PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wtopa Policji albo GW

  • 1. Data: 2005-09-07 10:25:59
    Temat: Wtopa Policji albo GW
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl>

    Ostatnio wszystkie media zachwycają sie wprowadzeniem podczas naboru do
    policji testów z tzw "wiedzy ogólnej". Od paru dni testy te sa dostępne na
    stronie http://praca.gazeta.pl/praca/1,47341,2898935.html wraz z
    odpowiedziami. Rozwiązuję, sprawdzam wyniki i przy pytaniu 28 siurpryza.
    Pytanie brzmi

    W szpitalu "A" rodzi się dziennie 120 dzieci a w szpitalu "B" 12. Średnio w
    każdym ze szpitali rodzi się tyle samo chłopców, co dziewczynek. Jednego
    dnia w jednym ze szpitali urodziło się dwa razy tyle dziewczynek, co
    chłopców.
    Możliwe są odpowiedzi:
    a) zdarzyło się to w szpitalu "A",
    b) zdarzyło się to w szpitalu "B",
    c) nie mogło się to zdarzyć,
    d) z jednakowym prawdopodobieństwem może się to zdarzyć w szpitalu "A" i
    szpitalu "B".

    Jako prawidłowa podawana jest odpowiedź d.

    Niestety Układający pytanie miał elementarnego pojęcia o rachunku
    prawdopodobieństwa. Proporcje 2:1 w szpitalu A oznacza 80 dziewczynek i 40
    chłopców, zaś szpitalu w B 8dziewczynek i 4chłopców. Prawdopodobieństwo
    uzyskania takich liczebności wynosi w szpitalu A= 0,000086, zaś w B =
    0,1285, zatem jest o RZEDY WIEKOSCI wyższe..

    Oczywiście trudno wymagać, żeby kandydat na poilicjanta wyliczał w pamięcei
    80! czy 0,5^40 ale elementarna dla statystyki Reguła Wielkich liczb mówi, że
    w miarę zwiększania próby jej rozkład zbliża się do rozkładu populacji
    statystycznej. Zatem przy generalnie takich samych liczebosciach chłopców i
    dziewczynek istotne odchylenia w proporcji są bardziej prawdopodobne tam,
    gdzie próba jest mała........

    H.G. Wells pisał:
    "Kiedyś ststystycznie myslenie stanie się niezbędne do bycia sprawnym
    obywatelem tak jak umijętność czytania i pisania"
    pozdrowienia
    Paweł

  • 2. Data: 2005-09-07 10:34:54
    Temat: Re: Wtopa Policji albo GW
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    Dnia 07-09-2005 o 12:25:59 Pawel A. <a...@w...pl> napisał:

> [...]
    > stronie http://praca.gazeta.pl/praca/1,47341,2898935.html wraz z
    > odpowiedziami. Rozwiązuję, sprawdzam wyniki i przy pytaniu 28 siurpryza.

    Wszystko to prawda, oprócz tego, że siurpryza. Jeśli pyta się o jakieś
    gówniane deklaracje praw człowieka czy inną unię europejską, to żadna
    głupota zdziwić nie może :)

    Ja odpowiedziałem "b" - skoro były do wyboru 2 złe odpowiedzi i dwie
    spekulacje, to sobie wybrałem prawdopodobniejsze zdarzenie... ;)

> [...]
    > uzyskania takich liczebności wynosi w szpitalu A= 0,000086, zaś w B =
    > 0,1285, zatem jest o RZEDY WIEKOSCI wyższe..

    Z tym elementarzem leciutko przesadziłeś ;) Nie jest to takie elementarne,
    choć oczywiście masz rację :)

  • 3. Data: 2005-09-07 11:02:57
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl>

    (...cut...)

    > Z tym elementarzem leciutko przesadziłeś ;) Nie jest to takie elementarne,
    > choć oczywiście masz rację :)

    Może troszke.

    Chociaż z drugiej strony, upraszczając można regułę wielkich liczb
    sprowadzić do tego, że jak ktoś grając w orła i reszkę wyrzuci 5 orłów pod
    rząd to pogratuluje mu szczęście, a jak wyrzuci orła 50 razy pod rząd to
    uznam, że moneta jest felerna...

    To chyba dość elementarne ;)

    Zresztą nie zmienia to faktu, że jeżeli błąd jest nie tylko na stronie
    gazety ale i w rzeczywistych kluczach, to układający pytania totalnie się
    skompromitował. Bynajmniej nie dlatego, że nie zna rachunku
    prawdopodobieństwa, ale dlatego, że nie sprawdził dokładnie klucza
    odpowiedzi, a w testach decydujących o czyjejś przyszłości (zatrudnieniu) to
    po prostu brak profesjonalizmu.
    A przy okazji nie wiecie może czy testy konstruowała policja czy jakaś
    agencja HR

    pozdrowienia

    Paweł

  • 4. Data: 2005-09-07 17:04:52
    Od: "Lady Marion" <l...@w...to.poczta.fm>

    Użytkownik "Pawel A." <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A przy okazji nie wiecie może czy testy konstruowała policja czy jakaś
    > agencja HR

    Tia na pewno się teraz przyznają kto układał.

    Policja: Ułożenie tego testu powierzyliśmy profesjonalistom od HR

    HR: Nie współpracujemy z Policją, to chyba inna firma.

    inna firma HR: j.w.

    pozdrawiam

    LM

  • 5. Data: 2005-09-07 20:59:07
    Od: "mw" <m...@o...pl>

    --
    Michał Wolski
    ul. Stachiewicza 40a/64
> [...]
    > b) zdarzyło się to w szpitalu "B",
    > c) nie mogło się to zdarzyć,
    > d) z jednakowym prawdopodobieństwem może się to zdarzyć w szpitalu "A" i

    Zwracam uwage na slowko - MOZE - co oznacza ze de facto nie musi z punktu
    widzenia logiki. Zatem chyba odp D jest najlepsza. Bo co znaczy ze zdazylo
    sie to w szpitalu B - tyle ze prawdopodobiensktwo tego zdazenia jest rowne 1

    pozdrawiam,

    Michal

  • 6. Data: 2005-09-07 21:03:56
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    Dnia 07-09-2005 o 22:59:07 mw <m...@o...pl> napisał:

> [...]
    > zdazylo
    > sie to w szpitalu B - tyle ze prawdopodobiensktwo tego zdazenia jest

    Logika, ortografia i zgodność z netykietą - wszystko to ominęło szerokim
    łukiem Twój post.

  • 7. Data: 2005-09-07 22:18:52
    Od: "TS" <s...@b...ie>

    > W szpitalu "A" rodzi się dziennie 120 dzieci a w szpitalu "B" 12.
    To jest podane jako fakt.

    > Średnio w
    > każdym ze szpitali rodzi się tyle samo chłopców, co dziewczynek.
    To jest w tym pytaniu kompletnie nieistotne.

    > Jednego
    > dnia w jednym ze szpitali urodziło się dwa razy tyle dziewczynek, co
    > chłopców.
    W jednym ze szpitali sie urodzilo, co nie ma nic wspolnego z drugim
    szpitalem. Ot w jednym ze szpitali urodzilo sie wiecej dziewczynek niz
    chlopcow, wielkie mi cos.

    > Możliwe są odpowiedzi:
    > a) zdarzyło się to w szpitalu "A",
    No tego nie wiemy na pewno gdzie to sie zdarzylo. Moze i w A, moze i w B.

    > b) zdarzyło się to w szpitalu "B",
    No tego tez nie wiemy, z tego samego powodu co wyzej.

    > c) nie mogło się to zdarzyć,
    Moglo sie spokojnie zdarzyc, co to za wyczyn, ze w jednym ze szpitali sie
    wiecej dziewczynek niz chlopcow urodzi.

    > d) z jednakowym prawdopodobieństwem może się to zdarzyć w szpitalu "A" i
    > szpitalu "B".
    Tu wzorowy kandydat na funkcjonariusza pomysli zapewne, ze coz, pewnie
    lepiej byloby gdyby ukladajacy pytanie uzyl "rownie dobrze, moglo sie to
    zdarzyc w szpitalu A jak i B".
    I dlatego, ze nie ma odpowiedzi e), zakresli ta wybierajac najmniejsze zlo.
    A Pan matematyk zostanie na uczelni, w tym pytaniu chodzilo o to, zeby nie
    myslec za bardzo ;-) Od myslenia sa mysliwi. Szerokiej drogi. :-)

    saper

  • 8. Data: 2005-09-08 10:51:05
    Od: "Marek HAGA" <m...@v...pl>

    Użytkownik "Tomasz Płókarz" <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>
    napisał w wiadomości news:op.swq3gupwfrn0ri@donkichot...

    > Logika, ortografia i zgodność z netykietą - wszystko to ominęło szerokim
    > łukiem Twój post.

    :-)

    Wyjąłeś mi to z ust, jeno w mniej dowcipnej formie miałem to wyrazić.

    MS