnienia - podatek od zysku rozni sie od obciazen niezaleznych od zysku
    tym, ze zawsze jest z czego go zaplacic (bo jest zysk). Zmniejszenie bezrobocia
    powinno spowodowac wzrost plac, nie obciazanie poczatkujacego przedsiebiorcy
    ZUSem niezaleznym od zysku powinno spowodowac duzy przyrost malych firm i
    wyjscie wielu z szarej strefy -> wzrost zatrudnienia. Po tej poprawie sytuacji
    nalezaloby po prostu powoli i w tempie zgodnym ze zmianami na rynku podwyzszac
    place minimalna - o ile okaze sie to potrzebne.

    Taka reforma nie moglaby sie odbyc samodzielnie. Trzeba by zrobic jeszcze kilka
    rzeczy, np. zalatwic sprawe planow zagospodarowania przestrzennego. Nie wiem,
    czy znasz problem - w skrocie chodzi o to, ze nie wolno nic wybudowac tam,
    gdzie nie ma planu zagospodarowania przestrzennego i podczas gdy w np. Wawie
    ceny nieruchomosci sa wysrubowane, w dobrych punktach miasta sa puste miejsca,
    w ktorych wielu developerow cos by wybudowalo, ale nie moga. Sytuacja sie
    utrzymuje, poniewaz urzednicy moga wiele zyskac na zrobieniu wreszcie planu
    zagospodarowania dla kogos, kto ich odpowiednio ublaga, czytaj: korupcja.
    Uporzadkowanie tej sytuacji (spadek cen nieruchomosci) udostepniloby
    przecietnie zarabiajacym ludziom jedna z najpopularniejszych inwestycji
    emerytalnych, czyli nieruchomosc kupowana na kredyt, splacana w ciagu zycia i
    wynajmowana/sprzedawana na emeryturze, a przedtem nakreciloby ogolny popyt
    poprzez wzrost inwestycji budowlanych (na ktore juz teraz jest chec i
    pieniadze, ale nie ma przepisow). Takich "drobnych" rzeczy jak ten powyzszy
    przyklad jest w obecnym polskim balaganie sporo i nie odwazylabym sie
    reformowac systemu emerytalno-rentowego bez kilku mocnych posuniec
    nakrecajacych gospodarke - ale tu akurat sa duze mozliwosci, nie bedace zadna
    tajemnica i tylko dlatego niewykorzystane, ze nikt nie ma mocy nadepnac na
    odcisk grupkom, ktore czerpia z tych roznych sytuacji kase. Nie bede tu
    wymieniac innych, bo post i tak jest juz dlugi.

    Jesli chodzi o dowod, ze da sie tak, polecam to wyszukiwanie w Googlu, ktore Ci
    proponowal Twoj dyskutant, czyli przypadek NZ.

    >Co z uprawnieniami osób, które mają już zaliczone róznej długości okresy
    >składkowe (jest ich znacznie więcej niż świadczeniobiorców, nie szukałem
    >danych, ale to musi być ogromna kwota)?

    To co wyzej: stopniowe wygasanie, splacenie naleznych rzeczy znajdujac zrodlo
    finansowana w podatkach, z ktorych wplywy by trzeba zwiekszyc rozkrecajac
    gospodarke.
    Mialam nie pisac o innych mozliwosciach, ale jednak dolacze: emigracja
    zarobkowa. Ma w tej chwili olbrzymia skale, a problem podwojnego opodatkowania
    odstrasza wielu od powrotu do kraju z zarobionymi pieniedzmi. Moze
    niekoniecznie ich zwalniac z podatku bezwarunkowo (dostosowuje sie do realiow),
    ale np. zwolnienie z podatku tych pieniedzy, ktore zostana w Polsce
    zainwestowane w nieruchomosc, firme, doksztalcanie i kilka innych rzeczy
    mogloby spowodowac duzy przyplyw kapitalu do Polski, bo spora czesc emigrantow
    chcialaby skorzystac z zarobionej kasy wydajac ja w Polsce, ale odstrasza ich
    jej wysokie opodatkowanie. Gdyby zamiast tego ich zachecic, mogloby to bardzo
    nakrecic popyt.

    I.
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl