PracaGrupypl.praca.dyskusjePraca czy wyzysk? Lamanie praw czy nie? › Re: Praca czy wyzysk? Lamanie praw czy nie?
    From: "Jacek R. Gruszczynski" <usuntojacek_roch@USUN_TOinteria.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Praca czy wyzysk? Lamanie praw czy nie?
    Date: Wed, 15 Dec 2004 23:15:43 +0100

    Użytkownik "Cam" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:cpq4hp$rc$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > 2000 i własne mieszkanie? Stary, ktoś Cię okrutnie okłamał. Zarabiam
    > 4500,- netto i nie stać mnie na własne mieszkanie. Bank twierdzi, że
    > nie spełniam warunków do udzielenia kredytu, bo nie ma gwarancji, że
    > pozarabiam tyle przez nast. 20 lat. To i wynajmuję za 1500,-/mies. I
    > ledwo piszczę. Jak czytam te wątki o "824 brutto", to oczom nie wierzę
    > - przeżycie za te pieniądze jest zwyczajnie niemożliwe! Wiem, że ludzie
    > tyle zarabiają - a żyją (z przyzwyczajenia chyba) tanio, bo mają
    > mieszkania, żywi ich rodzina, za prąd płaci babcia a za wodę ciocia. I
> [...]

    coz...zalezy jeszcze od miasta i biezacych potrzeb. mowiac o 2 tys i
    inwestycji w mieszkanie kalkulowalem sytuacje mlodego magistra, ktory po
    studiach zaczyna zarabiac (przez 3 lata) 1,5 tys, potem 2 tys i powoli pnie
    sie w gore mieszkajac z kims w wynajetym mieszkaniu za ok 400 zlotych
    miesiecznie. Zostaje wiec 1100 zlotych na zycie. Z tego na jedzenie, ubranie
    itp miesiecznie powiedzmy 700 zlotych (da sie nawet za mniej i nie jest to
    wegetacja, aczkolwiek do restauracji raczej sie nie chodzi).
    Zostaje 400 zlotych na miesiac oszczednosci. Po 3 latach daje to 14
    tysiecy. Potem podwyzka do 2 tysiecy i dodatkowe 500 zet na konto
    oszczednosciowe (lub w fundusz inwestycyjny - to lepsze rozwiazanie). i po
    kolejnych 2 latach wychodzi w sumie niecale 22 tys. Z taka kwota mozna isc
    do developera, ktory ma na ukonczeniu budynek i po roku-dwoch zamieszkac w
    nieduzym, ale wlasnym mieszkaniu (mam przed oczami oferte firmy z Krakowa -
    19 tys 149zl wkladu poczatkowego i potem 504 zlote raty miesiecznej przez 10
    lat). I nie utrzymuje sie cudzego lokalu - 1,5 tys miesiecznie za
    wynajem...po 5 latach to 90 tys w cudzej kieszeni... No ale tak jak mowilem:
    to sytuacja mlodego absolwenta, bez zony ani dzieci, ktory nie musi za
    wszelka cene do pracy jezdzic samochodem i wyjezdzac na wakacje za granice
    (chyba ze do pracy).

    A tak wogole: wlasnie ogladnalem reportaz w TVP1 o gornikach z
    biedaszybow w Walbrzychu. Coraz czesciej zastanawiam sie, czy jest ktos, kto
    stworzyl swoja firme glownie po to, zeby dawac ludziom prace? Czyli tzw.
    firma spoleczna (czy jakos tak). Zysk - owszem, na inwestycje, ale glownie
    zatrudnienie i godziwe placenie za prace (np. zarzad nie kupuje sluzbowych
    volvo, a np. ople astry) ... mysle ze takich przedsiebiorcow najbardziej w
    Polsce trzeba. I nie chodzi mi wcale o komune :-)

    pozdrawiam
    www.fotografiaprasowa.pl