PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca czy wyzysk? Lamanie praw czy nie?

  • 1. Data: 2004-12-14 20:38:48
    Temat: Praca czy wyzysk? Lamanie praw czy nie?
    Od: "Klapuch :-)" <k...@o...-p-l>

    Witam,
    zona pracuje w ksiegarni dosyc znanej sieci.
    miesiecznie pracuje okolo 180 godzin
    praca wedlug harmonogramu poniedzialek-niedziela.
    jak idzie do pracy to na 10-13,5 godziny, zazwyczaj 13 godzin.
    (od 9 do 22)
    potem dzien wolnego i np. 2 dni pracy po 13 godzin.
    Zarobek netto 630 zl.

    I tu moje pytanie - czy tak niski zarobek jest prawnie
    w porzadku czy tez pracodawca nie jest do konca w porzadku.
    Bonow na swieta nie ma, wlasciwie zadnych dodatkow.

    Na umowie o prace nie ma wypisanej ilosci godzin - jest tylko
    informacja, ze praca na caly etat.

    pozdrawiam
    Mariusz

    -------------------------
    //(\ /)\\ Klapuch
    (/: ' ' :\) gg: 3736633
    ^.---.^ www.klapuch.komrel.net
    : '._.' : "Bóg jest sprawiedliwy:
    mądrzejszym dał więcej rozumu, a głupszym mniej."

  • 2. Data: 2004-12-14 21:14:21
    Temat: Re: Praca czy wyzysk? Lamanie praw czy nie?
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Klapuch :-)
    <k...@o...-p-l> wystukał[a]:
    > zona pracuje w ksiegarni dosyc znanej sieci.
    > miesiecznie pracuje okolo 180 godzin

    Wymiar czasu pracy jest różny w zależności od miesiąca, np. w
    listopadzie 2004 - tj. 160 godzin, w grudniu natomiast 172 godziny.

    > praca wedlug harmonogramu poniedzialek-niedziela.
    > jak idzie do pracy to na 10-13,5 godziny, zazwyczaj 13 godzin.
    > (od 9 do 22)
    > potem dzien wolnego i np. 2 dni pracy po 13 godzin.

    Kodeks pracy mówi o minimalnym odpoczynku dobowym = min 11 godzin.
    Dlatego też taka praca wydaje się być ok, o ile nie ma zapisanego (np. w
    regulaminie pracy) pracy 8 godzin 5 dni w tygodniu. Więcej na ten temat
    powinno być w informacji o warunkach zatrudnienia, które powinna
    otrzymać w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia pracy (jeżeli umowa została
    zawarta po 1.1.2004), lub do końca czerwca 2004 (dla pozostałych umów).

    > Zarobek netto 630 zl.
    > I tu moje pytanie - czy tak niski zarobek jest prawnie
    > w porzadku czy tez pracodawca nie jest do konca w porzadku.

    Jeżeli przekroczony jest wymiar czasu pracy to powinna otrzymać dodatek
    do wynagrodzenia za przepracowane godziny nadliczbowe (tzn. pensje za te
    dodatkowe godziny plus 50 lub 100% dodatek za godziny nadliczbowe).

    > Bonow na swieta nie ma, wlasciwie zadnych dodatkow.

    Bony na święta nie są obowiązkowe, ani żadne dodatki (chyba, że
    regulamin pracy stanowi co innego - tzn jeżeli jest np. tzw premia
    regulaminowa, czy stażowe).
    Bony zresztą najczęściej kupowane są z oddzielnego rachunku - Funduszu
    Świadczeń Socjalnych.

    > Na umowie o prace nie ma wypisanej ilosci godzin - jest tylko
    > informacja, ze praca na caly etat.

    patrz wyżej -> 'informacja o warunkach zatrudnienia'.

    Więcej o czasie pracy poszukaj w internecie, hasło - czas pracy np.:
    http://prawopracy.fr.pl/21.php
    http://www.bankier.pl/wiadomosci/article.html?articl
    e_id=1228527 [czas
    pracy 2005]
    http://www.prawo-pracy.pl/?l=kategorie&id=3 [tu jest sporo- czas pracy,
    godziny nadliczbowe, itp]
    i wiele wiele innych stron.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2004-12-14 21:17:06
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Nikiel ;-)
    <n...@p...fm> wystukał[a]:
    > listopadzie 2004 - tj. 160 godzin, w grudniu natomiast 172 godziny.

    sprostowanie 8*22 to 176 ;)

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 4. Data: 2004-12-14 21:55:49
    Od: "Rocco" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Nikiel ;-)" <n...@p...fm> napisał w wiadomości >
    Wymiar czasu pracy jest różny w zależności od miesiąca, np. w
    > listopadzie 2004 - tj. 160 godzin, w grudniu natomiast 172 godziny.

    w grudniu w niektorych firmach jest liczone 23*8 wiec 184 dni robocze bo
    swieta wypadaja w dni wolne.

    pozdr.

  • 5. Data: 2004-12-15 08:07:38
    Od: "Jacek R. Gruszczynski" <usuntojacek_roch@USUN_TOinteria.pl>

    Witam,

    Nie znam sie na kodeksie pracy i innych przepisach, ale pozwole sobie
    odpowiedziec na Twoje pytanie zawarte w temacie postu.

    To wyzysk i sk**wysynstwo. Za takie pieniadze Twoja malzonka moim zdaniem
    powinna pracowac o polowe mniej, a i tak wtedy zarobki bylyby skandalicznie
    niskie.

    Wiem, ze realia sa inne. Ze bezrobocie, ze nie wszedzie jest praca itp. Ale
    zycie za takie pieniadze to nic innego jak wegetacja. Uwazam, ze na start
    placa 1.500 zlotych na reke to mimimum, ktore mlodemu czlowiekowi umozliwi
    jako-taki rozwoj, inwestycje (rodzina, mieszkanie itp). No i zycie na godnym
    poziomie. Po 2-3 latach podwyzka do 2k PLN. I wtedy mozna powaznie myslec o
    wlasnym mieszkaniu itp. Wiem, mlody a glupi jestem. Ale wierze, ze kiedys
    tak bedzie.

    Przykro mi czytac takie wiadomosci....z okazji Bozego Narodzenia i Nowego
    Rroku (lepiej wczesniej niz wcale :-) ) zycze poprawy sytuacji.

    pozdrawiam

    www.fotografiaprasowa.pl

  • 6. Data: 2004-12-15 09:40:50
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Rocco <r...@w...pl> wystukał[a]:
> [...]
    > np. w
    > w grudniu w niektorych firmach jest liczone 23*8 wiec 184 dni

    Takie liczenie jest *nieprawidłowe*.

    Jeżeli dzień świąteczny wypada w sobotę, to obniża się wymiar czasu
    pracy o ten jeden dzień (bo co jeżeli ktoś pracuje pon-pt - wtedy ma 184
    h, a jak od wt-sob to 176). Dlatego, aby wyrównać to wprowadzono taki
    zapis.
    Dokładniej poszukaj wpisując w wyszukiwarkę: czas pracy.

    To znaczy, że za 25.XII.2004 pracodawca *musi* dać dzień wolny (do
    wykorzystania w tym samym okresie rozliczeniowym, czyli jak miesięczny
    to w grudniu).

    Za 1.1.2005 pracodawca też *musi* dać dzień wolny, do wykorzystania w
    tym samym okresie rozliczeniowym (czyli jak miesięczny to w styczniu).

    Nie można tutaj pomieszać tych okresów, że np. w grudniu te dwa dni
    wolne (no, chyba, że ciche dogadanie się z pracodawcą).

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 7. Data: 2004-12-15 19:49:45
    Od: Cam <c...@g...pl>

    On 2004-12-15 09:07:38 +0100, "Jacek R. Gruszczynski"
    <usuntojacek_roch@USUN_TOinteria.pl> said:

> [...]
    > wlasnym mieszkaniu itp. Wiem, mlody a glupi jestem. Ale wierze, ze kiedys

    2000 i własne mieszkanie? Stary, ktoś Cię okrutnie okłamał. Zarabiam
    4500,- netto i nie stać mnie na własne mieszkanie. Bank twierdzi, że
    nie spełniam warunków do udzielenia kredytu, bo nie ma gwarancji, że
    pozarabiam tyle przez nast. 20 lat. To i wynajmuję za 1500,-/mies. I
    ledwo piszczę. Jak czytam te wątki o "824 brutto", to oczom nie wierzę
    - przeżycie za te pieniądze jest zwyczajnie niemożliwe! Wiem, że ludzie
    tyle zarabiają - a żyją (z przyzwyczajenia chyba) tanio, bo mają
    mieszkania, żywi ich rodzina, za prąd płaci babcia a za wodę ciocia. I
    tak żyje pół Polski. Ja nie mogę (braki osobowe w rodzinie).

    pozdrawiam
    Cam

  • 8. Data: 2004-12-15 22:15:43
    Od: "Jacek R. Gruszczynski" <usuntojacek_roch@USUN_TOinteria.pl>

    Użytkownik "Cam" <c...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > mieszkania, żywi ich rodzina, za prąd płaci babcia a za wodę ciocia. I
    > tak żyje pół Polski. Ja nie mogę (braki osobowe w rodzinie).

    coz...zalezy jeszcze od miasta i biezacych potrzeb. mowiac o 2 tys i
    inwestycji w mieszkanie kalkulowalem sytuacje mlodego magistra, ktory po
    studiach zaczyna zarabiac (przez 3 lata) 1,5 tys, potem 2 tys i powoli pnie
    sie w gore mieszkajac z kims w wynajetym mieszkaniu za ok 400 zlotych
    miesiecznie. Zostaje wiec 1100 zlotych na zycie. Z tego na jedzenie, ubranie
    itp miesiecznie powiedzmy 700 zlotych (da sie nawet za mniej i nie jest to
    wegetacja, aczkolwiek do restauracji raczej sie nie chodzi).
    Zostaje 400 zlotych na miesiac oszczednosci. Po 3 latach daje to 14
    tysiecy. Potem podwyzka do 2 tysiecy i dodatkowe 500 zet na konto
    oszczednosciowe (lub w fundusz inwestycyjny - to lepsze rozwiazanie). i po
    kolejnych 2 latach wychodzi w sumie niecale 22 tys. Z taka kwota mozna isc
    do developera, ktory ma na ukonczeniu budynek i po roku-dwoch zamieszkac w
    nieduzym, ale wlasnym mieszkaniu (mam przed oczami oferte firmy z Krakowa -
    19 tys 149zl wkladu poczatkowego i potem 504 zlote raty miesiecznej przez 10
    lat). I nie utrzymuje sie cudzego lokalu - 1,5 tys miesiecznie za
    wynajem...po 5 latach to 90 tys w cudzej kieszeni... No ale tak jak mowilem:
    to sytuacja mlodego absolwenta, bez zony ani dzieci, ktory nie musi za
    wszelka cene do pracy jezdzic samochodem i wyjezdzac na wakacje za granice
    (chyba ze do pracy).

    A tak wogole: wlasnie ogladnalem reportaz w TVP1 o gornikach z
    biedaszybow w Walbrzychu. Coraz czesciej zastanawiam sie, czy jest ktos, kto
    stworzyl swoja firme glownie po to, zeby dawac ludziom prace? Czyli tzw.
    firma spoleczna (czy jakos tak). Zysk - owszem, na inwestycje, ale glownie
    zatrudnienie i godziwe placenie za prace (np. zarzad nie kupuje sluzbowych
    volvo, a np. ople astry) ... mysle ze takich przedsiebiorcow najbardziej w
    Polsce trzeba. I nie chodzi mi wcale o komune :-)

    pozdrawiam
    www.fotografiaprasowa.pl

  • 9. Data: 2004-12-15 22:55:22
    Od: malkontent <w...@w...pl>

    Dnia Tue, 14 Dec 2004 21:38:48 +0100, Klapuch :-)
    <k...@o...-p-l> napisał:

> [...]
    > (od 9 do 22)
    > potem dzien wolnego i np. 2 dni pracy po 13 godzin.

    powinno byc 40 godzin tygodniowo. przerwy po 11 godzin (juz ktos napisal).
    raz na tydzien 35 godzin przerwy - tak slyszalem, ale zawsze istnieje PIP
    i tam powinni udzielic dokladnych informacji

  • 10. Data: 2004-12-15 23:01:51
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia malkontent <w...@w...pl> wystukał[a]:
    > Dnia Tue, 14 Dec 2004 21:38:48 +0100, Klapuch :-)
    > <k...@o...-p-l> napisał:

    > powinno byc 40 godzin tygodniowo. przerwy po 11 godzin (juz ktos

    Fakt, ale sprecyzować trzeba, *przeciętnie* w okresie rozliczeniowym po
    40 h, czyli w jednym tygodniu (liczonym od 1 do 7 danego miesiąca, a nie
    pon-nie) może być więcej godzin niż 40, a w innym mniej. Byle by
    przeciętnie nie przekraczało 40 h, i był zagwarantowany odpoczynek
    dobowy (11h) i tygodniowy (35h).

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --