PracaGrupypl.praca.dyskusjePRACODAWCY TO SZUBRAWCY BO... › Re: PRACODAWCY TO SZUBRAWCY BO...
    From: "Efro" <w...@w...edu.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: PRACODAWCY TO SZUBRAWCY BO...
    Date: Thu, 2 May 2002 19:49:10 +0200

    "sebur" <s...@p...onet.pl> wrote in message
    news:aarpl4$nbs$1@news.onet.pl...
    > Powoduje to obniżkę

    > sa
    >
    > Tzn tak:ale w Polsce (takie jest moje zdanie) stopy procentowe są zbyt
    duże,
    > co powoduje np. napływ kapitału spekulacyjnego.Nigdzie w Europie kapitał
    > spekulacyjny nie zarobi takich odsetek niż u nas.
    > Oczywiście są negatywne strony niskich stóp,ale dotyczą one stóp na
    poziomie
    > bliskim 0%, np. w Japonii-kryzys,a banki straciły już instrument
    pobudzania
    > koniunktury jakim jest obniżka stóp
> [...]

    Przeciez wlasnie teraz taka jest, tzn. realnie.
    To ze banki nie obnizaja oprocentowania jest wynikiem efektu ssania,
    jak prawdopodobnie wiesz za dwa pierwsze misiace tego roku depozyty
    bankowe byly wykorzystane przez banki w 80% na wykup bonow skarbowych,
    tak wiec pozostaly "ochlap" rzucono na rynek, na kredyty. I to wlasnie owe
    20%
    ma rozruszac gospodarke. Jak latwo zauwazyc, to nie wysokie stopy procentowe
    szkodza naszej gospodarce, a wysoki deficyt budzetowy. Dodajac do tego
    jeszcze
    zadluzenie sektora publicznego(PKP, hutnictwo, samorzady, szkoly, szpitale
    itp.), efekt ssania
    jest jeszcze wiekszy.
    Zauwazymy tez, ze nikt by nie kupil naszych bonow po cenie takiej jak ma
    Francja, Niemcy,
    Wielka Brytania nie wspominajac USA. Dlatego dopoki mamy deficyt kredyt u
    nas bedzie
    drozszy niz na zachodzie. Kolejnym aspektem, powodujacym wysoki koszt
    kapitalu w naszym
    kraju ma fakt, iz nasze banki nie przeszly jeszcze pelnej restrukturyzacji,
    wynikiem czego ich
    koszty dzialania sa dosc wysokie. Spadek stop skatalizuje procesy
    restrukturyzacyjne i poprawi
    wydajnosc naszych bankow.

    Tak wiec reasumujac, za wysokie koszta kredytu odpowiada deficyt budzetowy,
    a dopiero dalej sa stopy procentowe.