PracaGrupypl.praca.dyskusjePytanie o negocjacje płacowe w Wojewódzkim Urzędzie Pracy z elementami chwalenia się ;-) › Re: Pytanie o negocjacje płacowe w Wojewódzkim Urzędzie Pracy z elementami chwalenia się ;-)
    From: "Marcin Delektowski" <t...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Pytanie o negocjacje płacowe w Wojewódzkim Urzędzie Pracy z
    elementami chwalenia się ;-)
    Date: Tue, 22 Nov 2005 21:51:23 +0100

    Bremse napisał(a):

    > Po likwidacji tych programów nie byliby już potrzebni i o to chodzi.

    Jest jeszcze jedna kwestia, o której wcześniej nie wspomniałem, a która nadaje
    sens istnieniu UP. Chcąc nie chcąc - jesteśmy w UE. W związku z tym jest
    strumień pieniędzy z UE, które albo zostaną wykorzystane albo nie. WUP zajmuje
    się m.in. planowaniem optymalnego wykorzystania tych funduszy. To na ile mu się
    to udaje, to inna kwestia - niemniej przy założeniu skompletowania dobrych
    urzędników, istnienie WUP jako instytucji wykorzystującej te fundusze jest
    uzasadnione.

    Poza tym UP nie jest tylko naszym wymysłem - istnieje zarówno w krajach UE jak i
    "liberalnych" Stanach Zjednoczonych. Nie chcę tego traktować jako koronnego
    argumentu na rzecz utrzymania UPów, ale na pewno daje do myślenia.

    > Jeśli działania WUP nie prowadzą do generowania zysków (zmniejszania
    > bezrobocia), ani nawet satysfakcji klientów (zmniejszania bezrobocia -
    > cóż za zgodność celów!) tzn. że jest on niepotrzebny.

    Zgoda, tylko że kwestia tego co jest tym zyskiem nie jest IMHO taka prosta.
    Pisałem już o tym Immonie, ale i tutaj napiszę.

    Sorry za banalne stwierdzenia momentami, ale wypisuję je dla uporządkowania
    argumentacji. Bezrobocie, zwłaszcza u nas, głównie wynika ze stanu gospodarki i
    to poprawa tego stanu głównie może ten problemy rozwiązać. Chodziło mi o to, że
    UP nie wytrzepie etatów z rękawa. Może tylko stymulować rynek pracy poprzez
    stwarzanie dogodniejszych warunków dla zatrudnienia/stworzenia etatu
    (szkolenia/staże, roboty publiczne itp.).Dlaczego tak uparcie to podkreślam?
    Bo IMO jeżeli w kraju dzieje się źle i bezrobocie przyrasta, to UP choćby dwoił
    się i
    troił - nie powstrzyma tego. Ale może stwarzać jak nadogodniejsze warunki do
    zmiany tego stanu rzeczy - przy czym jego efektywność (liczona spadkiem
    bezrobocia) będzie w dużym stopniu zależna wówczas od charakteru i wielkości
    samego bezrobocia. Zatem może się zdarzyć taka sytuacja (przy założeniu
    optymalnego programu działania), że UP będzie miał słabą efektywność (liczoną
    spadkiem bezrobocia) w związku z horrendalnym bezrobociem i dobrą efektywność w
    związku z bezrobociem naturalnym.

    Oprócz tego ogniwem pośredniczącym między działaniami UPu a efektami jest klient
    (bezrobotny), który może bardziej lub mniej efektywnie wykorzystać usługę UPu
    (kwestia np. tego czy po odbytym stażu ktoś zostanie zatrudniony z uwagi na
    umiejętności i ich brak); no i firma, która z braku środków nie zatrudni nawet
    najlepiej wyszkolonego bezrobotnego. Ale czy to oznacza, że nie ma sensu szkolić
    czy też dawać szansy na staż? Szkolenie np. może przecież procentować także w
    późniejszym okresie.

    > Żeby przeprowadzić obniżkę podatków trzeba załatać dziurę którą ona
    > spowoduje. Zmniejszając koszt funkcjonowania administracji (likwidująć
    > 90% etatów i programy "pomocy" *UPów) dziurę się załata.

    I redukujumy! Ale nie wylewajmy też dziecka z kąpielą, co IMHO chcesz czynić,
    gdy postulujesz _całkowitą_ likwidację UPów.

    > Po co dekarzowi, murarzowi, kopaczowi rowów umiejętność pisania cv i
    > lm?

    A czemu tylko im? Myślisz, że absolwentów wyższych studiów nie należe tego
    uczyć?

    > Jeśli chodzi o osoby szukające innego typu prac, to możesz mi
    > powiedzieć coś o jakości porad WUPów?

    Nie mogę. Nie odpowiadam za to i nie znam jakości tych porad. Ale jestem za
    zatrudnianiem ludzi kompetentnych i za egzekwowaniem kompetencji, łącznie z
    wywalaniem za ich permanentny brak.

    > Powiedz mi o jaki czas skraca
    > się okres szukania pracy bezrobotnego który odbył kurs obsługi
    > komputera w porównaniu do bezrobotnego który takiego kursu nie odbył?

    Pal sześć ten kurs komputerowy. Jeżeli z raportu będzie wynikało, że w związku z
    przeprowadzeniem kursu x 50% znalazło pracę, to uznasz, że jest sens je
    organizować? Ja uważam, że tak (jasne, trzeba dokonać sensownej kalkulacji - bo
    zaraz mi ktoś powie, że jak wydamy 1 mld złotych, to da radę taką ststystykę
    wyciągnąć ;-) ).

    > Poprawność według reguł, które sam ustalił, paranoja.

    Nie rozumiem dlaczego. Jeżeli UP ma wszelkie narzędzia aby (przy założeniu
    dobrego wykorzystania narzędzi):
    - analizować rynek
    - planować strategiczne działania wobec wyników analiz
    - przeprowadzać je

    To nie rozumiem dlaczego nie miałby ustalać kryteriów kwalifikacji.

    > Rozumiem, że jako organizacja zajmująca się podnoszeniem jakości pracy
    > itp. WUP poinformował kandydatów jakie błędy popełnili, aby w
    > przyszłości się ich wystrzegali?

    Już widzę, jak podnosi się protest, że UP za "nasze" pieniądze poucza bałwanków,
    którzy nie potrafili złożyć aplikacji. ;-) Chociaż osobiście jestem za
    wysyłaniem listów, w których byłaby opisana formlana przyczyna odrzucenia
    aplikacji.

    > Powiedz mi jaki jest sens ganiania
    > dorosłych ludzi na jakieś szkolenia, którymi nie są zainteresowani?

    To szkolenia są obowiązkowe? (szczerze mówiąc nie spotkałem się z tym jako
    bezrobotny).

    > Jakie kwalifikacje mieli ci urzędnicy? Iloma wytwórniami
    > fonograficznymi przedtem zarządzali i jakie zyski one genrowały pod
    > ich rządami?

    Nie mam pojęcia i wcale nie uważam, że podjęli dobrą decyzję.

    > Pracę sam zdobywałem od zawsze. Tak, byłem w WUPie z prośbą o pomoc -
    > dostałem zjeb

    No to wszystko już jasne - Ty masz traumę i sobie ją poprostu racjonalizujesz
    ;-D

    > Pani "współpracująca" z zagranicą (w całym urzędzie dopiero 5.
    > osoba tam pracująca wiedziała gdzie owa zagranica się bunkruje)
    > oczywiście etatowała cały rok i wspaniałomyślnie doradziła mi, że w
    > Berlinie jest jakiś Arbeitsamt, a telefon do niego na pewno znajdę w
    > internecie :-)

    O kompetencji pisałem już.

    > A kto za to zapłaci?

    Nie tylko my, ale też Unia, którą IMO przeważa szalę na to, że UP istnieć
    powinny i trzeba robić wszystko by ich istnienie było także efektowne.

    > Ilu jest urzędników zatrudnionych w poszczególnych rodzajach UPów? Ile
    > jest UPów w całej Polsce? Pewnie miałeś to na rozmowie
    > kwalifikacyjnej, więc teraz pochwal się petentowi ;-)

    Skromność nie pozwala mi na chwalenie się... ;-)

    > Rozumiem, że jak przyjdzie absolwent bez doświadczenia zawodowego i
    > wypełni jakiś kwestionariusz i powie jakiej pracy szuka to skupicie
    > się na znalezieniu dla niego oprócz etatów, także staży/praktyk?

    Z tego co wiem, to taka chyba była procedura w PUPach - gdy znajomi kończyli
    studia, to rejestrując się, dowiadywali sie od razu o stażach itp.

    > Jeśli przyjdzie ktoś kto przeprowadza się do innego miasta lub państwa
    > (bo np. małżonek znalazł tam pracę), to będziecie szukali dla niego
    > ofert z tamtego rejonu? Jak wygląda współpraca z urzędami z innych
    > miast/państw? Po jakim czasie od złożenia zamówienia dostarczacie
    > klientowi znalezione oferty?
    > Jak sprawdzacie kwalifikacje osób starających się o pracę?

    Nie wiem tego jeszcze.

    > pracodawca zgłasza zapotrzebowanie na szwaczki z doświadczeniem chętne
    > pracować na akord, to poza wyszukaniem w bazie klientów odpowiednich
    > osób zainteresowanych pracą w tym trybie i na danym terenie
    > organizujecie wstępną rozmowę, żeby sprawdzić czy nie ma innych
    > przeszkód?

    W PUPie nazywało się to "giełdą pracy" (sam uczestniczyłem w czymś takim). PUP
    zorganizował w swojej siedzibie m.in. rozmowę kwalifikacyjną.

    Istnieje taka możliwość.

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin Delektowski