PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jaki czas na odpowiedź

  • 21. Data: 2006-11-24 10:51:53
    Temat: Re: Jaki czas na odpowiedź
    Od: t...@p...onet.pl

    > Dwa: skup się: gościu idze na rozmowę do szefa, a ten mu mówi: podpisujemy
    > aneksik, że bedziesz zarabiał mniej, a jak nie, to użyjemy
    > drastyczniejszych środków. I podpisuje. I to jest frajerskie.
    >
    > Przewidziany ustawowo tryb to wypowiedzenie zmieniające warunki płacy i
    > pracy - oczywiście z uzasadnieniem, dlaczego, odpowiedni okres dla pracownika
    > na podjęcie decyzji czy się zwalnia przez nieprzyjęcie nowych warunków
    > płacy i pracy (chyba połowa okresu, jak ktoś ciekawy, to niech sobie
    > sprawdzi), czyli co najmniej jeden miesiąc na starej pensji jeszcze.

    Wiesz - następnym razem będe mądrzejszy - ale ciekawe ilu ludzi na 10 po takiej
    rozmowie biegałoby do prawnika albo zaczęło wertować ustawy itp. "Niestety"
    obniżano mi pensję po raz pierwszy w mojej karierze dlatego jakoś nie wnikałem
    w ustawową formę przbiegu takiej operacji. Ale z tego co przeczytałem tu na
    forum wynika, że jest ta obniżka wykonana niezgodnie z prawem i ten aneks jest
    nieważny. Zatem jak będe odchodził z firmy dobrowolnie to może się pokuszę o
    oddanie sprawy do prawnika by odzyskać utracone pobory

  • 22. Data: 2006-11-24 11:30:00
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia 24 Nov 2006 11:51:53 +0100, t...@p...onet.pl <t...@p...onet.pl>
    w <5...@n...onet.pl> napisał:

    > Wiesz - następnym razem będe mądrzejszy - ale ciekawe ilu ludzi na 10 po takiej
    > rozmowie biegałoby do prawnika albo zaczęło wertować ustawy itp. "Niestety"

    Zapewne bardzo niewielu. Ja się zainteresowałem kodeksem pracy w
    momencie, gdy wmojej poprzedniej robocie był ciężki syf, chciałem
    sprawdzić, co mi tak na prawdę mogą, okazało się, że nie za dużo.

    A ta niewielość osób potwierdza tylko to co gdzieś ułsyszałem:
    przeciętny człowiek to idiota, a połowa jest jeszcze głupsza.

    > obniżano mi pensję po raz pierwszy w mojej karierze dlatego jakoś nie wnikałem
    > w ustawową formę przbiegu takiej operacji. Ale z tego co przeczytałem tu na

    W końcu to twoje pieniądze, i nikt oprócz ciebie nie bedize o nie dbał.

    > forum wynika, że jest ta obniżka wykonana niezgodnie z prawem i ten aneks jest
    > nieważny. Zatem jak będe odchodził z firmy dobrowolnie to może się pokuszę o
    > oddanie sprawy do prawnika by odzyskać utracone pobory

    Pogadaj z jakimś związkowym, oni mogą być szczególnie cięci na
    cośtakiego.
    Wszystko zależy od tego, jakie sformułowania zostały użyte na papierku.

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 23. Data: 2006-11-24 16:38:54
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    > nie można. Pracownik jest objęty ochroną kodeksu pracy, czyli minimum
    > które musi być spełnione. A kodeks pracy tak właśnie stanowi.

    imo nie masz racji. Aneks to jest zmiana umowy o pracę, dowolny punkt
    tej umowy. Jest tu jedynie ograniczenie okresu, na jaki została zawarta
    umowa. O żadnych innych ograniczeniach nie ma mowy. Aneks, to jest
    wyrażenie woli obydwu stron, jednostronne wyrażenie woli pracodawcy w
    sprawie zmiany punktów umowy o pracę to wypowiedzenie zmieniające.

    http://www.prawopracy.fr.pl/18.php

    "6. Zmiana umowy o pracę
    Zmiana umowy o pracę wymaga formy pisemnej. Dokonujemy jej po prostu w
    formie aneksu do umowy.

    Pracodawca może również jednostronnie zmienić warunki zatrudnienia
    dzięki instytucji wypowiedzenia zmieniającego.

    Często spotykaną praktyką było również "jednostronne" polepszanie
    pracownikowi warunków pracy i płacy przez pracodawcę. "Z dniem 15 maja
    2003 przysługujące Panu wynagrodzenie brutto ustala się w wysokości
    1500zł". Słowo "jednostronne" napisałem w cudzysłowie gdyż w
    rzeczywistości mieliśmy tutaj do czynienia z dorozumianą zgodą
    pracownika. Jeżeli pracownik kategorycznie odmówił zwiększenia stawki -
    pozostwałą ona niezmieniona. Od 1 stycznia 2004 w związku z
    wprowadzeniem zasady, iż zmiana umowy następuje w formie pisemnej uznać
    należy, iż powyższa praktyka nie jest już prawidłowa - zgoda pracownika
    na zmianę warunków umowy powinna zostać wyrażona w formie pisemnej
    (najlepiej w formie aneksu). "

    Albo ze strony okręgowego inspektoratu pracy w Gdańsku:
    http://www.gdansk.oip.pl/36.html

    punkt 4.

    "Stosunek pracy nawiązuje się w wyniku zgodnego oświadczenia woli stron.
    W ramach obowiązujących przepisów prawa pracy strony stosunku pracy -
    pracodawca i pracownik - mogą *swobodnie* kształtować prawa i obowiązki
    wynikające z umowy o pracę. Nie ma przeszkód, aby strony umowy o pracę
    zmieniły postanowienia zawartej umowy na mocy porozumienia stron. Takie
    porozumienie może dotyczyć *wysokości* *wynagrodzenia*, rodzaju pracy,
    miejsca pracy, a także - w przypadku umów na czas określony - zmiany
    terminu jej rozwiązania. Swoboda stron w kształtowaniu treści stosunku
    pracy musi się jednak mieścić w granicach wyznaczonych w art. 58 §1
    ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r., Nr
    16, poz. 93 z późn. zm), stosowanym w związku z art. 300 Kodeksu pracy.
    W myśl tego przepisu czynność prawna sprzeczna z ustawą lub mająca na
    celu obejście ustawy albo sprzeczna z zasadami współżycia społecznego
    jest nieważna."

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 24. Data: 2006-11-24 17:23:41
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ek776s$hon$1@node4.news.atman.pl Nikiel ;-)
    <n...@p...fm> pisze:

    > Aneks, to jest wyrażenie woli obydwu stron
    I powinien zawierać zaznaczającą to klauzulę.

    > jednostronne wyrażenie woli pracodawcy w
    > sprawie zmiany punktów umowy o pracę to wypowiedzenie zmieniające.
    Oczywiście.
    BTW - ciekawe, że KP nie daje tego samego prawa pracownikowi.

    Jotte