PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca + Ciaza + Brak umowy o prace a jednak praca stala ? BARDZO WAZNE DLA MNIE

  • 1. Data: 2002-01-30 19:59:31
    Temat: Praca + Ciaza + Brak umowy o prace a jednak praca stala ? BARDZO WAZNE DLA MNIE
    Od: "Piotr" <w...@p...onet.pl>

    Witam

    Sprawa jest dosc ciezka a mianowicie pracodawca, o ktorego pracuje moja
    chyba sie chce zabezpieczyc przed ciaza mojej zony
    ( a zona wlasnie zaszla w ciaze i konczy sie juz 3 miesiac )
    i jakos nie daje jej umowy, dlaczego nie wiadomo :)
    Powiem wiecej, zona pracuje u niego 1.5 roku, w momencie zatrudnienia nie
    bylismy jeszcze nawet malzenstwem i o slubie jeszcze tez nikt nie wiedzial,
    wobec tego ewentualne podejzenia o ciaze raczej tutaj odpadaja.
    Niestety ciezko jest poprosic o umowe, ktora sie juz chyba nalezy,
    bo nie wiadomo co on tak wlasciwie moze zrobic w takiej sytuacji.
    Zona nie pracuje na czarno, ma placone ZUS-y i podatki.

    Nie wiem co poczac w takiej sytuacji, czy praca u pracodawcy przez 1.5 roku
    ( bez umowy ) moze byc traktowana jako umowa na czas nieokreslony czy raczej
    niebardzo ?
    Czy jak sie pracodawca dowie o ciazy mojej zony i bedzie chcial podsunac jej
    jakies papiery
    typu umowa na okreslony czas, to ma je podpisywac czy nie ?
    Czy mamy jakies szanse z tego wyjsc ?
    Problem w tym, ze z tym czlowiekiem nie da sie pogadac, a zona poki co,
    to nie moze zmienic pracy bo i tak jej nikt teraz nie zatrudni (male
    miasto).
    Po ciazy zmieni prace, bo sie wyprowadza z tego malego miasteczka.

    Z gory wielkie dzieki.

    Piotr

  • 2. Data: 2002-01-30 20:26:43
    Od: "Kuba93" <N...@p...onet.pl>

    Sprawa wydaje się powazna. Proponuje telefon do PIPu (w kazdym mieście
    wojewódzkim)
    Porady prawników za darmo.

    Pozdrawiam
    Quba

  • 3. Data: 2002-01-31 08:28:11
    Od: Krzysiek <k...@w...pl>

    Piotr napisał(a):

> [...]
    > miasto).
    > Po ciazy zmieni prace, bo sie wyprowadza z tego malego miasteczka.

    Cześć, my jesteśmy w podobnej sytuacji ( przeczytaj mojego posta wraz z
    odpowiedziami z poniedziałku, temat Ciąża= zwolnienie???). Sprawa jest tego typy
    jeśli żona ma umowęna czas nieokreślony to od pierwszego dnia ciąży jest
    chroniona, nawet jeśli już jest na wypowiedzeniu to nie można jej zwolnić. Jeśli
    ma umowę czasową to jest chroniona od trzeciego miesiąca ciąży.

    Art. 177. Par. 1. Pracodawca pracy nie może wypowiedzieć ani rozwi?zać umowy o
    pracę w okresie ci?ży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego pracownicy,
    chyba że zachodz? przyczyny uzasadniaj?ce rozwi?zanie umowy bez wypowiedzenia z
    jej winy i reprezentuj?ca pracownicę zakładowa organizacja zwi?zkowa wyraziła
    zgodę na rozwi?zanie umowy.
    Par. 2. Przepisu Par. 1 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym, nie
    przekraczaj?cym jednego miesi?ca.
    Par. 3. Umowa o pracę zawarta na czas okre?lony lub na czas wykonania okre?lonej
    pracy albo na okres próbny przekraczaj?cy jeden miesi?c, która uległaby
    rozwi?zaniu po upływie trzeciego miesi?ca ci?ży, ulega
    przedłużeniu do dnia porodu.
    Par. 4. Rozwi?zanie przez pracodawcę umowy o pracę za wypowiedzeniem w okresie
    ci?ży lub urlopu macierzyńskiego może nast?pić tylko w razie ogłoszenia
    upadło?ci lub likwidacji pracodawcy. Pracodawca jest obowi?zany uzgodnić z
    reprezentuj?c? pracownicę zakładow? organizacj? zwi?zkow? termin rozwi?zania
    umowy o pracę. W razie niemożno?ci
    zapewnienia w tym okresie innego zatrudnienia, pracownicy przysługuj?
    ?wiadczenia okre?lone w odrębnych przepisach. Okres pobierania tych ?wiadczeń
    wlicza się do okresu zatrudnienia, od którego zależ? uprawnienia pracownicze.

    Najlepiej zadzwonić do PIP'u tak jak podpowiada ci poprzedni post. Jest to
    najlepsze rozwiązanie, powiesz na czym stoice, jaką żona ma umowe i fachowcy (
    przeważnie tacy tam pracują. chociaż spotkałem się też chyba z ludzmi którzy nie
    skonczyli jeszcze studiów prawniczych ) powiedzą wam bezstronnie co wam się
    należy i czego możecie dochodzić od pracodawcy. Nam pomogli.

    Powodzenia trzymajcie się.

  • 4. Data: 2002-01-31 08:35:28
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

    Użytkownik "Piotr" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > i jakos nie daje jej umowy, dlaczego nie wiadomo :)
    > Powiem wiecej, zona pracuje u niego 1.5 roku, w momencie zatrudnienia nie

    Kodeks Pracy:
    Art. 29. § 1. Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie, z wyraźnym
    określeniem rodzaju i warunków umowy, a w szczególności powinna określać:

    1) rodzaj pracy i miejsce jej wykonywania oraz termin rozpoczęcia pracy,

    2) wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy.

    § 2. (skreślony).

    § 3. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta na piśmie, pracodawca powinien
    niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia
    pracy, potwierdzić pracownikowi na piśmie rodzaj umowy i jej warunki.

    Moj komentarz:
    Jeżeli Pracodawca nie ma umowy na pismie z Twoim podpisem zostaje zawsze
    ukarany grzywną. Jeżeli dotyczy to wiekszej ilości pracowników zostaje mu
    cofniete pozwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej (pod warunkiem
    że płacil podatki i ZUS za tych pracowników - bo inaczej prokurator i
    skrabówka).

    Jak rozwiązać Twój problem:
    Ponieważ nie można podejść do Pracodawcy i porozmawiać z nim, to wyslij do
    niego list polecony z dopiskiem "tylko do rąk własnych". W liście tym bardzo
    grzecznie i uprzejmie na samym początku napisz że wysylasz list bo nie ma on
    czasu (jest tak zabiegany) aby można było porozmawiać z nim osobiście.
    Następnie wyjasnij ze chodzi o formalną umową o pracę na czas okreslony i że
    to jest obowiązek Pracodawcy a nie pracownika (mozesz przytoczyc cytowany na
    początku fragment Kodeksu Pracy). Zrób to po najbliższej wypłacie, tak aby
    był dowód że żona pracowała w tym miesiącu. Na zakończenie poinformuj go że
    ponieważ żona jest w ciązy już ponad trzy miesiące (konieczne zaświadczenie
    lekarskie to stwierdzajace jako załącznik do pisma) umowa przedłuża się
    automatycznie (z mocy prawa) do dnia porodu.
    Innym wyjściem jest zgłoszenie sprawy do PIP - ukaranie pracodawcy i cała
    awantura z tym związana (czyli druga skrajność).
    Nie ma takiego przepisu aby praca Twojej żony została zakwalifikowana jako
    umowa na czas nieokreslony (w tzw. trybie zasiedzenia), jezeli taka umowa
    nie została sporządzona (chyba ze masz świadków na umowę na czas
    nieokreślony zawartą ustnie).

    Pozdrawiam
    Wiesiek

  • 5. Data: 2002-01-31 09:41:34
    Od: "Piotr" <w...@p...onet.pl>

    Witam

    Wielkie dzieki za odpowiedzi

    Dzwonilem do PIP-u i dowiedzialem sie, ze w takiej sytuacji moja zona
    pracuje caly czas na czarno.
    Co do umowy ustnej, to byla taka i jest na to swiadek, ale z tym swiadkiem
    jest problem, bo juz
    w tej firmie nie pracuje, nie wytrzymal psychicznie ( obecnie leczona z
    powodu wykonczonych nerwow ). Chce jakos normalnie zakonczyc ten koszmar,
    ale jesczcze nie wiem dokladnie co zrobie, wyglada na to, ze najpierw
    bedziemy naciskac a jak to sie nie uda to nie wiem, nie chce sie sadzic bo
    to nie jest przyjemne dla nikogo, a uwazam ze ludzie zdrowi psychicznie
    najpierw probuja poprze rozmowe dojsc do porozumienia.
    Tu nie chodzi o to, zeby tylko szybko dostac umowe i uciec na chorobowe.
    Nie chcemy nikogo tutaj wykolowac, bo w koncu w malej firmie odejscie
    pracownika w pewnych sytuacjach moze sie wiazac z problemami w firmie,
    jestesmy normalnymi ludzmi i to rozumiemy.
    Czy w tym kraju juz nie mozna miec dzieci ???
    A ja bardzo lubie dzieci i bede ich chcial miec wiecej :)
    Poki zo, to bedziemy to probowac zalatwic w sposob grzeczny i kulturalny a
    jak sie nie uda to zostanie ostatecznosc czyli ten sad i Policja PIP, ktora
    mi poradzil radca prawny, ale to tez nie jest rozwiazanie bo
    jak pracodawcy zabiora prawo do prowadzenia dzialalnosci to tez na tym zle
    wyjdziemy.
    Co do innych pracownikow w tej firmie, to moja zona nie jest jedyna osoba
    bez umowy.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2002-02-01 07:59:28
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

    > Witam
    >
    > Wielkie dzieki za odpowiedzi
    >
    > Dzwonilem do PIP-u i dowiedzialem sie, ze w takiej sytuacji moja zona
    > pracuje caly czas na czarno.

    Jeżeli płacone są za nia podatki i ZUS - to jest to nieprawda. Praca na
    czarno jest wtedy gdy nie płacisz podatków i ZUS.

    Wiesiek