PracaGrupypl.praca.dyskusjeDlaczego jest bieda i bezrobocie. › Re: Dlaczego jest bieda i bezrobocie.
    From: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Dlaczego jest bieda i bezrobocie.
    Date: Fri, 21 Mar 2003 11:05:02 +0000 (UTC)

    --------
    > tym cierpi. W tym tez firma w ktorej pracuja. Mechanizm jest prosty.
    >
    > Moze przyklad. Dajmy na to pracuje u operatora GSM. Duzo zarabiam, wiec
    wydaje
    > ta kase w firmach A, B, C. Szefowie tych firm aby zaspokoic moje potrzeby

    Obawiam sie, za zadziala tutaj inny mechanizm.
    Zalozmy ze ten operator daje ci (lub kilku tysiacom swoich pracownikow)
    podwyzke, aby mogli wiecej konsumowac.
    Tylko ten operator pieniedzy nie drukuje - skad te pieniadze musi wziac.

    Jesli sie przekalkuje, to zbankrutuje i kilka tysiecy pracownikow zamiast
    konsumowac, bedzie obciazac budzet panstwa poprzez zasilek dla bezrobotnych.
    Albo pogodzi sie z obnizeniem zyskow - bedzie sie wolniej rozwijac,
    inwestowac i zje go za kilka lat konkurencja.
    Albo zeby tobie wyplacic podniesie ceny swoich oslug. Tylko wowczas firma A,
    ktora korzysta z uslug operatora podniesie ceny labo padnie (jak wyzej)
    albo podniesie ceny swoich wyrobow - wiec za swoja podwyzke mniej kupisz.
    itd itp - chyba nie musze dalej rozwijac.

    A dlaczego tak jest - bardzo proste. Takie sa skutki podnoszenia plac bez
    zwiekszenia wydajnosci.

    Wedlug mnie, to przyczyna, ze w Polsce jest bieda i bezrobocie jest po
    prostu niska wydajnosc - duzo nizsza niz na Zachodzie.