PracaGrupypl.praca.dyskusjePraca + Ciaza + Brak umowy o prace a jednak praca stala ? BARDZO WAZNE DLA MNIE › Re: Praca + Ciaza + Brak umowy o prace a jednak praca stala ? BARDZO WAZNE DLA MNIE
    From: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Praca + Ciaza + Brak umowy o prace a jednak praca stala ? BARDZO WAZNE
    DLA MNIE
    Date: Thu, 31 Jan 2002 09:35:28 +0100

    Użytkownik "Piotr" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:a39jbe$op5$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl...
    > Witam
    >
    > Sprawa jest dosc ciezka a mianowicie pracodawca, o ktorego pracuje moja
    > chyba sie chce zabezpieczyc przed ciaza mojej zony
    > ( a zona wlasnie zaszla w ciaze i konczy sie juz 3 miesiac )
    > i jakos nie daje jej umowy, dlaczego nie wiadomo :)
    > Powiem wiecej, zona pracuje u niego 1.5 roku, w momencie zatrudnienia nie

    Kodeks Pracy:
    Art. 29. § 1. Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie, z wyraźnym
    określeniem rodzaju i warunków umowy, a w szczególności powinna określać:

    1) rodzaj pracy i miejsce jej wykonywania oraz termin rozpoczęcia pracy,

    2) wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy.

    § 2. (skreślony).

    § 3. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta na piśmie, pracodawca powinien
    niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia
    pracy, potwierdzić pracownikowi na piśmie rodzaj umowy i jej warunki.

    Moj komentarz:
    Jeżeli Pracodawca nie ma umowy na pismie z Twoim podpisem zostaje zawsze
    ukarany grzywną. Jeżeli dotyczy to wiekszej ilości pracowników zostaje mu
    cofniete pozwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej (pod warunkiem
    że płacil podatki i ZUS za tych pracowników - bo inaczej prokurator i
    skrabówka).

    Jak rozwiązać Twój problem:
    Ponieważ nie można podejść do Pracodawcy i porozmawiać z nim, to wyslij do
    niego list polecony z dopiskiem "tylko do rąk własnych". W liście tym bardzo
    grzecznie i uprzejmie na samym początku napisz że wysylasz list bo nie ma on
    czasu (jest tak zabiegany) aby można było porozmawiać z nim osobiście.
    Następnie wyjasnij ze chodzi o formalną umową o pracę na czas okreslony i że
    to jest obowiązek Pracodawcy a nie pracownika (mozesz przytoczyc cytowany na
    początku fragment Kodeksu Pracy). Zrób to po najbliższej wypłacie, tak aby
    był dowód że żona pracowała w tym miesiącu. Na zakończenie poinformuj go że
    ponieważ żona jest w ciązy już ponad trzy miesiące (konieczne zaświadczenie
    lekarskie to stwierdzajace jako załącznik do pisma) umowa przedłuża się
    automatycznie (z mocy prawa) do dnia porodu.
    Innym wyjściem jest zgłoszenie sprawy do PIP - ukaranie pracodawcy i cała
    awantura z tym związana (czyli druga skrajność).
    Nie ma takiego przepisu aby praca Twojej żony została zakwalifikowana jako
    umowa na czas nieokreslony (w tzw. trybie zasiedzenia), jezeli taka umowa
    nie została sporządzona (chyba ze masz świadków na umowę na czas
    nieokreślony zawartą ustnie).

    Pozdrawiam
    Wiesiek