PracaGrupypl.praca.dyskusje › Okulary - kiedy przysluguje refundacja ?

  • 1. Data: 2002-05-14 12:31:56
    Temat: Okulary - kiedy przysluguje refundacja ?
    Od: "J. K." <j...@t...gliwice.pl>

    Witam Wszystkich!
    Czy moglby mi ktos powiedziec kiedy mozna starac sie o refundacje szkiel i
    oprawek do okularow. Dodam, ze jestem informatykiem i spedzam co najmniej
    osiem godzin przed monitorem. Slyszalem, ze refundacja obejmuje tylko wtedy
    kiedy ewentualna wada wzroku zostanie wykryta podczas badan okresowych oraz
    ze nie obejmuje ona zwyklych okularow z filtrem. Czy to prawda? Prosze o
    jakies odpowiedzi poparte numerami ustaw (jezeli takowe istnieja) na ktorych
    mogbym sie pozniej oprzec starajac sie o refundacje. Zgory dziekuje i
    pozdrawiam.
    Janusz

  • 2. Data: 2002-05-14 12:54:08
    Temat: Re: Okulary - kiedy przysluguje refundacja ?
    Od: "Jerzy Borowski" <j...@p...onet.pl>

    Pióro J. wyjaśnienia PiZS 2002/3/40 - t.3
    Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy.

    Zgodnie z § 8 ust. 2 w związku z § 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Pracy i
    Polityki Socjalnej 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na
    stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U.z 1998 r. nr 148
    poz.973) pracodawca jest obowiązany - zgodnie z zaleceniem lekarza -
    zapewnić okulary korygujące wzrok każdej osobie zatrudnionej, w tym
    praktykantom i stażystom, jeżeli:
    - osoba ta użytkuje w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę
    dobowego wymiaru czasu pracy,
    - wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej
    opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze
    monitora ekranowego.
    Wobec znacznie zróżnicowanych cen szkieł optycznych i oprawek pracodawca
    może mieć wątpliwości co do obowiązku ponoszenia pełnych kosztów wykonania
    okularów. Względy słuszności przemawiają za tym, by pracodawca ponosił pełny
    koszt robocizny i szkieł o parametrach oznaczonych przez lekarza. Nie ma
    natomiast formalnoprawnych przeszkód, aby pracodawca ograniczył swój udział
    w ponoszeniu kosztów oprawy poprzez ustalenie kwoty partycypacji nie niższej
    jednak niż koszt oprawy odpowiadającej co najmniej standardowi podstawowemu.

    Mam nadzieję, że to Ci pomoże.
    Pozdrawaiam
    Jerzy Borowski

  • 3. Data: 2002-05-15 05:21:29
    Od: "J. K." <j...@t...gliwice.pl>

    Dziekuje za odpowiedz. Nadal nie jestem jednak pewien czy o koniecznosci
    kupienia okularow decyduje lekarz podczas badania okresowego, czy tez nie
    moze byc to badanie przeprowadzone w terminie pomiedzy jednym a drugim
    badaniem okresowym przez dowolnego lekarza okuliste. Badania okresowe
    przeprowadzane sa przeciez co dwa lata, a w czasie tego okresu moze sie
    pogorszyc wzrok. Czy w takim razie powinienem czekac do nastepnego badania
    okresowego ? :-)
    Pozdrawiam
    Janusz

  • 4. Data: 2002-05-15 07:09:49
    Od: No Name <v...@w...pl>

    Użytkownik J. K. napisał:
> [...]
    > pogorszyc wzrok. Czy w takim razie powinienem czekac do nastepnego badania

    Okulary są i potrzebne nie z powodu badania okresowego lecz stanu
    wzroku, który może ujawnić się w czasie b. o., ale masz prawo pojść do
    lekarza kiedy chcesz. Nie pamiętam dokładnej treści regulacji prawnej i
    komentarza, ale intencja jest taka, że okulary się należą, jeżeli lekarz
    stwierdzi, że są niezbędne.

    Problem leży gdzie indziej: znaczna część pracodawców stawia sprawę tak,
    że pracownik sam decyduje się na rezygnację z refundacji. "Albo
    rezygnujesz z patrzałek, albo masz u mnie przerąbane":-(

    Dogbert

  • 5. Data: 2002-05-17 07:34:05
    Od: "asia" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "No Name" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > że pracownik sam decyduje się na rezygnację z refundacji. "Albo
    > rezygnujesz z patrzałek, albo masz u mnie przerąbane":-(

    witam
    na ostatnim szkoleniu z BHP kobietka powiedziała, że na takie okulary musi
    wystawić zaświadczenie lekarz od badań okresowych. pracownik może w miedzy
    czasie załatwić sobie skierowanie z pracy i pójść na badania, bo tylko taki
    lekarz jest uprawniony do tego żeby wpisać to na ściśle określonym druku,
    który jest podstawa dla zakładu pracy do wypłaty ( w innym przypadku
    pacodawca mógłby mieć problemy z US)
    pozdrawiam
    asia