PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pracownicy fizyczni - czy maja prawo do godnego* zycia ?

  • 71. Data: 2006-07-05 21:27:20
    Temat: Re: Pracownicy fizyczni - czy maja prawo do godnego* zycia ?
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:e8ha1j$ilb$1@atlantis.news.tpi.pl crazy bejbi
    <t...@n...ma.pl> pisze:

    > jak dla ciebie lojalny - "sługus" to sądzę, że nie mamy o czym rozmawiać.
    To, że nie mamy o czym rozmawiać, to ja podejrzewam od początku. Ale
    próbowałem, mimo wszystko, bo czemu nie podjąć próby wymiany poglądów i
    stanowisk na osiągalnym dla interlokutora poziomie znajomości rzeczy?
    Niestety, nie podołałeś. Spójrz na swoje nonsensowne wypowiedzi - nie
    stwierdziłem, że lojalny to sługus, tylko zadałem _pytanie_ , a ty mi coś w
    usta usiłujesz wkładać, to ma być rozmowa?

    > Póki co nie przedstawiłeś w zasadzie żadnej własnej opini, oprócz
    > podważania opinii innych. Taka jednostronna wymiana poglądów (wymiana?)
    > nie ma sensu.
    Ty masz kłopoty z rozumieniem czytanego tekstu?

    > Jak dla mnie EOT.
    Ja także tak uważam, po prostu jeszcze - wbrew rozsądkowi - próbowałem
    pogadać.
    Cześć.

    --
    Jotte

  • 72. Data: 2006-07-05 21:30:08
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:e8hami$p7k$2@nemesis.news.tpi.pl mvoicem
    <m...@g...com> pisze:

    > Nie, prawo pracy nakazuje mu traktować pracownika zgodnie z kodeksem pracy
    > i innymi przepisami. A uczciwość to troche więcej niż zgodność z
    > przepisami.
    Rozumiem i akceptuję intencję tego twierdzenia, ale czy nie wkracza ono
    jednak w obszar pewnej nieokreśloności nie dającej się jasno kwalifikować i
    oceniać?

    Jotte

  • 73. Data: 2006-07-05 22:06:11
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Jotte napisał(a):
> [...]
    > Rozumiem i akceptuję intencję tego twierdzenia, ale czy nie wkracza ono
    > jednak w obszar pewnej nieokreśloności nie dającej się jasno

    Uczciwość ma to do siebie że nie da się jej jednoznacznie zdefiniować.
    Inaczej dawno byłaby już skodyfikowana.

    Ale to że nie ma jednoznacznej definicji uczciwości, nie znaczy że nie
    należy być uczciwym.

    No chyba że ktoś nie zamierza być uczciwym, ale "jego się na herbatę nie
    zaprasza". :)

    p. m.

  • 74. Data: 2006-07-05 22:59:00
    Od: Zbyszek Tuznik <z...@p...onet.pl>

    Jotte napisał(a):

    > Znaczy sługusa?

    E tam zaraz slugusa, jak to tam nieswietaj pamieci sila przewodnia
    narodu twierdzila?
    Mierny, bierny, ale wierny?

    Zbyszek

  • 75. Data: 2006-07-06 06:21:00
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    Jotte wrote:

    > skali kraju, ale i w poszczególnych dziedzinach zawodowych. W sytuacji
    > permanentnego braku pracy/zatrudnienia jakakolwiek motywacja jest
    > zbędna, bo jej rolę pełni konieczność zdobycia środków utrzymania.

    Tu zgoda.

    Kiedy
    > zaś zapotrzebowanie na pracowników przekracza ich liczbę, motywacja
    > finansowa stanie się głównym czynnikiem ich pozyskania. Dopiero przy
    > równowadze praca-popyt, oczekiwania-płaca można oczekiwać wzrostu
    > znaczenia innych motywatorów. To tak ogólnie, w poszczególnych
    > przypadkach może być zawsze nieco inaczej.

    IMHO jest troche inaczej. Sytuacja niedoboru pracownikow powoduje
    oczywiscie wzrost plac, ale dla kazdego zawodu ten wzrost plac
    zatrzymuje sie na pewnym poziomie wyznaczonym tym, ile pracownik jest w
    stanie wypracowac zysku. Np. zawody uslugowe maja fizyczne granice tego,
    ilu klientow jest sie w stanie dziennie obsluzyc. Nawet najbardziej
    rozpaczliwie potrzebujaca pracownika firma nie zaplaci mu wiecej, niz on
    jej przynosi zyskow, bo doplacanie do posiadania pracownika dla samej
    przyjemnosci posiadania pracownika nie zdarza sie nawet w gospodarkach
    majacych niedobor pracownikow. Tak wiec przy stalym niedoborze sily
    roboczej pensje dla poszczegolnych zawodow stabilizuja sie na wysokim
    poziomie, ktorego nie ma juz sensu przebijac, bo to sie wtedy przestaje
    oplacac. Chetny podjac prace kandydat na pracownika ma w takiej sytuacji
    z reguly kilka ofert ze zblizona i rownie zachecajaca placa. I to
    wlasnie wtedy niematerialne korzysci z pracy, czyli te jak je nazywasz
    "inne motywatory" zaczynaja miec wielkie znaczenie, motywacja finansowa
    wobec stabilizacji plac schodzi na dalszy plan - moze byc motywacja
    finansowa do podjecia pracy w ogole, ale nie do podjecia pracy w tej
    akurat firmie, bo inne oferuja mniej wiecej tyle samo.

    I.

  • 76. Data: 2006-07-06 07:58:27
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:44ac9e83$0$18449$88260bb3@free.teranews.com Immona
    <c...@n...gmailu> pisze:

> [...]
    > wypracowac zysku. Np. zawody uslugowe maja fizyczne granice tego, ilu
    > klientow jest sie w stanie dziennie obsluzyc.
    Generalnie zgoda tylko zauważę, że usługi są rozmaite. Tak jak piszesz, to
    może być np. u fryzjera. Ale już w przypadku usług budowlanych może być
    całkiem inaczej - jeden klient "obsługiwany" przez 2 m-ce może przynieść
    więcej zysku iluśtam przez pół roku.

> [...]
    > roboczej pensje dla poszczegolnych zawodow stabilizuja sie na wysokim
    > poziomie, ktorego nie ma juz sensu przebijac, bo to sie wtedy przestaje
    Przy założeniu, że cena wytwarzanego towarów czy swiadczonej usług nie
    zacznie wzrastać.

    Jotte

  • 77. Data: 2006-07-06 08:21:31
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Jotte napisał(a):

    > U podstaw relacji pracodawca-pracownik leży sprzeczność interesów.
    > Dopiero uregulowanie tej relacji (np. drogą legislacyjną: prawo pracy)
    > pozwala na złagodzenie tej sprzeczności (choć w różnym stopniu) lub
    > zatarcie najbardziej jaskrawych jej przejawów (tu umieściłbym teorie o
    > wspólnym interesie, jednej drużynie, identyfikacji z firmą itp.).

    Mam na ten temat inne zdanie. Nie chcę rozpoczynać dyskusji z Tobą na
    ten temat, chciałbym jednak Cię poinformować, że istnieją odmienne
    spojrzenia na ten temat.

    U podstaw relacji pracodawca-pracownik leży wspólność interesów. Obaj
    chcą zarobić, obaj nie mogą bez siebie żyć. Oczywiście - mogą istnieć
    przepychanki - kto kogo bardziej - ale, co do zasady, jeden bez drugiego
    żyć nie może.

    W normalnej gospodarce zarówno pracodawca ma do wyboru wielu
    pracowników, jak i pracownik ma do wyboru wielu pracodawców. Bezrobocie
    jest oznaką złego zarządzania gospodarką (skrótowo: bezrobocie jest
    oznaką zarządzania w gospodarce, czyli braku wolnego rynku) i fakt
    istnienia dużego bezrobocia nie może implikować stwierdzenia, że
    pracodawca i pracownik mają sprzeczne interesy.

    Sprzeczność interesów występuje jednak w relacji pracownik-pracownik,
    pracodawca-pracodawca, czy też może berobotny-bezrobotny oraz
    pracownik-bezrobotny.

    Dla robotnika największym konkurentem jest inny robotnik, konkurujący
    o to samo stanowisko pracy. Nie powinien z kolegą z pracy zawierać
    żadnych związków, czy układów, chyba że tylko w celu uśpienia jego
    czujności. To nie pracodawca, ale lepiej pracujący kolega po fachu jest
    największym zagrożeniem jego stanowiska pracy.

    Dla pracodawcy z kolei to jego kolega przedsiębiorca jest najgorszym
    zagrożeniem - nie dość że wykonuje podobne dobra, co on, to jeszcze
    dybie na jego pracowników, podkupując ich, czy zatrudniając innych
    ludzi, przez co płace w danym sektorze wzrastają. Zawieranie
    jakichkolwiek układów z konkurencją, mających na celu osłabienie swoich
    własnych pracowników nie leży w jego interesie.

    EOT :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 78. Data: 2006-07-06 09:58:38
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Immona napisał(a):
    [...]
    > ilu klientow jest sie w stanie dziennie obsluzyc. Nawet najbardziej
    > rozpaczliwie potrzebujaca pracownika firma nie zaplaci mu wiecej, niz on
    > jej przynosi zyskow,[...]

    Z jednym wyjątkiem, kiedy jest chwilowe pogorszenie koniunktury, ale
    firma nie chce stracić klientów (lub chce zyskać nowych), to wyobrażam
    sobie dopłacanie do pracownika.

    p. m.

  • 79. Data: 2006-07-06 10:02:06
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    Jotte wrote:

> [...]
    > być całkiem inaczej - jeden klient "obsługiwany" przez 2 m-ce może
    > przynieść więcej zysku iluśtam przez pół roku.

    Fryzjer to byl przyklad. Nie nalezy patrzec od strony ilosci klientow,
    bo to jasne, ze to nie jest tu miernikiem, tylko od strony ograniczen
    wydajnosci pracownika. Budowlaniec przez 2 m-ce tez jest w stanie
    wykonac ograniczona ilosc rzeczy i nawet zakladajac wspanialego klienta
    i doskonale warunki umowy firmy z tym klientem, istnieje gorna granica
    zysku, jaki moze wypracowac w ograniczonym czasie budowlaniec.

    > Przy założeniu, że cena wytwarzanego towarów czy swiadczonej usług nie
    > zacznie wzrastać.

    W miare wolnej gospodarce jedna firma nie moze sobie ot tak podniesc cen
    bez ogladania sie na konkurentow. Jesli nastapi wzrost cen, to stopniowo
    u wszystkich firm wytwarzajacych dany produkt i oferty finansowe, na
    ktorych zlozenie pracownikowi stac te firmy pozostana zblizone.

    I.

  • 80. Data: 2006-07-06 10:02:15
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:e8ih4h$itr$1@news.onet.pl Liwiusz
    <l...@w...poczta.onet.pl> pisze:

    > Mam na ten temat inne zdanie. Nie chcę rozpoczynać dyskusji z Tobą na ten
    > temat,
    To po co piszesz?

    > chciałbym jednak Cię poinformować, że istnieją odmienne spojrzenia na ten
    > temat.
    Wprawdzie od dawna to podejrzewałem, ale dzięki za informację. ;)

    > EOT :)
    A o tym to już raczej nie Ty decydujesz. ;)