PracaGrupypl.praca.dyskusjePrzykładowe zarobki górników › Re: Re: Re: Przykładowe zarobki górników
    From: "Pawel A." <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Re: Re: Przykładowe zarobki górników
    Date: Wed, 6 Aug 2003 15:28:49 +0200

    (...ciach...)

    > Ma tak prowadzić biznes, żeby mu starczało na opłacenie ZUSu, podatków,
    > wypłatę wynagrodzeń, sto innych świadczeń i obciążeń i jeszcze musi
    zarobić
    > na zysk dla właścicieli.

    To samo powinno dotyczyć kopalń. Czesi i polska "Jadwiga"są dowodem na to że
    jest to możliwe.Trzeba tylko podjąć odpowiednie decyzje.

    (...ciach...)
    > Nie słyszałem o bankructwie firmy zatrudniającej tysiące osób - jest to
    > bardzo rzadka sytuacja. Jak firma popada w kłopoty, to najpierw szuka się
    > metod uzdrowienia firmy, dopiero na końcu jest upadłość. Dlaczego duże
    firmy
    > nie upadają - za dużo mnie zainwestowano.

    Ale np Skarżyskie MESKO w ciągu niespełna 10-ciu lat zredukowało
    zatrudnienie z ok 20 tys do circa 2500 osób (prawie o rząd wielkości !!)-i
    to bez odpraw, specjalnych urlopów i innych specjalnych regulacji
    istosowanych w górnictwie.
    Taki sam proces musi nastąpić w spółkach węglowych, plus obcięcie
    pniektórych przywilejów górniczych.
    Powiesz, że to okrutne w stosunku do ciężko pracujących ludzi. Prawda. Ale
    jakoś nikt nie płacze nad losem budowlańców, którzy zapieprzają po 10 - 12
    godzin dziennie (to więcej niż szychta w kopalni) tak samo ciężko jak
    górnicy - wypadki śmiertelne na budowach są częstsze niz w kopalniach,
    nawet jak sie to standaryzuje przez liczbę pracujących.
    Dlaczego twoim zdaniem górnicy mają być pod specjalną ochroną? Bo pracują w
    firmie państwowej a nie prywatnej i dzięki temu mogą sobie pozwolić na silne
    związki zawodowe? Wybacz ale mnie to zupełnie nie przekonuje.

    (...ciach...)

    > Byłaś kiedyś na Śląsku ? Jakoś tam nie widać bogactwa - nędza i bida w
    > każdym kącie.

    A byłeś w podkarpackim? W oklicy Dębicy możesz bez problemu znaleźć
    pracowników fizycznych gotowych pracować za 10 zł dniówki (10 godzinnej!).

    > A propo podatników - jakoś prąd w gniazdku mają i grzanie w zimie, a nawet
    > lecie - ciekawe skąd - pewnikiem krasnoludki grzeją.

    Za ogrzewanie i prąd sie płaci elektorciepłowniom, które węgla bynajmniej
    nie dostają za darmo. Problem w tym, że nie nikt nie ma ochoty dopłacać do
    dotowanego eksportu węgla.
    Nikt rozsądny nie postuluje przecież zamknięcia wszystkich kopalń. Chodzi
    tylko o zmniejszenie wydobycia do racjonalnego ekonomicznie poziomu. To
    oznacza dla wielu ludzi bezrobocie ale górnicy już dostatecznie długo byli
    pod ochroną.

    I jeszcze jedna uwaga. Argumenty typu "prądu nie robią krasnoludki" czy
    "górnicy ciężko pracują, żeby wam dupę grzało" to prymitywna demagogia. Mój
    ojciec dziadek, który był szewcem na na pytanie czemu robi buty odpowiadał,
    że w ten sposób utrzymuje rodzinę - co nie przeszkadzło mu np. za darmo
    naprawiać schodzone trepy uboższej części dzielnicy.
    Tak samo górnicy charują w kopalni, żeby zarobić na chleb i dach nad głową.
    Ten kto korzysta z efektów ich pracy - węgla, ciepła czy prądu - musi za to
    płacić. Tak więc, mówiąc brutalnie, górnicy nikomu łaski nie robią. Wprost
    przeciwnie oprócz pieniędzy za swój produkt domagaja sie dodatkowych
    funduszy z budżetu - czyli z tego co można by przznaczyć np na policję,
    szkolnictwo czy służbę zdrowia.....
    Na razie. To moj ostatni głos w tej dyskusji bo zaczyna mi brakować czasu.
    Pozdrawiam
    Paweł