PracaGrupypl.praca.dyskusje › PRACODAWCY TO SZUBRAWCY BO...

  • 61. Data: 2002-05-01 15:39:53
    Temat: Re: PRACODAWCY TO SZUBRAWCY BO...
    Od: "Juliusz" <j...@f...pl>

    "sebur" <s...@p...onet.pl> wrote in message
    news:aaoebl$f1j$1@news.onet.pl...

    > Wiem-znam oficjalną przyczynę-osobiście mam inne zdanie na ten temat.

    to wyjasnij, slucham.

    Juliusz

  • 62. Data: 2002-05-01 15:41:27
    Od: "Juliusz" <j...@f...pl>

    "sebur" <s...@p...onet.pl> wrote in message

    > Wiem-znam oficjalną przyczynę-osobiście mam inne zdanie na ten temat.

    aaa i czemu rzad tak walczy z RPP o te stopy - wyjasnij mi calosc

    Juliusz

  • 63. Data: 2002-05-01 22:01:20
    Od: Mista <d...@i...pl>

    Dnia Mon, 29 Apr 2002 15:17:03 +0200 zosta? zapodany artyku?:
    <aajh4n$1hn$1@news.onet.pl> na newsy przez sebur o nast?puj?cym temacie:
    <subiect>
    > Albo tych gamoni z rady polityki pieni??nej-jak si? buntowali ?e za
    > 40ty? z? nie b?d? pracowa?

    rade zostaw w spokoju, b to jest w tej chwili najistotniejsza i
    najbardziej kumata grupa ludzi w tym kraju, od rady precz

    pozdrawiam
    Mista

  • 64. Data: 2002-05-02 13:28:29
    Od: "sebur" <s...@p...onet.pl>

    > nobel?
    Nobel to będzie dla CIebie jak to zrozumiesz.

    A więc zacznijmy od stanu wyjściowego, gdzie mamy ustalone stopy procentowe
    na pewnym poziomie a ilość pieniądza na rynku odpowiada ilości towarów i
    usług , które można za nie kupić (czyli podaż równa jest popytowi). Na razie
    omijam aspekt oszczędności i inwestycji. Jest to stan idealny (no może nie
    tyaki idealny, b o mamy coś takiego w Japonii, a gospodarka jest tam w
    recesji).
    A więc spadek stóp procentowych wywołuje większy popyt inwestycyjnu (kredyty
    tańsze-opłaca się je brać, biorąc pod uwagę zyskowność firmy, czasem
    bardziej się opłaca wziąć kredyt niż finansować inwestycję z własnych
    pieniędzy).Oczywiście rośnie też popyt konsumpcyjny (system ratalny:auta,
    domy, mieszkania,rtv,agd i inne paści). W tym momencie na rynek wpływa
    więcej pieniędzy i mamy zwiększoną podaż pieniądza. Powoduje to obniżkę
    stopy procentowej równoważącej rynek.Po prostu niższa stopa procentowa
    powoduje wzrost popytu na pieniądz i pozwala zachować równawagę na rynku
    pieniężnym.
    reasumując: wzrost podaży pieniądza (poprzez obniżenie stóp procentowych)
    powoduje wzrost popytu globalnego, wzost dochodu i produkcji.
    Do tego dochodzi kilka związkó zgodnie z krzywą Philipsa : że wyższej stopie
    inflacji towarzyszy niższa stopa bezrobocia i na odwrót.
    Do tego dochodzą aspekty fiskalizmu państwa, płynności kursu walutowego,
    cykl koniunkturalny, ale to nie miejsce i czas to rozważać
    I to by było na tyle
    sebur

  • 65. Data: 2002-05-02 14:23:49
    Od: "Efro" <w...@w...edu.pl>

> [...]
    > stopy procentowej równoważącej rynek.Po prostu niższa stopa procentowa
    > powoduje wzrost popytu na pieniądz i pozwala zachować równawagę na rynku

    Nie uwzgledniles negatywnych skutkow niskich stop procentowych i tego ze sa
    one
    wprowadzane w chwilach kryzysowych..., po tych chwilach szybko wracaja do
    normalnego poziomu.

  • 66. Data: 2002-05-02 16:30:07
    Od: "sebur" <s...@p...onet.pl>

    Powoduje to obniżkę

> [...]
    > one
    > wprowadzane w chwilach kryzysowych..., po tych chwilach szybko wracaja do

    Tzn tak:ale w Polsce (takie jest moje zdanie) stopy procentowe są zbyt duże,
    co powoduje np. napływ kapitału spekulacyjnego.Nigdzie w Europie kapitał
    spekulacyjny nie zarobi takich odsetek niż u nas.
    Oczywiście są negatywne strony niskich stóp,ale dotyczą one stóp na poziomie
    bliskim 0%, np. w Japonii-kryzys,a banki straciły już instrument pobudzania
    koniunktury jakim jest obniżka stóp
    Nie mniej jednak oprocentowanie kredytów na poziomie 16%, na pewno nie
    przyspieszy wzrostu gospodarczego.Jedynie powoduje ucieczkę do kredytów
    denominowanych w np.franku szwajcarskim.
    Dla mnie normalnym poziomem stóp procentowych ( o którym piszesz) jest
    podstawowa stopa na poziomie 6%.
    sebur

  • 67. Data: 2002-05-02 16:31:33
    Od: "sebur" <s...@p...onet.pl>

    Powoduje to obniżkę

  • 68. Data: 2002-05-02 17:49:10
    Od: "Efro" <w...@w...edu.pl>

> [...]
    > denominowanych w np.franku szwajcarskim.
    > Dla mnie normalnym poziomem stóp procentowych ( o którym piszesz) jest

    Przeciez wlasnie teraz taka jest, tzn. realnie.
    To ze banki nie obnizaja oprocentowania jest wynikiem efektu ssania,
    jak prawdopodobnie wiesz za dwa pierwsze misiace tego roku depozyty
    bankowe byly wykorzystane przez banki w 80% na wykup bonow skarbowych,
    tak wiec pozostaly "ochlap" rzucono na rynek, na kredyty. I to wlasnie owe
    20%
    ma rozruszac gospodarke. Jak latwo zauwazyc, to nie wysokie stopy procentowe
    szkodza naszej gospodarce, a wysoki deficyt budzetowy. Dodajac do tego
    jeszcze
    zadluzenie sektora publicznego(PKP, hutnictwo, samorzady, szkoly, szpitale
    itp.), efekt ssania
    jest jeszcze wiekszy.
    Zauwazymy tez, ze nikt by nie kupil naszych bonow po cenie takiej jak ma
    Francja, Niemcy,
    Wielka Brytania nie wspominajac USA. Dlatego dopoki mamy deficyt kredyt u
    nas bedzie
    drozszy niz na zachodzie. Kolejnym aspektem, powodujacym wysoki koszt
    kapitalu w naszym
    kraju ma fakt, iz nasze banki nie przeszly jeszcze pelnej restrukturyzacji,
    wynikiem czego ich
    koszty dzialania sa dosc wysokie. Spadek stop skatalizuje procesy
    restrukturyzacyjne i poprawi
    wydajnosc naszych bankow.

    Tak wiec reasumujac, za wysokie koszta kredytu odpowiada deficyt budzetowy,
    a dopiero dalej sa stopy procentowe.

  • 69. Data: 2002-05-03 08:34:58
    Od: No Name <v...@w...pl>

    sebur wrote:

    > Nobel to będzie dla CIebie jak to zrozumiesz.

    To co piszesz to z pewnością prawda,jednakże nie cała. Model, który
    opisujesz pozwala analizować zagadnienie w stosunkowo wąskim przedziale
    zmian. Rzeczywistość wygląda nieco mniej zabawnie. Przedsiębioca
    inwestuje, bo ma tani kredyt. Konsument kupuje, bo ma łatwy dostęp do w
    miarę taniego pieniądza, jest koniunktura, robota, opymizm, łatwo
    zaciąga się długi a konto przyszłych "zysków". Potem przedsiębiorca
    dochodzi do wniosku, że ma dość "wyrzeczeń" i chce czerpać jeszcze
    większe korzyści lub odbija mu palma i chce mieć fabrykę o rozmiarach
    globusa. Zaczyna się cięcie kosztów - zwalnia się ludzi, rośnie
    bezrobocie, blokują się płace, a za nimi skłonność do wydawania
    pieniędzy. Zaczynają się problemy, rośnie oprocentowanie itd. Cykl ten
    ma cha charakter oscylującego, a układ, czyli gospodarka może stać się
    niestabilna. Jaka jest rada dla przeciętnego pracownika, by nie zostać
    wyeliminowanym z gry? Wystarczy pamiętać o tym, że branie kredytu na
    konsumpcję jest głupotą, kredyt bierze się na inwestycję, na której
    można zarobić. Trzeba też pamiętać, że nie ma czegoś takiego jak
    stabilna i dobrze płatna praca czy "dobra firma". Koniec przynudzania

    Dogbert

  • 70. Data: 2002-05-03 11:05:08
    Od: "Efro" <w...@w...edu.pl>

    "No Name" <v...@w...pl> wrote in message

> [...]
    > miarę taniego pieniądza, jest koniunktura, robota, opymizm, łatwo
    > zaciąga się długi a konto przyszłych "zysków".
    Do tej pory dobrze piszesz, ale dalej juz przesadzasz. Wlasnie tez po to sa
    stopy,
    procentowe, aby oscylacyjnosc zlagodzic. Jak zapewne wiadomo oszczednosci, w
    dobie kryzysu
    sa relatywnie duze, a w koninkturze spadaja, poniewaz poprawia sie optymizm
    o lepsze jutro.
    Dlatego wlasnie, podczas kryzysu stopy procentowe spadaja, aby zwiekszysc
    optymizm, a podczas
    boomu wzrastaja by go ograniczyc i nie "przegrzac" gospodarki i aby byl
    kapital na "przyszlosc".

    Pozdr