PracaGrupypl.praca.dyskusje › ZUS a praca na 2 etaty

  • 1. Data: 2002-03-23 09:38:15
    Temat: ZUS a praca na 2 etaty
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    Witam

    Czy ktos moglby mi wyjasnic, jak wyglada kwestia skladek ZUS w przypadku,
    gdy jestem zatrudniony na 2 etaty przez 2 roznych pracodawcow ?

    W czerwcu koncze prace u dotychczasowego pracodawcy, obecnie przez 3
    miesiace wykorzystuje zalegly urlop. Rownolegle zaczynam prace w nowej
    firmie. W trakcie tych trzech miesiecy, pracujac u 2 roznych pracodawcow
    osiagne prog, od ktorego znacznie zmniejszaja sie oplaty na ZUS.

    Zastanawiam sie, jak zapobiec sytuacji, gdy obie firmy placac skladki w
    standardowej wysokosci powoduja powstanie nadplaty, ktora odzyskam po blizej
    nieokreslonym czasie. Czy pracodawcy moga rozliczac ZUS proporcjonalnie,
    moze placi tylko jeden z nich ?

    Dotychczas nigdy nie interesowalem sie problematyka ZUS-u, skladek,
    chorobowego, rentowego ... , po prostu ktos to zawsze za mnie robil, stad
    przepraszam za ewentualny brak precyzji pytania.

    Dzieki za odpowiedzi

    pzdr
    wkg

  • 2. Data: 2002-03-23 20:16:34
    Temat: Re: ZUS a praca na 2 etaty
    Od: "Beny" <b...@p...gazeta.pl>

    > Czy ktos moglby mi wyjasnic, jak wyglada kwestia skladek ZUS w przypadku,
    > gdy jestem zatrudniony na 2 etaty przez 2 roznych pracodawcow ?

    Specjalnie ci nie pomoge bo to juz jakby dla mnie nie aktualna problematyka.
    Ale dawno temu (z 5lat) tez zasuwalem na dwa etaty. Mialem dwie ksiazeczki
    zdrowia, dwa zusy idt.
    Jaja byly jak raz polazlem do lekarza i dalem dwie ksiazeczki do wpisu -
    pani recepcjonistka, tfu rejestratorka, czy inna medyczna biurwa -
    popatrzyla i oddala jedna mowiac zeby sobie ja zabral. Ja nalegalem (zeby
    byc OK przed dwoma pracodawcami - efekt byl taki ze na trzy wpisy przez piec
    lat dwa ma w jednej i trzeci w drugiej ksiazce zdrowia. Pewnie kiedy bede
    mial z tego powodu klopoty (odpukac w nielaminowana plyte pazdziezowa)....

    ZUS mialem placony maks, ale przy jego klopotach penwie na naie wiele mi to
    sie zda :( kiedys w przyszlosci)
    Jak ci niespecjalnie na tej forscie zalezy ja bym olal. Bedziesz mial wiecej
    IMHO chodzenia i wyjasniania niz to warte.

    Pozdr. (dla osob ktore maja dwa etaty w czasach gdy dla innych brakuje
    chocby 1/3)
    Beny

  • 3. Data: 2002-03-24 06:55:32
    Od: "Andrzej Bochniak" <b...@k...onet.pl>

    Uzytkownik "Beny" <b...@p...gazeta.pl> napisal w wiadomosci

    > Jak ci niespecjalnie na tej forscie zalezy ja bym olal. Bedziesz mial
    wiecej
    > IMHO chodzenia i wyjasniania niz to warte.

    Wnioskuje stad, ze nie pracujesz w Polsce od co najmniej stycznia 99 (kiedy
    weszla reforma ZUS) bo niestety nie rozumiesz
    pytania i nie wiesz o co chodzi. Nie chodzi tu bynajmniej o wpisy w
    ksiazeczce zdrowia.

    Pytajacemu chodzi o placenie skladek na ubezp. emeryt., rentowe, chorob.
    (ok. 19 % od brutta).
    Jesli kwota zarobkow brutto od poczatku roku przekroczy 64 000 to ok. 16 %
    (emeryt.+rent.) sie juz nie placi do konca roku.
    Jesli on przekroczy w czerwcu to znaczy ze zarabia brutto ok. 12 000,
    a wiec 16 % to ok. 1900 zl. minus podatek 30 % (maleja skladki, rosnie
    podatek).

    A co do meritum.
    W czerwcu prawdopodobnie nadplaci (chyba, ze jedna firma placi np. 30
    czerwca, druga 10 lipca, to moze w drugiej mu nie potraca), w lipcu zglosi w
    obydwu firmach, ze przekroczyl 64 000 i przestana mu naliczac.
    Nadplate odzyska chyba dopiero na poczatku nastepnego roku.

    Nawet gdyby (o dziwo) sam tego nie zglosil, to i tak nie bedzie mial
    wiekszej emerytury bo ZUS to sam wykryje na koniec roku
    i kaze paniom z plac z obydwu firm przeliczyc od nowa skladki za te pol
    roku. Otrzyma zwrot nadplaty bez zadnych odsetek.

    Tez informatyk (m.in. od programu placowego)

  • 4. Data: 2002-03-24 15:26:54
    Od: "Beny" <b...@p...gazeta.pl>

    I to sie nazywa odpowiedz na post!

    :) prawie trafiles z ta data.
    Ale wstyd mi bo moja malzonak jeszcze przez jakis czas calkiem przyzwoite
    pieniadze na platniku i jego "wdrozeniach" kroila.

    Nawiasem mowiac ciekawe czy prog. platnik ma odpowiednia furtke do
    wczesniejszego niz to wynika z dochodow (np. importowanych z syst.
    placowego). Jesli beda musialy to robicz mniej lub bardziej recznie widze te
    miny :(((

    Pozdr.
    Beny