PracaGrupypl.praca.dyskusjePracownik socjalny - pytanie › Re: Pracownik socjalny - pytanie
    From: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Pracownik socjalny - pytanie
    Date: Sun, 29 Apr 2007 14:56:27 +0200

    Kama napisał(a):
    > Hej,
    > Skończyłam pedagogikę, zawsze chciałam pracować z ludźmi, myślę że mam
    > predyspozycję do takiej pracy. Chciałabym rozpocząć pracę jako pracownik
    > socjalny. Czy ktoś ma doświadczenie w tej branży?
    Tak. Mam doświadczenie jako powiernik intymnych zwierzeń zdesperowanych
    pracowników MOPS, którzy przejawiają motywację odwrotną do Twojej.
    Tytaniczne wręcz starania przykładają do tego, by pracownikami
    socjalnymi nie być. Powody owej wstecznej motywacji są różne. Jeden
    opisałaś - pensje głodowe. Dodajmy, iż są to pensje nie podwyższane od
    ładnych paru lat.

    Jednym z zajęć pracownika socjalnego jest prowadzenie wywiadów z
    klientami. Na podstawie tych wywiadów, klientom przyznawana jest pomoc
    (zasiłek). Pracownik rzadko kontaktuje się z "normalnymi", w pospolitym
    tego słowa znaczeniu, ludźmi. Najczęściej są to osoby o różnych
    deficytach społecznych, intelektualnych i zaburzeniach. Czasem
    prowadzisz wywiad z alkoholikiem, czasem z osobą silnie zaburzoną lub
    chorą psychicznie. Czasem z awanturnikiem. Przeprowadzenie wywiadu to
    szutka i kawałek. Raz, że większość klientów uważa, że zasiłek im się
    należy a Ty czasem musisz podjąć decyzję o odmowie lub zmniejszeniu
    zasiłku. Dwa, że wywiad środowiskowy lub sprawdzenie warunków bytowych
    przeprowadza się, jak sama nazwa wskazuje, w miejscu bytowania.
    Pracownik musi udać się w teren - do slumsów. Jest to zatem praca o
    podwyższonym stopniu ryzyka.

    Pracownik czasem musi podjąć decyzję np. o odebraniu dziecka rodzicom.
    Ustawa nakłada na niego obowiązek odbierania świadczeń osobom, które nie
    współpracują. Konsekwencje wszystkich decyzji - w postaci agresji
    klientów - ponosi pracownik.

    Jest to zatem ciężki, słabo płatny zawód, w którym groźba wypalenia
    zawodowego jest duża. Jest to praca frustrująca, której towarzyszy masa
    trudnych emocji i dylematów. Jest to praca, w której narażona jesteś na
    agresję klientów, na dylematy pomiędzy etyką zawodową a własnymi
    emocjami, na kontakty z nieuczciwymi osobami i ciągłe poczucie, że
    pracujesz z jakimś społecznym pasożytem, który musi być utrzymywany
    przez resztę podatników. Jest to praca, w której przydaje się zarówno
    wrażliwość jak i bardzo twarda skóra, a to posiada niewiele osób.

    By odpowiedzieć na Twój post, skonsultowałem się z psychologiem,
    pracującym 10 lat z pracownikami socjalnymi. Cytuję : "dziewczyna chce
    być pracownikiem socjalnym? Gorąco jej to odradź. Lub skontaktuj z
    terapeutą".

    > Byłabym wdzięczna gdyby ktoś się podzielił swoimi doświadczeniami. Jak zacząć?
    Najlepiej udać się do MOPS.
    > Gdzie szukać takiej pracy?
    J.W.

    pozdr.