PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak uniknąć ZUS-u

  • 1. Data: 2009-06-22 09:40:56
    Temat: Jak uniknąć ZUS-u
    Od: "Waldek" <a...@p...onet.pl>

    Witam

    Chciałbym podzielić sie wątpliwościami na temat składki jaką pobiera ZUS z
    tytułu mojej pracy-comiesięcznie potrącenia wynosza ok. 33 % podstawy
    wynagrodzenia , zarabiam 15.000 zł/ brutto i szlag mnie trafia gdy pomyślę jaka
    emeryture o ile dożyje zafunduje mi za 13 lat nasze kochane państwo.O funduszu
    zdrowotnym którego płace ok. 10.000 zł /rok nie wspomnę chociaz jak ide do
    dentysty czy okulisty a żona do ginekologa to i tak idziemy prywatnie-to jest
    k.....wa normalnie chore.
    A może przejść na kontrakt i świadczyć usługę pracy? Może ktoś mi poradzić?
    Dziękuję.

  • 2. Data: 2009-06-22 09:59:29
    Temat: Re: Jak uniknąć ZUS-u
    Od: Marcin <m...@o...pl>

    Waldek wrote:
> [...]
    > k.....wa normalnie chore.
    > A może przejść na kontrakt i świadczyć usługę pracy? Może ktoś mi poradzić?
    Ja tak wlasnie zrobilem. Zalozylem DG by nie placic tak wysokiego ZUSu.
    Podatek dochodowy to 18%. Czyli pare tys. z ktorych nic nie masz.
    Pieniadze wyrzucone w bloto.

  • 3. Data: 2009-06-22 11:49:48
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Mon, 22 Jun 2009 11:40:56 +0200, "Waldek"
    <a...@p...onet.pl> zakodowal:

    Chyba z kilkanaście dni temu pisałem, że UoP jest dla rozrzutnych. A
    im więcej zarabiasz, tym bardziej opłaca się DG (temat podatki dla
    pracownika).

> [...]
    >emeryture o ile dożyje zafunduje mi za 13 lat nasze kochane państwo.

    http://www.infor.pl/kalkulatory/skladki_zus.html

    Ale drastycznie przesadzasz z tymi 33% podstawy wynagrodzenia.
    Na ZUS płacisz 13,71 od podstawy, a nie 33 (a pracodawca dokłada
    kolejne 17,48)

    Do tego składki są limitowane w roku i odprowadz się 95 790 - i tylko
    do takiej kwoty podstawy odprowadzasz składki na ubezpieczenie
    emerytalne i rentowe. Co oznacza, że w drógiej połowie roku masz
    znacząco wyższe przelewy na konto, a rocznie odprowadzasz na ZUS nawet
    nie 13,71%, a... policzmy
    Płacisz 97790 x 14,25% (emerytalne i rentowe) = 13935,08
    Oraz pozostałe składki od całości - czyli 15 000 * 12 * 3,22% = 180
    000 * 3,22 = 5796
    Czyli łącznie przy rocznych dochodach 180 tys płacisz 19731 ZUSów a to
    daje niespełna 11% - czyli te Twoje 33% są dokładnie 3x zawyżone

    >O funduszu
    >zdrowotnym którego płace ok. 10.000 zł /rok nie wspomnę chociaz jak ide do
    >dentysty czy okulisty a żona do ginekologa to i tak idziemy prywatnie-to jest

    A zdrowotne, to płacisz niby 9% - to wychodzi 16 200, a nie 10 tys.
    Tylko, że z tych 9% 7,75% odliczasz od podatku - więc tak naprawdę,
    płacisz 9-7,75%*180 000 = 2250 - znowu drastycznie zawyżyłeś.

    >A może przejść na kontrakt i świadczyć usługę pracy? Może ktoś mi poradzić?

    Poczytaj temat Podatki dla pracownika zaczęty 10 czerwca.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 4. Data: 2009-06-22 12:50:47
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Jun 22, 11:40 am, "Waldek" <a...@p...onet.pl>
    wrote:

    > A może przejść na kontrakt i świadczyć usługę pracy? Może ktoś mi poradzić?

    Własna działalność.
    Policz dokładnie, czy zmieścisz się w pierwszym progu 18%. Jeśli
    wystawiasz co miesiąc fakturę na 15k, to słabo widzę szanse. Ratuje
    Cię generowanie ogromnych kosztów lub liniowy 19%.

    --
    mihau

  • 5. Data: 2009-06-22 19:01:37
    Od: "...@g...pl" <b...@b...pl>

    > A zdrowotne, to płacisz niby 9% - to wychodzi 16 200, a nie 10 tys.
    > Tylko, że z tych 9% 7,75% odliczasz od podatku - więc tak naprawdę,
    > płacisz 9-7,75%*180 000 = 2250 - znowu drastycznie zawyżyłeś.

    czyli jak ktos ma 100 000 to wychodzi, że w całym roku na zdrowotne płaci
    tylko ~1200pln czyli 100 PLN miesiecznie ?

    tzn, że jak zabieraja ~500PLN na payslipie to kwota jest przekłamana ?

    pozdr,

  • 6. Data: 2009-06-22 19:09:36
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-06-22, ...@g...pl <b...@b...pl> wrote:

    [...]

    > czyli jak ktos ma 100 000 to wychodzi, że w całym roku na zdrowotne płaci
    > tylko ~1200pln czyli 100 PLN miesiecznie ?
    >
    > tzn, że jak zabieraja ~500PLN na payslipie to kwota jest przekłamana ?

    Nie. Ale to co płacisz na NFZ odzyskujesz (w większości) na mniejszej
    zaliczce na podatek dochodowy. Więc jakbyś wyciął NFZ, to właśnie tyle
    byś zyskał (1.25% x kwota podstawy, a nie 9% x kwota podstawy).

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2009-06-23 18:33:49
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Mon, 22 Jun 2009 05:50:47 -0700 (PDT), mihau napisał(a):

> [...]
    > wystawiasz co miesiąc fakturę na 15k, to słabo widzę szanse. Ratuje
    > Cię generowanie ogromnych kosztów lub liniowy 19%.

    Liniówkę ma wykluczoną przez dwa lata przy "handlowaniu" z byłym
    pracodawcą.

    --
    AMD Phenom II X4 940 Black Edition 3000@3650MHz || Gigabyte GA-MA790GP-DS4H
    ATI Radeon HD3300 (DirectX10) 128MB DDR3 1333MHz || Zalman ZM600-HP (600W)