PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dziwne pytanie

  • 21. Data: 2003-03-31 07:09:29
    Temat: Re: Dziwne pytanie
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Nina M. Miller" <n...@p...ninka.net> napisał w wiadomości
    news:m2n0jch1vg.fsf@pierdol.ninka.net...

    > nie musi.
    > ale na ogol ludzi, ktorzy zajmuja sie bezpieczenstwem sieciowym nie w
    > ten sposob sie przyjmuje do pracy :)

    Niestety, ale jesli ja szukalbym kogos kto mialby zajac sie
    bezpieczenstwem transakcji - to wlasnie sprawdzilbym jego znajomosc
    aktualnych rozwiazan: zalety i wady obecnych rozwiazan.
    Diopiero po podaniu slabosci obecnych rozwiazan, dopiero
    potem zadalbym pytania o spomysly na poprawienie tych
    slabosci.
    Jesli zas klient powie w stylu "obecne transakcje sa bezpieczne",
    to rozmowe bym po prostu zakonczyl.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 22. Data: 2003-03-31 07:34:19
    Od: Wojciech Skrzypinski <u...@h...pl>

    "WOJSAL" <w...@g...pl> wrote in news:b68pb1$r6a$1@inews.gazeta.pl:

    > Czyli np. jesli kandydata na policjanta pyta sie o sposoby
    > jakimi posluguija sie przestepcy, to taki wzorowy
    > kandydat ma odpowiedziec w stylu: przestepstwa
    > sa zakazane przez prawo? ;)

    To prawda, ale gdyby pytanie bylo analogicznie sformulowane to brzmialoby "jak
    ukradlby
    Pan Poloneza ?". Z psychologicznego punktu widzenia jest to wiec podpucha i naprawde
    nikt nie oczekuje, ze kandydat zaczalby opowiadac jakiego srubokretu by uzyl.

    > Przeciez istota, jakiej nie podal autor zglaszanego tu problemu,
    > polega na tym kto (jaka firma? czym sie zajmujaca?) zadal
    > to pytanie.

    To prawda, ale nawet jesli bylaby to rozmowa w Polcardzie to odpowiedz nie jest taka
    oczywista.

    W.

    --
    Remove >>>usun<<< and dot replying via e-mail.

  • 23. Data: 2003-03-31 07:51:37
    Temat: Odp: Dziwne pytanie
    Od: "Mystery Me" <m...@w...pl>

    Kluczem do rozwiazania problemu jest przyjrzenie sie stanowisku i branzy w
    ktorej dziala firma do której startowales.
    Moi przedmowcy byc moze trafnie ocenili ze badana byla Twoja wiedza z
    zakresu zabezpieczen transakcji internetowych z uzyciem kart.
    Ale moze tez byc duzo prostrze rozwiazanie : sprawdzano Twoje kreatywne
    myslenie.
    Kwestia badania uczciwosci wg mnie - mozliwe ale malo prawdopodobne.

    Tak czy owak - informacja o stanowisku i branzy firmy z cala pewnoscia
    skroci ta dyskusje.

    Mirage

    Użytkownik motto <m...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b653sv$qcs$...@n...telbank.pl...

  • 24. Data: 2003-03-31 10:27:27
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    motto <m...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > zamurowało mnie, może ktoś wie jakich informacji moja odpowiedź miała
    > dostarczyć ewentualnemu pracodawcy o ewentualnym pracowniku??

    Według mnie, to numer karty kredytowej jest "daną osobową" w myśl ustawy o
    ochronie danych osobowych.

    [...]

    Art. 6.

    W rozumieniu ustawy za dane osobowe uważa się każdą informację dotyczącą
    osoby fizycznej, pozwalającą na określenie tożsamości tej osoby.
    [...]

    a to oznacza, że zbieranie, gromadzenie i przetwarzanie takich danych musi
    sie odbywać zgodnie z tą ustawą, w szczególności za pełną zgodą i wiedzą tej
    osoby. Inne sposoby sa przestępstwem lub wykroczeniem.

    Przypuszczam, że celem tego pytania jest wypróbowanie uczciwości
    potencjalnego pracownika - poprawną odpowiedzia powinno być jak wyżej, albo
    wyrażenie wątpliwości - "no nie wiem, czy tak można robić".

    Gdybym był pracodawcą i kandydat zaczął by wymyślać jakieś detektywistyczne
    recepty na zdobycie numeru karty kredytowej obcej osoby bez żadnych
    wątpliwości, to nigdy w zyciu bym takiego typa nie zatrudnił - niech mnie
    ręka boska broni. Taki facet zacznie coś później w pracy kombinować, a
    kłopoty będę miał ja (to znaczy pracodawca).

  • 25. Data: 2003-03-31 10:44:22
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    w...@g...pl (WOJSAL) napisał(a):

    > Ale pytanie nie dotyczylo tego, czy jest to przestepstwo.

    Według mnie, to koleżanka ma jednak rację. Pytanie jest precyzyjne:

    "Załóżmy, że poprosiłbym Pana o dostarczenie mi numeru karty kredytowej
    pewnego - obcego Panu - człowieka, jak by Pan tą informacje zdobył???"

    czyli jest zasymulowana konkretna sytuacja: szef przychodzi do pracownika i
    prosi (czyli w warunkach słuzbowych wydaje polecenie w grzecznej formie) o
    zrobienie jak wyżej. Badana jest reakcja pracownika. Ponieważ zbieranie
    takich danych bez zgody osoby zainteresowanej jest nielegalne
    lub "półlegalne", to poprawną reakcją powinno być odmowa lub przynajmniej
    wyrażenie wątpliwości, zastrzeżeń. Natomiast jeśli pracownik zacznie coś
    gorliwie wymyślać, to jest to negatywny sygnał - że, albo człowiek ma luki w
    wychowaniu moralnym i nie potrafi rozróżnić, co można, a co nie (w końcu nie
    trzeba być prawnikiem, aby wiedzieć, że zbieranie takich danych jest
    wątpliwe), albo jest po prostu głupi i zrobi wszystko, co mu każą.

    W porządnej firmie jedna i druga postawa jest sygnałem, że z takim
    pracownikiem mogą być kłopoty. Jak taki facet nie wie lub nie wyczuwa, że
    zbieranie numerów cudzych kart kredytowycj jest nielegalne, to pewnie nie
    wie, że na przykład wynoszenie poufnych informacji z firmy jest także
    niedopuszczalne. Jak mu każą to i posłusznie wykona, to może wykona
    posłusznie i coś innego - z czego firma będzie miała kłopoty.

  • 26. Data: 2003-03-31 11:19:18
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik " leszek" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Według mnie, to koleżanka ma jednak rację. Pytanie jest precyzyjne:
    >
    > "Załóżmy, że poprosiłbym Pana o dostarczenie mi numeru karty kredytowej
    > pewnego - obcego Panu - człowieka, jak by Pan tą informacje zdobył???"

    Coz, mozna tu dyskutowac dlugo. Zreszta nie odrzucam tez tego,
    ze mozesz miec racje. Mysle, ze zeby to rozstrzygnac powinnismy wiedziec cos
    wiecej o firmie oraz o samej rozmowie (jakie pytania padly?
    jakie odpowiedzi, deklaracje potencjalnego pracownika?
    jaki byl kontekst pytania?).
    Sama deklaracja tu nie wystarczy. Pracodwaca musialby wiedziec, czy
    ta deklaracja jest prawdziwa. A to juz nie jest takie proste.

> [...]
    > takich danych bez zgody osoby zainteresowanej jest nielegalne
    > lub "półlegalne", to poprawną reakcją powinno być odmowa lub przynajmniej

    Moglo i tak byc, ale mnie to jakos nie przekonuje.
    Zbyt prymitywny test. W koncu kazdy oszust, klamca potrafi
    pieknie zdeklarowac wszystko co sobie zyczy druga strona.
    (patrz obietnice politykow chociazby).

    Poza tym mysle, ze szefowie i tak wola "slabych, miernych ale
    wiernych" niz orlow o nieposkromionych duszach. I zreszta
    trudno im sie dziwic - w koncu placa za wykonywanie polecen
    a nie za przestrzeganie prawa.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 27. Data: 2003-03-31 12:17:03
    Od: No Name <v...@w...pl>

    (...)

    > To prawda, ale nawet jesli bylaby to rozmowa w Polcardzie to odpowiedz nie jest
    taka
    > oczywista.

    Wszystko zależy, gdzie się kto ubiega o pracę - jeżeli w zorganizowanej
    grupie przestępczej, to na pytanie można odpowiedzieć, że "mam swoje
    sposoby szefie" i wzmocnić pytaniem: " czy samą kartę też szef sobie
    życzy? ".

    Zdobycie wiedzy o nrze katry bez wiedzy jej właściciela jest prawnie
    dopuszczalne jedynie w działaniach operacyjnych organu, który jest do
    tego uprawniony - jak mniemam nie o to tu chodzi.

    Dobra odpowiedź to np. taka, że jeżeli numery kart klientów są firmie
    potrzebne do realizowania np. płatności ze strony klientów, to podadzą
    je sami i nie wymaga to szczególnych zabiegów ze strony pracownika firmy.
    Można też: "najpierw sprawdziłbym, jakie regulacje prawne obowiązują w
    tym zakresie".

    Pzdr: Dogbert

  • 28. Data: 2003-03-31 12:34:21
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Wojciech Skrzypinski" <u...@h...pl> napisał w wiadomości
    ..
> [...]
    i naprawde
    > nikt nie oczekuje, ze kandydat zaczalby opowiadac jakiego srubokretu by

    A gdyby delikwent odpowiedzialby w stylu: Poloneza z zabezpieczeniem
    takim a takim, ukradlbym w taki a taki sposob - czy to by mialoby
    oznaczac, ze mamy do czynienia ze zlodziejem? Jesli tak, to pytajacego
    nalezaloby potraktowac jako osobe naklaniajaca, zlecajaca kradziez
    lub przynajmniej zdolna do tego :)

    A mowiac powazniej: to juz kwestia retoryki czy ktos mowi o sobie,
    jako potencjalnym wlamywaczu czy tez mowi o wlamywaczu w 3 osobie.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 29. Data: 2003-03-31 12:36:35
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "No Name" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > je sami i nie wymaga to szczególnych zabiegów ze strony pracownika firmy.
    > Można też: "najpierw sprawdziłbym, jakie regulacje prawne obowiązują w

    A jezeli pytajacy chicial dowiedziec sie o metodac wlamywania do
    jego systemu platnosci, transakcji internetowyc - to jak powinna
    brzmiec odpowiedz?

    Lub jesli chcial zobaczyc, czy np. sysem platnosci w jego sklepie
    jest bezpieczny - to jak powinna brzmiec odpowiedz?

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 30. Data: 2003-03-31 13:11:58
    Od: No Name <v...@w...pl>

> [...]
    >
    > Lub jesli chcial zobaczyc, czy np. sysem platnosci w jego sklepie
    > jest bezpieczny - to jak powinna brzmiec odpowiedz?

    Prawidłowa: numer NIP poproszę i pozostałe dane do wystawienia faktury ;-)

    Pzdr: Dogbert