PracaGrupypl.praca.dyskusje › Rachunek kosztow mojej pracy Bylo Re: Co to są znajomości?

  • 1. Data: 2002-11-25 12:08:05
    Temat: Odp: Rachunek kosztow mojej pracy Bylo Re: Co to są znajomości?
    Od: "Qtik" <q...@p...onet.pl>

    > dla małżeństwa wychodzi to (2*400+810)/2=805 ....
    > razem łatwiej ;-)

    E tam :) kobitki mają duuuzo wieksze koszty zmienne : ubranka, kosmetyki,
    fryzjer co tydzień, itp.... :)))))

  • 2. Data: 2002-11-25 22:15:45
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    W sumie - moge podyskutowac ekonomicznie o pracy.

    Popatrzmy na to z mojego punktu widzenia.

    Moje koszty stale w Warszawie (w zaokragleniu):

    - telefony - stacjonarny i komorkowy - 100 zl/m-c (bez internetu)
    - czynsz - 600 zl /m-c
    - prad, rtv - 50 zl/m-c
    - bilet miesieczny - 60 zl/m-c

    Razem bez tworzenia rezerw wychodzi 810 zl/m-c

    Koszty zmienne w Warszawie (jedzenie, ubranie, inne np. lekarstwa)
    umozliwiajace wydajna prace a nie letarg (zanizone):

    400 zl/m-c

    Koszty rezerw na emeryture i inne sytuacje pomijam.

    Razem moje minimalne koszty funkcjonowania w Warszawie - 1210 zl/m-c

    A teraz troche ekonomii.

    1. Z nauk mikroekonomi wiem, ze dzialalnosc jest jeszcze dopuszczalna w
    krotkim okresie czasu (podkreslam), jezeli przychody pokrywaja
    przynajmniej koszty stale - vide - totalnie nieekonomiczne obiektywnie
    jest dla mnie praca za mniej niz 810 zl/m-c (netto).

    2. Dopiero obiektywnie ekonomiczna jest dla mnie praca za >= 1210 zl/m-c.

    Pytanie - jezeli z ekonomicznego punktu widzenia moj koszt pracy jest
    wyzszy od wartosci mojej pracy, to co nalezy zrobic?

    Odpowiedz - wariant 1. z ekonomicznego punktu widzenia - zwinac
    dzialalnosc ;)
    wariant 2. zmniejszyc koszty stale - jednak jezeli to
    zrobie strace szanse na w miare normalne zycie - owszem moge nie
    posiadac telefonu ale wtedy trudniej mi bedzie szukac pracy, moge
    zmniejszyc swoje standardowe wymagania mieszkaniowe ale wtedy nigdy nie
    zaloze zadnej rodziny itd. Innymi slowy - nie wydaje mi sie, zeby moje
    minimalne koszty (jak na zycie w Warszawie) byly nazbyt wygorowane.

    Pytanie - a jezeli przystane na niska wartosc mojej pracy, to co bedzie
    to oznaczalo?

    Odpowiedz - ze kredytuje przedsiebiorce i/lub nabywcow, przy czym to nie
    ten
    kto ryzykuje swoim kapitalem (przedsiebiorca) ponosi najwieksze koszty,
    ale ten kto dobrowolnie sie u niego zatrudnia i jednoczesnie finansuje
    jego dochody w ukryty sposob ;).

    Pytanie - a jaki efekt uzyska sie, jezeli wszystkie osoby majace
    mniejsza wartosc swojej pracy od jej kosztow oleja pracodawcow bo
    zrozumieja fakty albo po prostu zbankrutuja? Tutaj nie odmowie sobie
    przyjemnosci zauwazenia, ze wiekszosc uslug i produktow rozprowadzanych
    za pomoca akwizycji jest po prostu nikomu niepotrzebna (jest jej nadmiar
    albo nawet nie ma zadnej wartosci).

    Odpowiedz nie do konca zgodna z teoriami ekonomii, ale za to prosta ;) -
    niedochodowe (teoretycznie) galezie gospodarki padna a drodzy
    przedsiebiorcy ustawia sie karnie w ogonku do RUP.

    Pytanie - a komu powinno zalezec na tym, zeby do takiej sytuacji nie
    doszlo na duza skale?

    Odpowiedz - naszej ukochanej Rzeczypospolitej Polskiej.

    Pozdrawiam
    Flyer

  • 3. Data: 2002-11-26 10:09:27
    Od: "DIUK" <p...@w...pl>

  • 4. Data: 2002-11-26 14:14:38
    Od: "AndrzejW" <a...@s...pl>

    "flyer" <f...@p...gazeta.pl> wrote in message
> [...]
    >
    > Pytanie - jezeli z ekonomicznego punktu widzenia moj koszt pracy jest
    > wyzszy od wartosci mojej pracy, to co nalezy zrobic?

    Coś słabo się tej mikroekonomi uczyłeś.
    - Chyba, że wychodzisz z założenie, że jak nie pracujesz to nie musisz jeść.
    :o

    Kosztami zmiennymi mogą co najwyżej być
    - bilet miesieczny - 60 zl/m-c
    przy założeniu, że gdy pracujesz to go kupujesz, a bez pracy nie musisz
    jeździć.
    Tak więc z tego punktu widzenia każda praca o wartości powyżej 60 zł. jest
    dla ciebie opłacalna.

    Kosztami stałymi są pozostałe - a więc 1150. Nie posaidając takich dochodów
    rzeczywiście powinieneś zwinąć działalność.

> [...]
    > kto ryzykuje swoim kapitalem (przedsiebiorca) ponosi najwieksze koszty,
    > ale ten kto dobrowolnie sie u niego zatrudnia i jednoczesnie finansuje

    ble ble ble - a kto mówi, że w UKRYTY sposób. ZAWSZE pracownicy finansują
    działalność pracodawcy. I nie jest nigdzie powiedziane, czy pracodawca ma
    pobierać 5% czy 90% zysku wypracowanego przez pracownika. O tym decyduje
    normalne prawo rynku.

> [...]
    > niedochodowe (teoretycznie) galezie gospodarki padna a drodzy
    > przedsiebiorcy ustawia sie karnie w ogonku do RUP.

    Sam sobie odpowiedziałeś

    > Pytanie - a komu powinno zalezec na tym, zeby do takiej sytuacji nie
    > doszlo na duza skale?

    Oczywiście jedynymi urządami zdolnymi cokolwiek zmienić są Rząd, Sejm, RPP
    itd. itp.
    Ale te urzędy nie mają mocy czynienia cudów (a szkoda).

    Podsumowując - spłodziłeś pseudonaukowy elaborat o niczym.
    Jest źle, ale cały twój post nie jest niczym innym jak przelaniem tojej
    frustracji na grupę.

    Andrzej W.

  • 5. Data: 2002-11-26 18:33:26
    Od: No Name <v...@w...pl>

    > E tam :) kobitki mają duuuzo wieksze koszty zmienne : ubranka, kosmetyki,
    > fryzjer co tydzień, itp.... :)))))

    Moje doświadczenie z młodości (nie tak odległej) jest raczej takie, że
    zwiększenie liczby osób w gospodarstwie domowym nie podwaja wydatków,
    lecz podnosi je do kwadratu, czyli po zawarciu związku wydaje się 4 razy
    tyle, co przed. Wynika to najprawdopodobniej z faktu, że część kobiet
    (nie wiem jaka, mogę wypowiadać się tylko o nielicznej grupie) traktuje
    małżeństwo jak swojego rodzaju biznes, tzn. spodziewa się dodatniego i
    możliwie dużego wyniku finansowego, przy jak najmniejszym nakładzie
    środków. Związek stanowi rodzaj zryczałtowanej prostytucji, połaczonej z
    dożywianiem ofiary, by nie padła z głodu. I to wcale nie jest żart czy
    ironia.
    Wracając do pracy: cięcie kosztów utrzymania, których nie pokrywa pensja
    jest nad wyraz wskazane, nawet, jeżeli wydaje się bolesne. Łatwiej jest
    szukać pracy startując od zera, niż z saldem ujemnym narastającym - w
    takiej sytuacji umysł traci zwykle zdolność do myślenia abstrakcyjnego,
    czyli pacjent pozbawia się możliwości twórczego zanjdywania rozwiązań.

    Natomiast sugestia, że razem będzie łatwiej - przekonasz się sam, o ile
    łatwiej jest nie kupić dziecku książki, wytłumaczyć, dlaczego brzydki
    pan zakręcił gaz, dlaczego nikt nie może do nas zadzwonić, dlaczego od
    10 lat nie jeździmy na wakacje etc. Samemu łatwiej jest sobie odmówić i
    zakumulować nieco kapitału, by nie dać się pomiatać w robocie.
    Może dlatego całe mnóstwo mich znajomych, szczególnie robiących
    "karierę" w stolicy żyje samotnie jak susły w norkach, dymając od świtu
    do wieczora na pomyślność korporacji.

    Pzdr: Dogbert

  • 6. Data: 2002-11-26 19:25:32
    Od: "stavi" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > jeździć.
    > Tak więc z tego punktu widzenia każda praca o wartości powyżej 60 zł. jest

    No cóż, zabrakło Ci trochę ekonomii praktycznej :)
    Zasiłek (nie wiem dokładnie, ale to nie ma większego znaczenia) 450 zł
    powiedzmy na rękę, plus 50 zł na miesięczny, to w sumie 500 zł. Więc nie
    opłaca się pracować poniżej 500 zł na rękę :) (legalnie oczywiście, bo
    straci się zasiłek). Niestety tak można tylko przez pół lub cały rok,
    następnie na cały rok trzeba znaleźć pracę, która zagwarantuje 450 zł za
    leżenie do góry brzuchem przez kolejny rok. :(

> [...]
    > pobierać 5% czy 90% zysku wypracowanego przez pracownika. O tym decyduje

    Również należałoby podkreślić IMHO ryzyko, które ponosi pracodawca
    zatrudniająć lamera i obiboka, bo nie tylko traci pieniądze na koszty
    pracownika, co jak wszyscy wiemy w Polsce są ogromne, ale również należy
    wziąć pod uwagę zyski utracone, co może być bardziej dotkliwe.

    > Oczywiście jedynymi urządami zdolnymi cokolwiek zmienić są Rząd, Sejm, RPP
    > itd. itp.
    > Ale te urzędy nie mają mocy czynienia cudów (a szkoda).

    Jedynym "urzędem", który może coś zmienić to ludzie. Bo w końcu mamy
    demokrację (od demos kratos, lub jakoś tak, czyli władza ludu), a że ludzie
    w Polsce głupi to im samym ich własna władza szkodzi :(
    A urzędy takie jak sejm, itp. to jest tylko pochodna demokracji. Więc jak
    sejm jest lewicowy, obojętnie czy sld, czy aws (tu pewnie zacznie ktoś
    krzyczeć, że to prawica, ale nic bardziej błędnego z punktu widzenia
    ekonomii, tak tylko sami o sobie mówili, żeby motłoch ich na wyborach od
    byłych komunistów odróżnił) to nie przykręci śruby wyborcom, którzy tylko po
    to na nich głosowali, żeby marne zasiłki dostać i móc kombinować jak wyżej,
    bo już na nich więcej nie zagłosują. Jak nie przykręci śruby, to nie będzie
    pieniędzy na inwestycje, itd. i koło się zamyka :(

    > Podsumowując - spłodziłeś pseudonaukowy elaborat o niczym.
    > Jest źle, ale cały twój post nie jest niczym innym jak przelaniem tojej
    > frustracji na grupę.

    Też pozwoliłem sobie przerzucić odrobinę frustracji na grupę, chociaż wiem,
    że nasza dyskusja nieczego nie zmieni :(

    Pozdrawiam pesymistycznie,
    stavi

  • 7. Data: 2002-11-26 22:21:14
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    AndrzejW wrote:

    > Coś słabo się tej mikroekonomi uczyłeś.
    > - Chyba, że wychodzisz z założenie, że jak nie pracujesz to nie musisz jeść.
    > :o

    Widzisz - popatrzylem na siebie z punktu widzenia bezlitosnej ekonomii -
    patrz post Niny. Nieruchomosci, do ktorych przewaznie odnosi sie ta
    uwaga w ekonomii, nie wolaja jesc. Ale mozna rzeczywiscie i tak ujac te
    koszty i je pozmieniac. Wazne, ze zaznaczylem, ze taka sytuacja moze
    wystepowac w krotkim okresie czasu. W realu ludzie przekladaja to co
    powinno isc na mieszkanie na jedzenie.
    Cale podsumowanie odnosilem do wszystkich kosztow, wiec akurat to nie
    ma zbytniego znaczenia.

    > Kosztami stałymi są pozostałe - a więc 1150. Nie posaidając takich dochodów
    > rzeczywiście powinieneś zwinąć działalność.

    Patrzac jak sztywny neoliberal made in USA. Tylko tu sie pojawia problem
    nieprzystawalnosci teorii ekonomicznej rynku do Czlowieka. Zgadnij co to
    znaczy dla czlowieka - zwinac dzialalnosc? ;)

> [...]
    > pobierać 5% czy 90% zysku wypracowanego przez pracownika. O tym decyduje

    Ale z tegoz samego punktu widzenia ekonomii liberalnej - zaden
    przedsiebiorca nie zgodzi sie dotowac swojego odbiorcy. Niedochodowi
    upadaja.
    Wiec nadal nie wiem, gdzie tu maja zastosowanie proste prawa rynku.

    > Sam sobie odpowiedziałeś

    Ale znow - w realu prawdziwe prawa rynku (znow sie powtarzam ;) ) maja
    sie nijak do teorii o popycie i podazy sily roboczej.
    Idac dalej tym tropem (nie generalizujac za bardzo) - grupa ludzi
    postanawia np. produkowac majonez. Fakt - rynek jest nim zapchany, bo
    jego produkcja jest dosyc prosta i malo technicznochlonna. Co robia,
    zeby osiagnac dochod (ale nie na chlebek ze szmalczykiem, tylko na wille
    z basenem) - zatrudniaja ludzi ponizej ich kosztow. I to jest fair z
    ekonomicznego i prawnego punktu widzenia. A teraz wyobraz sobie faceta,
    ktory pobiera pieniadze od ludzi za nic (np. za lipne oferty pracy). To
    juz nie fair z prawnego punktu widzenia.

    Ale obiektywnie i troche naciaganie z punktu prawnego - obaj dokonuja
    nieuzasadnionego wzbogacenia (pojecia z KC).

> [...]
    >
    > Podsumowując - spłodziłeś pseudonaukowy elaborat o niczym.
    > Jest źle, ale cały twój post nie jest niczym innym jak przelaniem tojej

    Dlaczego zaraz frustracji - dzis znow zanioslem nowa oferte pracy. To
    raczej tylko pseudonaukowy elaborat stanowiacy odpowiedz na uwage Niny o
    popycie, podazy i prawach rynkowych. Na marginesie - troche innych w
    Polsce i USA.

    Powiem wiecej - wyszlo mi, ze najbardziej do prac krotkich i
    zaplanowanych np. budowa przez rok, oplaca sie zatrudniac w W-wie ludzi
    z tzw. (bez obrazy) prowincji. Natomiast jezeli ktos planuje dluzej
    dzialac na rynku powinien zatrudniac osoby miejscowe z racji tego, ze
    ich koszty wlasne statystycznie mniej beda rosly w czasie (np. czesc ma
    juz gdzie mieszkac) niz osob spoza W-wy.

    I jeszcze sadze, ze przyszlosc maja m.in. niektore zawody zasiedziale -
    np. hydraulik z wlasnym telefonem, wizytowka, stalym kontaktem - bo do
    naprawy cieknacej rury nikt nie bedzie sprowadzal fachury spod Rzeszowa.
    Ale juz do planowanego remontu mieszkania moze, tak samo jak do
    kilkumiesiecznego projektu informatycznego.

    Chwilowo koncze ;)
    Flyer

  • 8. Data: 2002-11-27 01:11:09
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    flyer wrote:

> [...]
    > ich koszty wlasne statystycznie mniej beda rosly w czasie (np. czesc ma
    > juz gdzie mieszkac) niz osob spoza W-wy.

    Jak grzeczny chlopiec zmywalem naczynka i robilem papu dla psinki, az
    mnie nagle cos tracilo zem burak, zamordysta i ksenofob ;). A jako, ze
    uczynny jestem, postanowilem powyzszy fragment odszczekac - chce byc
    szybszy od kata i oszczedzic na rachunku za sciecie glowy ;).

    Te pseudonaukowe wypociny w przytoczonym fragmencie poprzedniego postu
    (i tylko w nim) sa naciagane jak gumka w moich majtkach - zebym mogl
    stwierdzic czy to prawda czy nie, musialbym wprowadzic troche
    dodatkowych zalozen i zmiennych. W zwiazku z powyzszym przyznaje sie do
    zbyt powierzchownej analizy problemu.

    I finito.
    Flyer

  • 9. Data: 2002-11-28 00:36:49
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    AndrzejW wrote:

    > Oczywiście jedynymi urządami zdolnymi cokolwiek zmienić są Rząd, Sejm, RPP
    > itd. itp.
    > Ale te urzędy nie mają mocy czynienia cudów (a szkoda).

    Ale maja moc myslenia, a przynajmniej ja tak mysle. Skoro ja,
    kilkanascie lat temu poradzilem koledze, na podstawie powtarzalnosci
    ogloszen o prace dla drukarzy w GW, wyszkolenie sie w tym kierunku
    (nadal istnieje na nich zapotrzebowanie) to znaczy, ze wielkie urzedy
    moga robic troche wiecej niz tylko obserwowac zgloszenia w UP. Moga
    takze przewidywac trendy (oczywiscie nie na sposob AA tzn. w ramach
    makroekonomicznego efektu owczego pedu).

    Dodatkowo wydaje mi sie, ze czesc srodkow w budzecie mozna troche
    inaczej przeznaczyc vide minister Pol ze swoimi planami autostrad kontra
    obrazki z Hiszpani serwowane w ramach reklamy proeuropejskiej przez TVP
    dotyczace tego, jak to Unia wspiera budowe autostrad. Tylko id...ta
    wydaje niepotrzebnie pieniadze w sytuacji kiedy za dwa lata bedziemy
    mieli na ten sam cel dotacje celowe z Uni :(.
    Pomijam juz to, ze efekt budowy autostrad dla rynku pracy (nie
    gospodarki) bedzie zdecydowanie inny niz w 1936r. w Rzeszy Niemieckiej -
    tam ubijano podklady drewnianymi ubijakami. Teraz glowna robote robia
    maszyny. Nawet nie mam pewnosci, czy wypalanie cementu w tureckich czy
    francuskich spolkach cementowych w Polsce odbywa sie dzieki
    importowanemu gazowi (wynik - wzrost ujemnego bilansu platniczego) czy
    dzieki weglowi (wzrost wyniku kopaln), czy glowna robote wezma spolki
    niemieckie (doswiadczenie w betonie) czy polskie.

    Dalej - mysle na bierzaco - UP robia ludziom szkolenia ale mozliwosci
    stazy dostaja tylko absolwenci szkol a nie absolwenci szkolen
    finansowanych przez UP. Kilka lat temu (a moze nawet i niedawno) w GW
    czytalem wyznanie pana po szkoleniu w zakresie (chyba) kladzenia glazury
    i terakoty - nikt go nie chce przyjac bo nie ma praktyki. To tak trudno
    zrozumiec i przewidziec? :(

    Dalej - dlaczego ograniczono okres wyplacania zasilku - prawde
    powiedziawszy glodowego ale zawsze?

    Dalej - przed albo zaraz po wyborach parlamentarnych, osoba piastujaca
    obecnie stanowisko ministra zdrowia obiecywala ubezpieczenie zdrowotne
    dla wszystkich - cos pamiec szwankuje u ministra zdrowia, niedobrze,
    lecytyne trzeba brac ;). Dla malkontentow - naprawde dla ludzi rozumnych
    jest to znaczaca roznica - latwiej wtedy zaakceptowac nawet nielegalne
    zatrudnienie.

    Itd. itd.

    Flyer

  • 10. Data: 2002-11-29 10:51:07
    Od: jd <j...@s...pl>

    flyer wrote:

> [...]
    > francuskich spolkach cementowych w Polsce odbywa sie dzieki
    > importowanemu gazowi (wynik - wzrost ujemnego bilansu platniczego) czy

    Cos czuje, ze chyba gaz... Ale pewnosci nie mam.

    > czy glowna robote wezma spolki
    > niemieckie (doswiadczenie w betonie) czy polskie.

    Polskie? O ile mi wiadomo nawierzchnie asfaltowe klada glownie spolki francuskie
    (tzn. polskie firmy przejete przez Francuzow).

    jd