PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pytanie o termin wyplaty wynagrodzenia

  • 1. Data: 2005-10-26 15:47:38
    Temat: Pytanie o termin wyplaty wynagrodzenia
    Od: Anglus <a...@a...pl>

    Od dłuższego czasu próbuję znaleźć odpowiedź na pewien problem
    dotyczący mnie i moich współpracowników:
    Sprawa dotyczy wypłat wynagrodzenia, otóż w umowach naszych jest
    zapis, że wypłaty wynagrodzenia następują pierwszego dnia każdego
    miesiąca, mało tego, w regulaminie wynagradzania, doszukałem się
    zapisu, że w sytuacji, gdy pierwszego wypada dzień wolny od pracy,
    pracodawca powinien wypłacić wynagrodzenie w ostatnim dniu roboczym.
    Problem w tym, że wypłata wynagrodzeń wpływa nam na konto np. 3, 4
    czasami nawet 5 dnia miesiąca. Pracodawca tłumaczy się tym, że:

    - nie może dokonać przelewów przed końcem miesiąca, gdyż nie mógłby
    zaksięgować wypłat,
    - długim okresem przesyłania pieniędzy do naszych banków.

    Może Ktoś z szanownych grupowiczów spotkał się z takim przypadkiem i
    wie, czy mogę żądać przesyłania pieniędzy w takim terminie, aby
    wpływały na moje konto w terminie określonym w umowie? Zależy mi na
    tym szczególnie z tego powodu, że bank nalicza odsetki od ewentualnego
    debetu właśnie pierwszego, a więc ja tracę na takich spóźnieniach.

    Dziękuję za porady.

    Anglus.

  • 2. Data: 2005-10-26 17:38:42
    Temat: Re: Pytanie o termin wyplaty wynagrodzenia
    Od: "stokrotka" <o...@a...pl>

    To ewidentnie niezgone z Kodeksem Pracy.
    Zawiadom Państwową Inspekcję Pracy, najlepiej z zastszeżeniem swoih danyh (bo
    tam cały czas pracujesz).

  • 3. Data: 2005-10-26 18:10:10
    Od: Mariusz 'BB' Trojanowski <m...@a...in.sig>

    On 10/26/2005 7:38 PM, stokrotka wrote:
    > To ewidentnie niezgone z Kodeksem Pracy.
    > Zawiadom Państwową Inspekcję Pracy, najlepiej z zastszeżeniem swoih danyh (bo
    > tam cały czas pracujesz).

    Ależ skąd. To jedynie niezgodne z ich regulaminem wynagradzania. W KP
    (lub jakimś pochodnym akcie) jest zapis, że wynagrodzenie musi być
    wypłacone do 10 następnego miesiąca.

    Tak więc, oczywiście możesz napuścić PIP-ę na pracodawcę i pewnie nawet
    dostanie on za to jakąś symboliczną grzywnę, ale efekt będzie tylko
    taki, że przy najbliższej okazji zmieni regulamin, tak aby termin
    wypłaty był właśnie 10, więc stracisz jeszcze parę dni. Wiekszość firm
    zrobiła to już ładnych parę lat temu, kiedy zmienił się ten przepis.

    Może łatwiej zmienić bank?

    --
    Pozdrawiam @ Mariusz Trojanowski @@@ slotyzmok @ narod!ru (s <-> z)
    "Ja rozumiem, że się opłaciło - jak mi mówił siódmy pan rotmistrz -

  • 4. Data: 2005-10-26 19:18:59
    Od: "stokrotka" <o...@a...pl>

    > Ależ skąd. To jedynie niezgodne z ich regulaminem wynagradzania. W KP
    > (lub jakimś pochodnym akcie) jest zapis, że wynagrodzenie musi być
    > wypłacone do 10 następnego miesiąca.
    Tylko zmienne składniki wynagrodzenia, np. praca na akord, moga być płacone
    puźniej.
    Pensja ma dojść na konto pracownika/ być wypłacona do ręki,
    najpuźniej w ostatnim dniu miesiąca pracy,
    a jak jest to niedziela lub święto , to dzień wcześniej.
    Zapisy dodatkowe , w umowie o pracę, lub w regulaminie itp,
    nie mogą byc mniej korzystne niż zapisy w Kodeksie Pracy.

  • 5. Data: 2005-10-26 19:41:47
    Od: Anglus <a...@a...pl>

    Dnia Wed, 26 Oct 2005 17:47:38 +0200, Anglus napisał(a):

    Serdeczne dzięki za porady, teraz wiem na czym stoję :)

    Anglus.

  • 6. Data: 2005-10-26 19:48:46
    Od: Mariusz 'BB' Trojanowski <m...@a...in.sig>

    On 10/26/2005 9:18 PM, stokrotka wrote:

> [...]
    > Zapisy dodatkowe , w umowie o pracę, lub w regulaminie itp,
    > nie mogą byc mniej korzystne niż zapisy w Kodeksie Pracy.

    Widzisz Stokrotko kwitnąca, nie wiem jak Ty, ale ja, jeśli wypowiadam
    się w kwestiach prawnych (a nie robię tego często, bo prawnikiem nie
    jestem), to staram się wypowiadać o rzeczach, na których się znam. Żeby
    z powodu mojej dezinformacji ktoś nie poniósł szkody.

    Kodeks Pracy:
    "Art. 85 [Częstotliwość wypłaty]

    § 1. Wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w
    miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie.

    § 2. Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu,
    niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż
    w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego.

    § 3. Jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem
    wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym."

    Czyli każdy pracodowaca ma prawo napisać w regulaminie, że do
    wynagrodzenia wchodzą takie składniki, jak nadgodziny za dany miesiąc
    czy inne premie od wyników i że musi mieć dane z całego miesiąca, plus
    parę dni na obliczenia, przelewy itepe. I ustalić termin wypłaty na 10.

    --
    Pozdrawiam @ Mariusz Trojanowski @@@ slotyzmok @ narod!ru (s <-> z)
    "- Proszę pokazać język. Proszę powiedzieć trzydzieści trzy. Oddychać.

  • 7. Data: 2005-10-26 20:15:11
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "Mariusz 'BB' Trojanowski" <m...@a...in.sig> napisał w
    wiadomości news:djomjs$1lc$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > czy inne premie od wyników i że musi mieć dane z całego miesiąca, plus
    > parę dni na obliczenia, przelewy itepe. I ustalić termin wypłaty na

    Imo nawet nie musi miec takich składników. Wystarczy wynagrodzenie w
    stałej wysokości jak ktoś ma. Bo przecież pracownik może się rozchorować
    w ostatnim dniu miesiąca, czy w ogóle nie przyjśc do pracy - a wtedy
    inaczej się liczy wynagrodzenie :P

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 8. Data: 2005-10-27 07:11:20
    Od: "stokrotka" <o...@a...pl>

> [...]
    > nie później jednak niż
    > w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego.

    Wiesz co znaczy ____niezwłocznie________
    skur..... boniący pracodawcuw ?
    Jak pensja jest stała MUSI być wypłacona do końca miesiąca.

    W praktyce dotyczy to pracownikuw umysłowyh.
    I żaden regulamin pracy nie uratuje pracodawcy od odsetek za te 10 dni.

  • 9. Data: 2005-10-27 07:45:26
    Od: "m@rio" <m...@w...pl>

> [...]
    >
    > W praktyce dotyczy to pracownikuw umysłowyh.
    > I żaden regulamin pracy nie uratuje pracodawcy od odsetek za te 10 dni.

    Kobito naucz się najpierw ortografii a później pisz na grupę. Wiesz co
    oznacza "nie później jednak niż
    w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego"?

  • 10. Data: 2005-10-27 11:52:16
    Od: czarny <m...@f...art.lp>

    m@rio napisał(a):

    > Kobito naucz się najpierw ortografii