PracaGrupypl.praca.dyskusje › Upadlosc firmy, a odprawa

  • 1. Data: 2003-07-14 09:50:10
    Temat: Upadlosc firmy, a odprawa
    Od: "LeBi" <n...@o...pl>

    Witam serdecznie.
    Od 12 lat pracowalem w firmie, ktora upadla. Z dniem 3.07.2003 dostalismy od
    syndyka rozwiazanie umowy o prace bez wypowiedzenia.Ja czujac pismo nosem
    juz wczesniej postaralem sie o inna prace. W bylej firmie wzialem od 10.06
    bezplatny urlop i zatrudnilem w nowej na umowe o prace na czas okreslony. I
    tu pojawia sie problem.
    Czy w zwiazku z tym nalezy mi sie od bylej firmy odszkodowanie za zwolnienie
    bez wypowiedzenia ? I czy nalezy mi sie trzymiesieczna odprawa ?
    Za wszelkie informacje bede bardzo wdzieczny.
    Pozdrawiam.
    LeBi
    P.s
    Wiem, ze to okresla Dz.U.Z 1990r.Nr 4poz.19 z pozniejszymi zmianami, ale nie
    moge nigdzie tego znalezc :(

  • 2. Data: 2003-07-14 10:02:29
    Temat: Re: Upadlosc firmy, a odprawa
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > P.s
    > Wiem, ze to okresla Dz.U.Z 1990r.Nr 4poz.19 z pozniejszymi zmianami, ale nie

    Tekst ujednolicony po zmianie z 26 lipca 2002 r. Stan prawny na 1 lipca 2003
    roku
    Ustawa z 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z
    pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu

    Ujednolicony tekst ustawy z 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach
    rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu
    pracy powstał na podstawie Dz. U. z 2002 r.:
    &#61623; nr 112, poz. 980 (w którym jest urzędowa jednolita wersja),
    &#61623; nr 135, poz. 1146.
    Wszystkie nowe przepisy ustawy znowelizowane 26 lipca tego roku - które są
    zaznaczone tłustym drukiem - wejdą w życie 1 lipca 2003 r. Ze względu na to, że
    dotychczasowe przepisy będą obowiązywały jeszcze prawie rok, podajemy obie
    wersje: starą i nową.

    Art. 1. 1. Przepisy ustawy stosuje się do zakładów pracy, w których następuje
    zmniejszenie zatrudnienia z przyczyn ekonomicznych lub w związku ze zmianami
    organizacyjnymi, produkcyjnymi albo technologicznymi, w tym także, gdy zmiany
    te następują w celu poprawy warunków pracy lub warunków środowiska naturalnego,
    jeżeli powodują one konieczność jednorazowego lub w okresie nie dłuższym niż 3
    miesiące rozwiązania stosunków pracy z grupą pracowników obejmującą co najmniej
    10 proc. załogi w zakładach zatrudniających do 1000 pracowników lub co najmniej
    100 pracowników w zakładach zatrudniających powyżej 1000 pracowników.
    1. Przepisy ustawy stosuje się do zakładów pracy zatrudniających co najmniej 20
    pracowników, w których następuje zmniejszenie zatrudnienia z przyczyn
[...]
    1) 10 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 100 pracowników,
    2) 10 proc. pracowników, gdy pracodawca zatrudnia przynajmniej 100, jednakże
    mniej niż 300 pracowników,
    3) 30 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia 300 lub więcej pracowników.
    2. Przepisy ustawy stosuje się także do zakładów pracy zatrudniających co
    najmniej 20 pracowników w przypadku ogłoszenia ich upadłości lub likwidacji, z
    zastrzeżeniem przepisów art. 7a.
    3. skreślony.
    Art. 2. 1. O konieczności rozwiązania z pracownikami stosunków pracy z
    przyczyn, o których mowa w art. 1 ust. 1 i 2, kierownik zakładu pracy
    zawiadamia na piśmie zakładową organizację związkową nie później niż na 45 dni
    (będzie: nie później niż na 30 dni) przed terminem dokonywania wypowiedzeń,
    informując o przyczynach uzasadniających zamierzone zwolnienia z pracy i
    wskazując liczbę pracowników oraz grupy zawodowe objęte zamiarem zwolnienia z
    pracy.
    2. Po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, zakładowa organizacja
    związkowa ma prawo żądać od kierownika zakładu pracy przedstawienia informacji
    dotyczącej sytuacji ekonomiczno-finansowej zakładu oraz zamierzeń dotyczących
    poziomu i struktury zatrudnienia w zakładzie, jak również ma prawo przedstawić
    kierownikowi zakładu, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od zawiadomienia o
    zamierzonych zwolnieniach, propozycje umożliwiające ograniczenie rozmiaru tych
    zwolnień, do których kierownik zakładu pracy zobowiązany jest ustosunkować się
    w ciągu 7 dni, podając swoje stanowisko do wiadomości załogi.
    Art. 3. O zamierzonym rozwiązaniu z pracownikami stosunków pracy z przyczyn, o
    których mowa w art. 1 ust. 1 i 2, kierownik zakładu pracy jest obowiązany
    zawiadomić również powiatowy urząd pracy nie później niż na 45 dni (będzie: nie
    później niż na 30 dni) przed terminem dokonywania wypowiedzeń.
    Art. 4. 1. W terminie nie dłuższym niż 30 dni (będzie: nie dłuższym niż 20 dni)
    od zawiadomienia, o którym mowa w art. 2 ust. 1, kierownik zakładu pracy i
    zakładowa organizacja związkowa zawierają porozumienie. W porozumieniu określa
    się zasady postępowania w sprawach dotyczących pracowników objętych zamiarem
    zwolnienia z pracy, a w szczególności kryteria doboru pracowników do
    zwolnienia, kolejność i terminy dokonywania wypowiedzeń, a także obowiązki
    zakładu pracy w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia innych spraw
    pracowniczych związanych z zamierzonymi zwolnieniami.
    2. W zakładzie pracy, w którym działa więcej niż jedna zakładowa organizacja
    związkowa, kierownik zakładu pracy zawiera wspólne porozumienie ze wszystkimi
    organizacjami związkowymi.
    3. W razie niezawarcia porozumienia z powodu niemożności uzgodnienia przez
    strony jego treści, zasady postępowania w sprawach dotyczących pracowników
    objętych zamiarem zwolnienia z pracy określa kierownik zakładu pracy w drodze
    regulaminu, uwzględniając ustalenia dokonane z organizacją związkową w toku
    uzgadniania porozumienia.
    4. W zakładzie pracy, w którym nie działa zakładowa organizacja związkowa,
    zasady postępowania w sprawach dotyczących pracowników objętych zamiarem
    zwolnienia z pracy określa, w drodze regulaminu, kierownik zakładu pracy po
    zasięgnięciu opinii załogi w trybie przyjętym w danym zakładzie.
    Art. 5. 1. Przy rozwiązywaniu z pracownikami stosunków pracy w drodze
    wypowiedzenia z przyczyn przewidzianych w art. 1 ust. 1 nie stosuje się trybu
    postępowania określonego w art. 38 kodeksu pracy oraz przepisu art. 41 kodeksu
    pracy, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ust. 2-4, a także przepisów
    szczególnych dotyczących ochrony pracowników przed wypowiedzeniem lub
    rozwiązaniem stosunku pracy, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w art. 6.
    2. Przy wypowiadaniu pracownikom stosunków pracy, a także warunków pracy i
    płacy, przepisy art. 38 kodeksu pracy stosuje się w razie niezawarcia
    porozumienia, o którym mowa w art. 4.
    3. Wypowiedzenie pracownikom stosunków pracy w sytuacjach, o których mowa w
    art. 41 kodeksu pracy, nie jest dopuszczalne w czasie urlopu trwającego krócej
    niż 3 miesiące, a także w czasie innej usprawiedliwionej nieobecności
    pracownika w pracy, jeżeli nie upłynął jeszcze okres uprawniający zakład do
    rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia.
    4. Pracownikowi, w sytuacjach, o których mowa w art. 41 kodeksu pracy, zakład
    pracy może, jeżeli zachodzi taka konieczność, wypowiedzieć warunki pracy i
    płacy. Jeżeli powoduje to obniżenie wynagrodzenia, pracownikowi przysługuje,
    przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, dodatek wyrównawczy, obliczany według
    zasad ustalonych przepisami wydanymi na podstawie art. 297 kodeksu pracy.
    5. W sytuacjach wskazanych w art. 1 ust. 1 umowy o pracę zawarte na czas
    określony lub na czas wykonania określonej pracy mogą być rozwiązane przez
    każdą ze stron za dwutygodniowym wypowiedzeniem.
    Art. 6. 1. Jeżeli z przyczyn określonych w art. 1 ust. 1 nie jest możliwe
    dalsze zatrudnianie na dotychczasowych stanowiskach pracy pracowników, o
    których mowa w art. 39 i 177 kodeksu pracy, a także pracowników będących
    członkami zarządu zakładowej organizacji związkowej objętych ochroną stosunku
    pracy na podstawie odrębnych przepisów albo rady pracowniczej przedsiębiorstwa
    państwowego oraz społecznymi inspektorami pracy - w czasie trwania ich kadencji
    oraz w okresie roku po jej upływie - zakład pracy może jedynie wypowiedzieć im
    dotychczasowe warunki pracy i płacy. Jeżeli powoduje to obniżenie
    wynagrodzenia, pracownikowi przysługuje dodatek wyrównawczy do końca okresu, w
    którym pracownik jest objęty szczególną ochroną stosunku pracy, obliczony
    według zasad ustalonych przepisami wydanymi na podstawie art. 297 kodeksu
    pracy.
    (UWAGA! Poniższa wersja ust. 1 wejdzie w życie z dniem uzyskania przez Polskę
    członkostwa w Unii Europejskiej).
[...]
    zakładowej organizacji związkowej, specjalnego zespołu negocjacyjnego lub
    europejskiej rady zakładowej albo rady pracowniczej przedsiębiorstwa
[...]
    2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do pracowników w okresie od dnia
    powołania ich do czynnej służby wojskowej lub jej form zastępczych do dnia
    zwolnienia ich po odbyciu tych służb, a w razie odbywania zasadniczej służby
    wojskowej albo przeszkolenia wojskowego - ponadto do upływu trzydziestu dni od
    dnia zwolnienia.
    Art. 7. skreślony.
    Art. 7a. 1. W razie ogłoszenia upadłości lub zarządzenia likwidacji zakładu
    pracy i braku środków na wynagrodzenia dla pracowników syndyk lub likwidator
    może rozwiązać stosunek pracy bez wypowiedzenia pod warunkiem niezgłoszenia
    przez pracownika sprzeciwu w terminie 5 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o
    zamierzonym rozwiązaniu stosunku pracy. Pismo syndyka lub likwidatora powinno
    zawierać pouczenie w tej sprawie. Pracownikowi, z którym rozwiązano stosunek
    pracy, przysługuje, niezależnie od odprawy przewidzianej w art. 8, dodatkowo
    odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia.
    2. Rozwiązanie stosunku pracy w trybie, o którym mowa w ust. 1, traktuje się
    jak rozwiązanie stosunku pracy za wypowiedzeniem dokonanym przez zakład pracy z
    przyczyn dotyczących zakładu pracy.
    3. O zamiarze rozwiązania stosunku pracy w trybie określonym w ust. 1 syndyk
    lub likwidator zawiadamia na piśmie zakładową organizację związkową, która może
    w ciągu 5 dni od otrzymania zawiadomienia zgłosić na piśmie opinię w tej
    sprawie.
    4. Przy rozwiązywaniu stosunków pracy w trybie określonym w ust. 1 i 2 nie
    stosuje się przepisów art. 2-4.
    5. Wszelkie niezaspokojone należności pracownicze podlegają zaspokojeniu w
    trybie i na zasadach przewidzianych odrębnymi przepisami, z tym że syndyk lub
    likwidator z urzędu uwzględnia te należności w wykazie wierzytelności do
    upadłego lub likwidowanego zakładu pracy.
    Art. 8. 1. Pracownikowi, z którym został rozwiązany stosunek pracy z przyczyn,
    o których mowa w art. 1, przysługuje odprawa pieniężna.
    2. Odprawa pieniężna przysługuje w wysokości:
    1) jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował łącznie mniej
    niż 10 lat,
    2) dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował łącznie 10 lat,
    lecz mniej niż 20 lat,
    3) trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował łącznie 20 lat
    i więcej.
    Odprawę pieniężną ustala się według zasad obowiązujących przy obliczaniu
    ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Wydatki z tego tytułu są
    pokrywane ze środków zakładu pracy.
    2. Odprawa pieniężna przysługuje w wysokości:
    1) jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował u danego
    pracodawcy mniej niż 2 lata,
    2) dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował u danego
    pracodawcy 2 i więcej lat, jednak nie więcej niż 8 lat,
    3) trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował u danego
    pracodawcy ponad 8 lat.
    Odprawę pieniężną ustala się według zasad obowiązujących przy obliczaniu
    ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Przepis art. 36 § 11 kodeksu
    pracy stosuje się odpowiednio.
    2a. Wysokość odprawy nie może przekraczać kwoty 15-krotnego najniższego
    wynagrodzenia obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy, ustalonego
    przez ministra właściwego do spraw pracy na podstawie odrębnych przepisów.
    3. Odprawa pieniężna nie przysługuje jednak pracownikowi:
    1) skreślony,
    2) który do dnia rozwiązania stosunku pracy przyjął propozycję zatrudnienia w
    zakładzie pracy przejmującym w całości lub w części mienie dotychczas
    zatrudniającego go zakładu albo w zakładzie pracy powstałym w wyniku takiego
    przejęcia,
    3) który po rozwiązaniu stosunku pracy rozpoczyna działalność gospodarczą na
    własny rachunek lub w ramach spółki albo spółdzielni w związku z przejęciem
    określonych składników mienia ruchomego lub nieruchomego zakładu pracy; dotyczy
    to także pracownika, który w chwili rozwiązania stosunku pracy jest wspólnikiem
    w spółce lub członkiem spółdzielni dokonującej takiego przejęcia,
    4) zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy i otrzymującemu emeryturę lub
    rentę albo zatrudnionemu (zamiast tego sformułowania będzie: który nabył prawo
    do emerytury lub renty albo który jest zatrudniony) w innym zakładzie pracy w
    pełnym wymiarze czasu pracy lub w kilku zakładach pracy łącznie w pełnym
    wymiarze czasu pracy,
    5) prowadzącemu działalność gospodarczą na własny rachunek,
    6) prowadzącemu gospodarstwo rolne o powierzchni użytków rolnych powyżej 5 ha
    przeliczeniowych albo gospodarstwo stanowiące dział specjalny produkcji rolnej
    w rozumieniu przepisów podatkowych, z którego wysokość podatku rolnego
    przekracza wysokość podatku z 5 ha przeliczeniowych.
    4. W razie zbiegu prawa do odprawy przewidzianej w ust. 1 i jednorazowej
    odprawy pieniężnej w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu
    niezdolności do pracy pracownikowi przysługuje jedna, korzystniejsza dla niego
    odprawa.
    5. skreślony.
    6. skreślony.
    Art. 9. Wypłata odprawy pieniężnej pracownikom, z którymi zakład pracy
    rozwiązuje stosunki pracy z przyczyn określonych w art. 1 ust. 1 i 2, w czasie
    korzystania z urlopu lub w czasie innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy
    albo nieświadczenia pracy na podstawie odrębnych przepisów, następuje na
    zasadach dotyczących ogółu pracowników objętych zwolnieniem.
    Art. 10. 1. Przepisy ustawy, z wyjątkiem art. 2-4, mają odpowiednie
    zastosowanie także w razie podejmowania przez kierownika zakładu pracy
    indywidualnych decyzji o zwalnianiu pracowników z przyczyn wymienionych w art.
    1 ust. 1, jeżeli przyczyny te stanowią wyłączny powód uzasadniający rozwiązanie
    stosunku pracy, a zwolnienia w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące obejmują nie
    więcej niż 10 proc. załogi w zakładach pracy zatrudniających do 1000
    pracowników lub nie więcej niż 100 pracowników w zakładach pracy
    zatrudniających powyżej 1000 pracowników (sformułowanie "obejmują nie więcej
    niż 10 proc. załogi w zakładach pracy zatrudniających do 1000 pracowników lub
    nie więcej niż 100 pracowników w zakładach pracy zatrudniających powyżej 1000
    pracowników" zastąpi zwrot: obejmują mniejszą liczbę pracowników niż określona
    w art. 1 ust. 1), z zastrzeżeniem przepisów ust. 2-5.
    2. Przy wypowiadaniu pracownikom stosunków pracy, a także warunków pracy i
    płacy przepisy art. 38 kodeksu pracy mają zastosowanie, z zastrzeżeniem
    przepisów ust. 3.
    3. Rozwiązanie stosunku pracy w drodze wypowiedzenia z pracownikami, których
    stosunek pracy podlega szczególnej ochronie przed wypowiedzeniem lub
    rozwiązaniem z mocy przepisów kodeksu pracy lub przepisów szczególnych, może
    nastąpić pod warunkiem niezgłoszenia sprzeciwu przez zakładową organizację
    związkową w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia o zamierzonym
    wypowiedzeniu. W razie niezgłoszenia sprzeciwu w tym terminie przez organizację
    związkową kierownik zakładu pracy podejmuje decyzję w sprawie rozwiązania
    stosunku pracy.
    4. Pracownikom, o których mowa w ust. 3, kierownik zakładu pracy może
    wypowiedzieć warunki pracy i płacy, jeżeli z przyczyn określonych w art. 1 ust.
    1 nie jest możliwe dalsze ich zatrudnianie na dotychczasowych stanowiskach
    pracy.
    5. Jeżeli w wyniku wypowiedzenia warunków pracy i płacy następuje obniżenie
    wynagrodzenia pracowników, o których mowa w ust. 4, uprawnienie do dodatku
    wyrównawczego przysługuje w zakresie i na zasadach przewidzianych w art. 5 ust.
    4 i w art. 6.
    Art. 10a. Przepisów art. 10 nie stosuje się do pracowników będących posłami,
    senatorami lub radnymi w okresie, w którym ich stosunek pracy podlega
    szczególnej ochronie.
    Art. 11. Przepisy ustawy stosuje się odpowiednio w razie rozwiązania stosunku
    pracy z przyczyn określonych w art. 1 ust. 1 i 2 na mocy porozumienia stron.
    Art. 12. Zakład pracy powinien ponownie zatrudnić pracownika, z którym
    rozwiązał stosunek pracy z przyczyn określonych w art. 1 ust. 1, w razie
    ponownego zatrudniania pracowników w tej samej grupie zawodowej, jeżeli
    pracownik zgłosi zamiar powrotu do zakładu pracy w ciągu roku od rozwiązania
    stosunku pracy.
    Art. 13. Do nieuzasadnionych lub niezgodnych z prawem wypowiedzeń umów o pracę
    mają odpowiednie zastosowanie przepisy oddziału 4 rozdziału II działu drugiego
    kodeksu pracy.
    Art. 14-15. skreślone.
    Art. 16. Przepisy ustawy nie naruszają uprawnień samorządu załogi wynikających
    z przepisów odrębnych.
    Art. 17. Przepisów ustawy nie stosuje się do pracowników zatrudnionych na
    podstawie mianowania. Jednakże pracownikom tym przysługuje odprawa,
    przewidziana w art. 8, w razie rozwiązania stosunku pracy w okolicznościach, o
    których mowa w art. 1 ust. 1 i 2, jeżeli przepisy regulujące ich prawa i
    obowiązki nie przewidują żadnych świadczeń z tego tytułu.
    Art. 18-22. pominięte.
    Art. 23. (Stanowił, że ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia).

    Czytaj dokładnie bo są stare i nowe przepsy ,kóre weszły w życie od 01.07.br.
    Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2003-07-14 10:29:28
    Od: "LeBi" <n...@o...pl>

    Dzięki za tak szybką odpowiedż.
    Tego się najbardziej obawiałem :((((
[...]
    Pozdrawiam
    LeBi

  • 4. Data: 2003-07-15 10:49:24
    Od: "Dieter" <T...@w...pl>

    Odprawa? Stary ciesz sie, ze wyplacili ci zalegla kase za prace. Ja tyralem
    przez pol roku za friko (30000 plnow) i do dzisiaj nie widze tej kasy. To
    juz ponad dwa lata temu bylo.

    Well