PracaGrupypl.praca.dyskusje › Urlop płatny i bezpłatny

  • 1. Data: 2009-06-04 15:14:09
    Temat: Urlop płatny i bezpłatny
    Od: Carrie <c...@g...com>

    Witam,
    sytuacja wygląda tak: pracownik jest zatrudniony w firmie od 2
    miesięcy, na czas nieokreślony, i nie jest to jego pierwsza praca. W
    trzecim miesiącu pracy bierze urlop wypoczynkowy, 10 dni. Kierownictwo
    twierdzi, że w tym momencie pracownik ma prawo do 7 dni urlopu
    płatnego, więc na 3 pozostałe dni musi wziąć bezpłatny. W czasie, gdy
    był ustalany plan urlopów, nic takiego nie mówiono, więc wydawało się,
    że ten dłuższy urlop ma być wzięty "awansem" z kolejnych miesięcy
    pracy, poza tym ze względu na bardzo napięty plan ta osoba nie może
    wziąć wolnych dni w kolejnych miesiącach, bo będzie musiała
    zastępować innych urlopowiczów.
    Podobno już nie ma tak, że dostępna długość urlopu zależy od
    przepracowanego u danego pracodawcy okresu [chyba że chodzi o
    pierwszą pracę]; w archiwum grupy znalazłam informację, że prawo do
    pełnego urlopu nabywa się już w momencie podjęcia pracy - ale nie
    mogę znaleźć podstawy prawnej. Art. 153 mówi o "pracowniku
    podejmującym pracę po raz pierwszy" - czyli do opisanego przypadku się
    nie stosuje, prawda?

    Czy pracodawca może wymagać, żeby pracownik brał urlop bezpłatny,
    odmawiając mu jednocześnie tych trzech dni płatnego?

    Pozdrawiam, Carrie

  • 2. Data: 2009-06-04 15:30:46
    Temat: Re: Urlop płatny i bezpłatny
    Od: r...@m...com

> [...]
    >
    > Czy pracodawca może wymagać, żeby pracownik brał urlop bezpłatny,
    > odmawiając mu jednocześnie tych trzech dni płatnego?

    a przypadkiem urlop wypoczynkowy to nie jest minimum 14 dni?

  • 3. Data: 2009-06-04 16:07:00
    Od: Carrie <carrie.mn@ gmail . com>

    W dniu Thu, 04 Jun 2009 17:30:46 +0200, r...@m...com
    wydukał(a) nieśmiało, a wszystkim się zdawało, że to echo grało:

    > a przypadkiem urlop wypoczynkowy to nie jest minimum 14 dni?

    Kodeks twierdzi, że przynajmniej jedna część urlopu wypoczynkowego
    powinna trwać 14 dni kalendarzowych bez przerwy. Ale nie jest
    napisane, że to musi być wtedy, kiedy najlepiej pasuje pracownikowi :|

    W każdym razie sprawa się rozbija o to, że a) o urlop bezpłatny może
    wystąpić tylko pracownik i nie można go do tego zmusić; b) jeśli
    pracodawca się zgadza na bezpłatny, to znaczy, że obecność osoby w
    firmie nie jest konieczna, więc równie dobrze mogłaby ona wziąć urlop
    płatny, do którego chyba ma prawo, skoro w danym roku przysługuje jej
    jeszcze 20 dni.

    Pozdrawiam, Carrie

  • 4. Data: 2009-06-04 17:44:25
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Thu, 4 Jun 2009 08:14:09 -0700 (PDT), Carrie napisał(a):

    > Witam,
    > sytuacja wygląda tak: pracownik jest zatrudniony w firmie od 2
    > miesięcy, na czas nieokreślony, i nie jest to jego pierwsza praca.

    Mówisz że pracuje od dwóch miesięcy - więc to jego "pierwsza" praca u tego
    pracodawcy.

    > W trzecim miesiącu pracy bierze urlop wypoczynkowy, 10 dni.

    Aż dziw bierze że to mu zostało zaakceptowane.

    > Kierownictwo twierdzi, że w tym momencie pracownik ma prawo do 7 dni
    > urlopu płatnego,

    Kierownictwo jest bardzo szczodre.
    Zakładając że ów pracownik posiada prawo do 26 dniowego wymiaru urlopu, po
    dwóch miesiącach (ukończonych) nabywa prawo do 4,3333 urlopu, czyli
    zaokrąglając w górę - do 5 dni urlopu.

    > więc na 3 pozostałe dni musi wziąć bezpłatny.

    A o taki wnioskował pracownik?

    > W czasie, gdy był ustalany plan urlopów, nic takiego nie mówiono,
    > więc wydawało się, że ten dłuższy urlop ma być wzięty "awansem"
    > z kolejnych miesięcy pracy,

    KP stanowi jasno że urlop "nabywa się" za każdy przepracowany miesiąc w
    wysokości proporcjonalnej za przepracowany czas.

    > poza tym ze względu na bardzo napięty plan ta osoba nie może
    > wziąć wolnych dni w kolejnych miesiącach, bo będzie musiała
    > zastępować innych urlopowiczów.

    Rozkład pracy to sprawa pracodawcy - pracownik ma prawo do urlopu i to nie
    podlega dyskusji.

    > Podobno już nie ma tak, że dostępna długość urlopu zależy od
    > przepracowanego u danego pracodawcy okresu [chyba że chodzi o
    > pierwszą pracę];

    Możesz wskazać źródło tych rewelacji?

> [...]
    > mogę znaleźć podstawy prawnej. Art. 153 mówi o "pracowniku
    > podejmującym pracę po raz pierwszy" - czyli do opisanego przypadku się

    Wyobraź sobie sytuację żę zatrudniasz po raz pierwszy jakiegoś pracownika
    który ma nawet staż 20 letni (czyli 26 dni urlopu). Zatrudniasz go od 1
    lutego więc proporcjonalnie przysługuje mu 24 dni urlopu. Facet składa Ci
    wniosek że od 1 marca chce 24 dni urlopu - za który musisz mu wszak
    wynagrodzenie, jeżeli mu udzielisz tego urlopu. Jak sądzisz, czy gdyby tak
    było - nie znalazłaby się grupa cwanych ludzi którzy po prostu by tylko
    zatrudniali się na kilkanaście dni i składali wnioski o urlop - po czym
    porzucali pracę. Powiesz że taka informacja będzie na świadectwie pracy. I
    co z tego że będzie? Taki cwaniak przedłoży to świadectwo pracy u kolejnego
    pracodawcy u którego się zatrudni od np. 1 marca? I znowu manewr z
    wykorzystaniem urlopu i porzucenie pracy ... kumasz mechanizm?

    > Czy pracodawca może wymagać, żeby pracownik brał urlop bezpłatny,

    Urlopu udziela się na pisemny wniosek pracownika, tym bardziej wniosek o
    urlop bezpłatny.

    > odmawiając mu jednocześnie tych trzech dni płatnego?

    Nic mu nie odmówiono. Niech cieszy się że i tak dostał, jak to określiłeś
    "awansem" te kilak dni urlopu.

    --
    AMD Phenom II X4 940 Black Edition 3000@3650MHz || Gigabyte GA-MA790GP-DS4H
    ATI Radeon HD3300 (DirectX10) 128MB DDR3 1333MHz || Zalman ZM600-HP (600W)

  • 5. Data: 2009-06-04 19:19:36
    Od: Bartłomiej Szymański <l...@d...info>

    Artur pisze:

    (ciach durnoty...)

    > Możesz wskazać źródło tych rewelacji?

    A czy Ty możesz wskazać źródło swoich rewelacji? Pierniczysz głupoty jak
    potłuczony.

    --
    Pozdrawiam, Bartłomiej "Draakhan" Szymański.

    Lep na spamerów: l...@d...info, s...@d...info
    Kontakt: news na domenie jak wyżej

  • 6. Data: 2009-06-04 20:05:43
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Użytkownik "Artur" <s...@r...pbz> napisał w wiadomości

    > Mówisz że pracuje od dwóch miesięcy - więc to jego "pierwsza" praca u
    > tego
    > pracodawcy.

    Nie ma takiego pojęcia jak pierwsza praca u danego pracodawcy. Jest
    pierwsza praca w życiu i koniec.
    Jeśli pracownik przedstawił świadectwo pracy z poprzedniej firmy, to nie
    jest to jego pierwsza praca niezależnie od tego, że w nowej firmie pracuje
    istotnie po raz pierwszy.
    Tak więc nie ma tu zastosowania zasada, o której piszesz w dalszej części.
    A więcej tutaj:
    http://www.student.lex.pl/materialy/o_uksw010806.doc

    > Aż dziw bierze że to mu zostało zaakceptowane.

    A co w tym dziwnego?

> [...]
    > po
    > dwóch miesiącach (ukończonych) nabywa prawo do 4,3333 urlopu, czyli

    Nieprawda. Posiada prawdo do danego mu wymiaru urlopu i ma prawo cały ten
    urlop wykorzystać, jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę. Jeśli pracodawca
    zgodził się już wcześniej na udzielenie 10 dni urlopu wypoczynkowego,
    płatnego, to powinien tego urlopu udzielić w takim właśnie wymiarze i
    takiej formie.

    > KP stanowi jasno że urlop "nabywa się" za każdy przepracowany miesiąc w
    > wysokości proporcjonalnej za przepracowany czas.

    Tak, w przypadku pierwszej pracy w życiu.

    > Możesz wskazać źródło tych rewelacji?

    A Ty możesz wskazać źródło swoich?

    > Wyobraź sobie sytuację żę zatrudniasz po raz pierwszy jakiegoś pracownika
    > który ma nawet staż 20 letni (czyli 26 dni urlopu). Zatrudniasz go od 1
    > lutego więc proporcjonalnie przysługuje mu 24 dni urlopu.

    Jeśli wcześniej już pracował i nabył prawo do urlopu, to jak najbardziej.

> [...]
    > było - nie znalazłaby się grupa cwanych ludzi którzy po prostu by tylko
    > zatrudniali się na kilkanaście dni i składali wnioski o urlop - po czym

    Zawsze, w każdej chwili ktoś może porzucić pracę, a pracodawca może ponieść
    z tego tytułu jakieś straty.
    To jest ryzyko prowadzenia biznesu.

    > Powiesz że taka informacja będzie na świadectwie pracy. I
    > co z tego że będzie? Taki cwaniak przedłoży to świadectwo pracy u
    > kolejnego
    > pracodawcy u którego się zatrudni od np. 1 marca?

    I tutaj już nie dostanie żadnego urlopu, ponieważ cały dotychczasowy
    wykorzystał.

    > I znowu manewr z
    > wykorzystaniem urlopu i porzucenie pracy ... kumasz mechanizm?

    Ja nie kumam :)

    > Nic mu nie odmówiono. Niech cieszy się że i tak dostał, jak to określiłeś
    > "awansem" te kilak dni urlopu.

    Żadnym awansem. Należą mu się jak psu buda i tyle.

  • 7. Data: 2009-06-04 20:39:21
    Od: Carrie <carrie.mn@ gmail . com>

    W dniu Thu, 4 Jun 2009 22:05:43 +0200, Baloo wydukał(a) nieśmiało, a
    wszystkim się zdawało, że to echo grało:

    > Nie ma takiego pojęcia jak pierwsza praca u danego pracodawcy. Jest
    > pierwsza praca w życiu i koniec.

    Też mi się tak wydaje po lekturze przepisów KP i rozmaitych komentarzy
    w necie.

    > Jeśli pracownik przedstawił świadectwo pracy z poprzedniej firmy, to nie
    > jest to jego pierwsza praca niezależnie od tego, że w nowej firmie pracuje
    > istotnie po raz pierwszy.

    No właśnie akurat niezupełnie po raz pierwszy ;] I nigdy wcześniej nie
    było takich zastrzeżeń co do urlopów, dlatego to takie zaskakujące.

> [...]
    > zgodził się już wcześniej na udzielenie 10 dni urlopu wypoczynkowego,
    > płatnego, to powinien tego urlopu udzielić w takim właśnie wymiarze i

    Dzięki za wyjaśnienie. Czyli co można zrobić: złożyć wniosek o urlop
    wypoczynkowy na 10 dni i czekać, czy pracodawca go zatwierdzi, czy
    odrzuci? Jak rozumiem, może odrzucić, ale musiałby to jakoś
    umotywować, skoro wcześniej się zgodził na ten termin, i zostało to
    uwzględnione w planach urlopowych firmy, prawda?

    ATSD czy pracodawca może anulować urlop pracownikowi w ostatnim dniu
    roboczym przed planowanym rozpoczęciem tego urlopu, nie uzgadniając
    jednocześnie od razu nowego terminu?

    Pozdrawiam, Carrie

  • 8. Data: 2009-06-04 21:21:06
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Carrie" <carrie.mn@ gmail . com> napisał w wiadomości

> [...]
    > umotywować, skoro wcześniej się zgodził na ten termin, i zostało to
    > uwzględnione w planach urlopowych firmy, prawda?

    Musiałby umotywować, ale niestety jak się uprze, to może się wykręcić
    czymkolwiek i niewiele z tym zrobisz.

    > ATSD czy pracodawca może anulować urlop pracownikowi w ostatnim dniu
    > roboczym przed planowanym rozpoczęciem tego urlopu, nie uzgadniając
    > jednocześnie od razu nowego terminu?

    Może. Tak samo jak może odwołać pracownika w każdym dniu urlopu.
    Oczywiście też musi mieć ku temu powód, a nie widzimisię.

  • 9. Data: 2009-06-04 21:51:12
    Od: Carrie <carrie.mn@ gmail . com>

    W dniu Thu, 4 Jun 2009 23:21:06 +0200, Baloo wydukał(a) nieśmiało, a
> [...]

    > Może. Tak samo jak może odwołać pracownika w każdym dniu urlopu.
    > Oczywiście też musi mieć ku temu powód, a nie widzimisię.

    W każdym razie nie może chyba uzasadnić, że "masz wziąć urlop
    bezpłatny, a płatnego nie dostaniesz"? To mi wygląda na widzimisię...
    Ponadto w przypadku przerwania pracownikowi urlopu pracodawca chyba
    powinien [musi?] pokryć dodatkowe koszty, które musiał ponieść
    pracownik z tego powodu. A gdyby anulował urlop jeszcze przed wyjazdem
    pracownika, to nie ma żadnych konsekwencji?

    Pozdrawiam, Carrie

  • 10. Data: 2009-06-05 07:25:10
    Od: "dana" <d...@g...pl>

> [...]
    > jest to jego pierwsza praca niezależnie od tego, że w nowej firmie pracuje

    Nie chodzi chyba o pierwszą pracę jako taką, ale o rok kalendarzowy, w
    którym ta praca jest podjęta. Jeżeli pierwsze w życiu zatrudnienie było w
    2009 roku, to każde kolejne podjęte w tymże roku skutkuje art.153 KP
    Może taki właśnie przypadek wystąpił u Carrie