PracaGrupypl.praca.dyskusjeZabezpieczenie pensji › Re: Zabezpieczenie pensji
  • Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    From: Wojciech Bańcer <p...@p...pl>
    Subject: Re: Zabezpieczenie pensji
    Date: 15 Jun 2006 11:41:35 +0200

    glosnetu napisał(a):

    [...]

    > Nie trzeba gdybac. Mozna policzyc.

    No własnie nie bardzo, bez sporych uproszczeń. :)
    Przyszłości raczej nie przewidzisz.

    > Zakladajac, ze:
    > - co miesiac odkladasz na konto 500 zl (skladka emerytalna od obecnego
    > przecietnego wynagrodzenia),
    > - okres oszczedzania wynosi 40 lat,
    > - oprocentowanie (stale przez caly okres oszczedzania) wynosi 3%,
    > - kapitalizacja odsetek jest miesieczna

    > zgromadzisz na koncie ok 460 tys zl.

    Tych 3% to się czepnę. Bez problemu można znaleźć oferty na rynku o wyższym
    oprocentowaniu i to bez żadnego ryzyka (np. eMax+, czy obligacje skarbowe).
    :)

    [...]

    > I co najwazniejsze w w/w modelu - oszczedzajac w ZUSie nie masz
    > kontroli nad swoimi srodkami (panstwo moze je w dowolnym momencie
    > zawlaszczyc w imie np "solidarnosci spolecznej").

    Mnie też przeszkadza jedno: co moja rodzina będzie miała z tych pieniędzy
    wpłacanych do ZUSu, po tym jak już się przekręcę? Nie za duzo jak sądzę.

    > Poza tym - istnieja przeciez inne metody oszczedzania (mniej
    > bezpieczne, choc potencjalnie bardziej zyskowne).

    Jeżeli chodzi o fundusze, czyli operacje ryzykowne - to jak mi się wydaje,
    są one "ryzykowne" jedynie w krótszym okresie czasu. W dłuższym okresie
    czasu. Żaden z funduszy znajdujących się w obecnej czołówce nie przyniósł
    strat osobom, które inwestowały w nim "od początku", a stopy zwrotu bywają
    często sporo powyżej 100%. Choć oczywiście trzeba umieć zachować zimną krew
    zwłaszcza w sytuacjach takich jak obecna na giełdzie. :)

    --
    Wojciech 'Proteus' Bańcer
    p...@p...pl