PracaGrupypl.praca.dyskusjeCzy to wolna amerykanka i musisz byc na kazde skinienie pracodawcy › Re: Czy to wolna amerykanka i musisz byc na kazde skinienie pracodawcy
    From: Kira <c...@-...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Czy to wolna amerykanka i musisz byc na kazde skinienie pracodawcy
    Date: Thu, 01 Sep 2005 15:45:50 +0200

    Re to: badzio [Thu, 01 Sep 2005 13:14:31 +0200]:

    > istnieje rzesza ludzi ktorzy w staranaich o prace
    > autoamtycznie sa ta slabsza strona i nie moga odrzucic
    > pracy.

    No dobra, ale uscislijmy: ja nie mowie absolutnie o ludziach,
    ktorzy z braku laku ida na pare miesiecy do TESCO na kase,
    zakladajac przy tym ze jest im potrzebne cokolwiek na czas
    skonczenia nauki, przeszkolenia sie w czyms nowym i szukania
    normalnej pracy. Taki okres przejsciowy jest zreszta znacznie
    latwiej "przetrwac" bo ma sie swiadomosc jego przejsciowosci.
    Mniej sie wiec narzeka na aktualna sytuacje.

    Mowie natomiast o ludziach, ktorzy biora cokolwiek, jakkolwiek
    i na jakichkolwiek warunkach w ramach faktycznej docelowej pracy
    bez szukania mozliwosci poprawy swojej sytuacji. Tych mi jakos
    kompletnie nie jest zal, wybacz. To ich wybor.

    > Osoby bez odpowiedniego wyksztalcenia

    Wyksztalcenie mozna uzupelniac przez cale zycie, nie ma tutaj
    ograniczen wiekowych przeciez. Jezeli ktos tak czy inaczej nie
    ma pracy, siedzi w domu i zastanawia sie co ze soba zrobic, to
    co stoi na przeszkodzie zeby sie w tym czasie doksztalcic?

    > niemogace wyjechac z przyczyn osobistych do innego/wiekszego
    > miasta.

    Przyczyny osobiste mozna sobie zabrac ze soba. Tak, pisales
    nizej ze nie od razu dostaje sie prace -- ale zauwaz, ze tej
    pracy mozna poszukac _przed_ przeprowadzka. Podjechac z raz
    w tygodniu do tego wiekszego miasta, przejsc sie po firmach,
    porozmawiac, poumawiac. Nie ma za co? A na stopa chocby, to
    nic nie kosztuje, prawda? I dopiero po znalezieniu, zwinac sie
    z dotychczasowego miejsca i na spokojnie przeprowadzac.

    > Ale co w przypadku dzieci z bylych pgr-ow, terenow wiejskich
    > czy tez zapadlych dziur gdzie padl duzy zaklad, glowny
    > pracodawca w miescie? Oboje rodzice bez zasilku, szkoly kiepskie,
    > brak mozliwosci korepetycji

    Bez korepetycji tez sie da uczyc, zapewniam. Ten koszt mozna
    wiec spokojnie pominac, ewentualnie po znajomych poszukac czy
    rozliczyc sie bezgotowkowo.

    Ale tak, to jest spory problem. Czytalam niedawno wypowiedz
    jednej matki, ktora jasno mowila ze jej dzieci szkol nie beda
    konczyc, bo jak dostaje jakiekolwiek pieniadze to wyda je na
    dom i jedzenie a nie na nauke dla dzieci.

    Dlatego tez IMO wazne byloby stworzenie _sensownego_ dla odmiany
    programu pomocy w tych rejonach. Przy czym podstawowa sprawa jest
    to, zeby nie dawac tam ludziom gotowki "na dzieci", bo ta gotowka
    wcale na dzieci nie pojdzie. Widzialabym to dwutorowo:

    1. Dofinansowanie podrecznikow i potrzebnych do nauki rzeczy,
    przy czym wszystkie one nalezalyby do szkoly, znajdowaly sie
    w tej szkole a uczniom bylyby wypozyczane na okres nauki.
    Zapobiegnie to sprzedawaniu ich przez rodzicow.

    2. Dofinansowanie wyzywienia dzieci i mlodziezy uczacej sie, na
    terenie szkoly. W tym momencie rodzicom bedzie wrecz na reke
    zeby dzieciak do tej szkoly latal, bo nazre sie i nie mniej
    bedzie kosztowalo wykarmienie go w domu.

    Chodzi generalnie o to, zeby maksymalnie odejsc od pomocy stricte
    gotowkowej, bo wiadomo z gory ze te pieniadze po trafieniu w rece
    rodzicow, na nauke dzieciakow nie pojda. Albo pojda sporadycznie.
    Z drugiej strony dac cos, co sprawi ze z punktu widzenia tychze
    rodzicow, wygonienie dzieciaka do szkoly bedzie pozytywne.

    Dodatkowo widzialabym tez pewne premiowanie najzdolniejszych:
    zapewnienie praktyk w firmach z okolicznych wiekszych miast,
    nawet razem z zakwaterowaniem niekoniecznie w jakims wysokim
    standardzie, dla idacych na studia zwolnienie z czesci oplat
    za akademik jesli faktycznie dobrze sie ucza.

    Tego typu pomoc jak najbardziej jest IMO na miejscu. Zasilki
    i inne 'opierdalacze' skasowalabym jednak, nie spelniaja one
    i tak swojej roli.

    > Czy tez matka wychowujaca samotnie dzieci w wieku szkolnym.

    Te dzieci to jej sie znikad nie wziely zauwaz... Kwestia tego
    ktora czescia ciala sie mysli. Nalezaloby glowa, i sie jednak
    nie rozmnazac jak nie ma ku temu warunkow.

    > jesli ktos przez 20-30 lat pracowal jako szwazcka i mial
    > zapewniona prace a do tego jeszcze jest kobieta, to jest mu
    > ciezko znalezc prace wiec nic dziwnego ze chwyta sie kazdej
    > szansy

    A tu wroc do pierwszego akapitu. Owszem, zlapac sie czegokolwiek
    z zalozeniem, ze potrzebuje czasu na zmiany -- jak najbardziej!
    Ale czegokolwiek z zalozeniem ze nic sie nie bedzie robic, tylko
    wytrzyma ten rok do zasilku -- sorry Winnetou, nie ma ulgowo.

    Kira