PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o dzielo a Dzialnosc Gospodarcza

  • 1. Data: 2009-11-04 06:54:15
    Temat: Umowa o dzielo a Dzialnosc Gospodarcza
    Od: "Teicky" <t...@p...onet.pl>

    Witam,
    Mam zamiar podpisac umowe o dzielo ale prowadze rowniez swoja dzialanosc
    gospodarcza. Umowa o dzielo pokrywa sie z rzeczami wykonywanymi na rzecz DG.

    1. Jezeli dzialnosc wystartuje 1 grudnia a umowa jest podpisana np 15 listopada
    czy to ma jakies znaczenie ?
    2. Jak teraz sobei obliczyc kwote brutto ? Na umowie o dzielo mam np 10 tys
    ale chyba musze wystwic fakture 10 tys + VAT ?

    PS
    Prosze o cierpliwosc jezeli cos pokrecilem - dopeiro sie ucze

    Dzieki z gory

  • 2. Data: 2009-11-04 22:16:15
    Temat: Re: Umowa o dzielo a Dzialnosc Gospodarcza
    Od: Maciej Friedel <b...@w...pl>

    Teicky pisze:
> [...]
    >
    > 1. Jezeli dzialnosc wystartuje 1 grudnia a umowa jest podpisana np 15 listopada

    jeżeli umowa na dana usługę pokrywa sie z PKD nie możesz podpisać takiej
    umowy, musisz wystawić normalna fakturę vat, albo wykreślić wpis z PKD

    > 2. Jak teraz sobei obliczyc kwote brutto ? Na umowie o dzielo mam np 10 tys
    > ale chyba musze wystwic fakture 10 tys + VAT ?

    wystawić fakturę vat na umowę o dzieło ?
    poza tym nie można wystawiać faktury na usługę którą wykonasz przed
    rozpoczęciem działalności

    maciek

    --
    Maciej Friedel
    maciej.friedel.tel

  • 3. Data: 2009-11-05 16:22:05
    Od: Krzysztof Raczkowski <r...@g...com>

    Maciej Friedel wrote:

    > jeżeli umowa na dana usługę pokrywa sie z PKD nie możesz podpisać takiej
    > umowy, musisz wystawić normalna fakturę vat, albo wykreślić wpis z PKD

    Możesz podać mi podstawę prawną?
    Jestem w podobnej sytuacji. W moim przypadku:
    - jestem zatrudniony na etat,
    - mam dodatkowo własną DG
    - wykonuję umowy zlecenia

    Jedyne, co znalazłem o łączeniu DG z umowami to tyle, że można tak, ale
    trzeba ZUS odpowiednio rozliczać:
    http://www.zus.pl/default.asp?p=1&id=1678 (III a)

    W moim przypadku ZUS płaci pracodawca (etat), więc wydaje mi się, że mnie
    problem nie dotyczy.

    Jeśli chodzi o US, to ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi:

    Art. 13.
    Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10
    ust. 1 pkt 2, uważa się:
    [...]
    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub
    umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej
    jednostki
    b) organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości
    prawnej, właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są
    wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora -
    jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą
    nieruchomością
    - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach
    prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz
    przychodów, o których mowa w pkt 9,

    Moja interpretacja jest taka: jak umowę zawarłem jako "firma" (rozliczanie
    na fakturę VAT, odliczanie kosztów, itp.) - to jest to rozliczane w ramach
    mojej pozarolniczej działalności gospodarczej.
    Jeśli zaś zawarłem zwykłą umowę zlecenie/o dzieło, rozliczam to jako
    działalność wykonywaną osobiście (nie mam tu kosztów, nie wystawiam faktur,
    itp.).

    Ktoś może utwierdzić mnie w słuszności mojego rozumowania lub podać
    wytłumaczenie, jeśli się mylę?

    --
    Krzysztof Raczkowski
    r...@g...com

  • 4. Data: 2009-11-05 20:27:20
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-11-05, Krzysztof Raczkowski <r...@g...com> wrote:

    [...]

> [...]
    > itp.).
    >
    > Ktoś może utwierdzić mnie w słuszności mojego rozumowania lub podać

    No ale nie określasz "umowami" w jakich obszarach (ramach) prowadzisz
    działalność, tylko właśnie poprzez wpisy w PKD.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2009-11-06 21:07:22
    Od: Krzysztof Raczkowski <r...@g...com>

    Wojciech Bancer wrote:

    > No ale nie określasz "umowami" w jakich obszarach (ramach) prowadzisz
    > działalność, tylko właśnie poprzez wpisy w PKD.

    Masz rację. IMO to oznacza, że nie wszystko, co mogę wykonać na
    zlecenie/dzieło jestem w stanie zrobić w ramach prowadzonej działalności
    gospodarczej. Ale nie ma w ustawie wyraźnego zakazu, który mówi, że nie mogę
    tego, co wykonuję w ramach działalności gospodarczej wykonać poza tą
    działalnością.
    Może ktoś działa jak ja i jest mi w stanie jednoznacznie powiedzieć, czy mam
    rację (i poprzeć to np. kontrolą US, czy czymś takim)?
    Nie chciałbym mieć w przyszłości kłopotów, a nie wszystkie umowy zlecenia
    mogę przenieść na działalność gospodarczą.

    --
    Krzysztof Raczkowski
    r...@g...com

  • 6. Data: 2009-11-07 11:01:25
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    Krzysztof Raczkowski pisze:
    > Nie chciałbym mieć w przyszłości kłopotów, a nie wszystkie umowy zlecenia
    > mogę przenieść na działalność gospodarczą.

    Możesz.

    Nie każda czynność wykonywana w ramach działalności gospodarczej musi
    być wpisana w ewidencji.
    (sprzedaż środka trwałego np. samochodu, nie oznacza, że handlujesz
    samochodami)

    Wykonując czynność jednorazowo (której nie miałeś wpisanej do
    działalności) masz pełne prawo wystawić na taką czynność rachunek
    (fakturę) w ramach swojej działalności. Zawsze możesz powiedzieć, że
    liczyłeś na to, że czynność będzie się powtarzać (będzie miała charakter
    ciągły) ale nie wyszło. Kontrahent się rozmyślił - powód dowolny.

    Oczywiście, najlepiej rozszerzyć wpis do ewidencji o taki rodzaj
    działalności, jeżeli tego nie zrobisz narazisz się na zarzut
    niedopełnienia tego obowiązku lub (i) ewentualnie US może zakwestionować
    odpisy poniesionych kosztów związanych z tą czynnością. Czyli
    zakwalifikować je jako tzw. koszty nieuznane podatkowo.

    Ale...
    wpis do ewidencji określa zakres prowadzonej działalności. Wykonanie
    czynności z poza tego zakresu samo w sobie nie jest nielegalne (czy
    niezgodne z prawem). Rachunek wystawiłeś, podatek(ki) odprowadziłeś,
    dochodów nie ukryłeś.

    Cytat:
    "(...)Ustawy nie przewidują również sankcji za niezgłoszenie w
    odpowiednim organie zgłoszenia aktualizacyjnego w zakresie poszerzenia
    przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską
    Klasyfikacją Działalności.

    Zatem z powyższego wynika, iż określenie przedmiotu wykonywanej
    działalności gospodarczej ma znaczenie wyłącznie ewidencyjne i nie
    niesie ze sobą żadnych konsekwencji podatkowych oraz sankcji
    administracyjnych. Niemniej jednak warto zadbać o to, by przedmiot
    działalności gospodarczej określony w rejestrach odpowiadał temu, który
    w rzeczywistości wykonujemy."

    http://www.prawoipodatki.bluetax.pl/prawoipodatki/ak
    tualnosci.php/86_pkd__jakie_sa_sankcje_wykonywania_d
    zialalnosci_nie_uwzglednionej_w_rejestrze_lub_ewiden
    cji.html

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2009-11-08 21:50:29
    Od: Krzysztof Raczkowski <r...@g...com>

    Kviat wrote:

    > Możesz.

    [ciach]

    Źle zrozumiałeś moją wypowiedź. Mam kilka zleceń wykonywanych w ramach
    umowy-zlecenia, których z pewnych względów nie mogę podpiąć pod działalność
    gospodarczą - po prostu musi to być umowa-zlecenie i już. A tematyka zleceń
    ściśle pokrywa się z prowadzoną przeze mnie działalnością. Chciałbym mieć
    pewność, że mogę tak robić.

    --
    Krzysztof Raczkowski
    r...@g...com

  • 8. Data: 2009-11-09 08:39:12
    Od: Kviat <k...@n...pl>

    On 8 Lis, 22:50, Krzysztof Raczkowski <r...@g...com> wrote:
> [...]
    > ściśle pokrywa się z prowadzoną przeze mnie działalnością. Chciałbym mieć

    Nie wiem czy odpowiedź Cię zadowoli :)
    Myślę, że kluczowym kryterium tutaj będzie ocena tych "pewnych
    względów".
    Jeżeli z wyliczeń okaże się, że w wyniku rozliczenia na podstawie
    umowy-zlecenia wyjdzie do zapłaty mniejszy podatek (podatki), to te
    "pewne względy" mogą być podciągnięte pod celowe działanie
    ("kombinowanie" :)) aby uszczuplić zobowiązania wobec skarbu państwa.

    Art. 44 KKS i 54 KKS

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 9. Data: 2009-11-11 13:38:58
    Od: Krzysztof Raczkowski <r...@g...com>

    Kviat wrote:

> [...]
    > "pewne względy" mogą być podciągnięte pod celowe działanie
    > ("kombinowanie" :)) aby uszczuplić zobowiązania wobec skarbu państwa.

    Zakręcone to nasze prawo jest :-/
    Najlepiej porozmawiam o tym z księgową. Zobaczę, co ona doradzi mi w tej
    kwestii.

    --
    Krzysztof Raczkowski
    r...@g...com

  • 10. Data: 2009-11-11 13:55:54
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    Krzysztof Raczkowski pisze:

    > Zakręcone to nasze prawo jest :-/
    > Najlepiej porozmawiam o tym z księgową. Zobaczę, co ona doradzi mi w tej
    > kwestii.

    A to powinno rozwiać wszelkie wątpliwości:
    http://firma.wieszjak.pl/abc-malej-firmy/92347,Umowa
    -o-dzielo-a-dzialalnosc-gospodarcza.html

    Pozdrawiam
    Piotr