PracaGrupypl.praca.dyskusjeUmowa o dzielo a Dzialnosc Gospodarcza › Re: Umowa o dzielo a Dzialnosc Gospodarcza
    From: Krzysztof Raczkowski <r...@g...com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Umowa o dzielo a Dzialnosc Gospodarcza
    Date: Thu, 05 Nov 2009 17:22:05 +0100

    Maciej Friedel wrote:

    > jeżeli umowa na dana usługę pokrywa sie z PKD nie możesz podpisać takiej
    > umowy, musisz wystawić normalna fakturę vat, albo wykreślić wpis z PKD

    Możesz podać mi podstawę prawną?
    Jestem w podobnej sytuacji. W moim przypadku:
    - jestem zatrudniony na etat,
    - mam dodatkowo własną DG
    - wykonuję umowy zlecenia

    Jedyne, co znalazłem o łączeniu DG z umowami to tyle, że można tak, ale
    trzeba ZUS odpowiednio rozliczać:
    http://www.zus.pl/default.asp?p=1&id=1678 (III a)

    W moim przypadku ZUS płaci pracodawca (etat), więc wydaje mi się, że mnie
    problem nie dotyczy.

    Jeśli chodzi o US, to ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi:

    Art. 13.
    Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10
    ust. 1 pkt 2, uważa się:
    [...]
    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub
    umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej
    jednostki
    b) organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości
    prawnej, właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są
    wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora -
    jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą
    nieruchomością
    - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach
    prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz
    przychodów, o których mowa w pkt 9,

    Moja interpretacja jest taka: jak umowę zawarłem jako "firma" (rozliczanie
    na fakturę VAT, odliczanie kosztów, itp.) - to jest to rozliczane w ramach
    mojej pozarolniczej działalności gospodarczej.
    Jeśli zaś zawarłem zwykłą umowę zlecenie/o dzieło, rozliczam to jako
    działalność wykonywaną osobiście (nie mam tu kosztów, nie wystawiam faktur,
    itp.).

    Ktoś może utwierdzić mnie w słuszności mojego rozumowania lub podać
    wytłumaczenie, jeśli się mylę?

    --
    Krzysztof Raczkowski
    r...@g...com