PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy nalezy mi sie urlop

  • 1. Data: 2006-04-05 11:12:52
    Temat: Czy nalezy mi sie urlop
    Od: "Yeh" <y...@a...net>

    Witam.
    W firmie gdzie pracuje obecnie, prace rozpoczalem od 20 sierpnia
    2002r.
    Jest to moja kolejna praca, staz mam ponad 10 lat, ale w roku 2002
    wczesniej nie pracowalem.
    W roku 203 i 2004 wykorzystalem po 26 dni roboczychi, w 2005 tylko 20
    dni.(teraz ide na 6 dni zaleglego aby byc na zero)
    Pytanie moje brzmi: czy za przepracowane dni w roku 2002 za miesiace
    VIII.IX.X.XI.XII nalezy mi sie urlop???? czy z racji ze mialem
    przerwe w zatrudnieniu od poczatku roku prawo zdobywam tylko na rok
    2003?
    Kierowniczka powiedziala mi ze tak wlasnie jest ale dopiero teraz
    doszly mnie sluchy ze moze byc inaczej.
    czy moje ewentualne prawa urlopowe ulegly przedawnieniu???
    Jesli mam racje to potrzebuje cos na co móglbym se powolac.
    Dzieki za informacje.
    Pozdrawiam
    Yeh

  • 2. Data: 2006-04-05 11:35:52
    Temat: Re: Czy nalezy mi sie urlop
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    za pracę w 2002 r. nabyłeś prawo do urlopu wypoczynkowego: 5/12 z
    przysługującego wyymiaru, czyli 9 lub 11 dni (zaokrąglenie zawsze w
    górę).
    Ponieważ korzystałeś z urlopu wypoczynkowego, to urlop za 2002 r. nie
    uległ przedawnieniu, ponieważ urlop wykorzystuje się zawsze poczynając
    od najwcześniej nabytego.
    Kierowniczka/kadrowa w Twojej firmie nie ma racji. Niestety, w
    mniejszych prywatnych firmach kadry prowadzą osoby przypadkowe, nie
    mające odpowiedniego przygotowania i nie mające nawet ochoty do
    poznawania obowiązujących przepisów prawa pracy, a poszkodowanymi są
    pracownicy.

    wa

  • 3. Data: 2006-04-05 12:12:01
    Od: "Yeh" <y...@a...net>

    Dzieki.
    Rozszerze pytanie jeszcze w zwiazku z kolezankami
    Ta sama sytuacja, z róznica ze dla jednej osoby byla to pierwsza
    praca w zyciu a druga osoba wczesniej pracowala okolo 3 miesiecyw
    innej firmie. czy one równiez powinny sie upomniec??
    Problem moze byc z tym ze jedna sie juz zwolnila a druga jest na
    urlopie macierzynskim.

    Dziekuje pieknie i pozdrawiam
    Y.

  • 4. Data: 2006-04-05 18:35:22
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    osoby, które podjęły pierwszą pracę przed 01.01.2004 r. nabywały prawo
    do pierwszego urlopu wypoczynkowego po przepracowaniu 1 roku, przy
    czym zaliczkowo mogły wykorzystać połowę urlopu po przepracowaniu 6
    miesięcy.
    Przykład:
    Osoba, która podjęła pierwszą pracę 01.02.2002 r. mogła zaliczkowo
    wykorzystać połowę urlopu (tj. 9 lub 10 dni) począwszy od 1.08.2002
    r., a prawo do drugiej połowy nabywała 1.02.2003 r. Prawo do
    następnego urlopu nabywała dopiero 01.01.2004 r.

    Koleżanka, która wcześniej przepracowała 3 miesiące, prawo do urlopu
    zaliczkowego (połowa) nabywała po przepracowaniu 3 miesięcy, a do
    drugiej połowy po przepracowaniu kolejnych 6 miesięcy.

    wa

  • 5. Data: 2006-04-05 19:18:28
    Od: "Yeh" <y...@a...net>

    OK Dziekuje.
    Czyli w moim przypadku jak powyzej napisales nie ma znaczenia ze w
    danym roku wczesniej nie pracowalem
    wystarcza fakt ze juz mialem staz pracy powyzej roku.
    Podpopwiedz prosze jeszcze jak to mojej kadrowej wytlumaczyc.
    Chodzi mi o to na co konkretnie powinienem sie powolac??
    Czekam jeszcze tylko na ta odpowiedz i juz nie mecze.
    Pozdrawiam pieknie i dziekuje
    Y.

  • 6. Data: 2006-04-05 19:23:04
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 5 Apr 2006 04:12:52 -0700, "Yeh" <y...@a...net>
    zakodował:

    >W firmie gdzie pracuje obecnie, prace rozpoczalem od 20 sierpnia
    >2002r.

    Ile czasu wcześniej pracowałeś na umowę o pracę? Jeżeli w 2001r (lub
    wcześniej) miałeś przepracowane w sumie przynajmniej 12 miesięcy, to
    do takiej sytuacji odnosi się to, co napisze dalej.

    >Pytanie moje brzmi: czy za przepracowane dni w roku 2002 za miesiace
    >VIII.IX.X.XI.XII nalezy mi sie urlop????

    Należał Ci się - ale się przedawnił (jeżeli na wnioskach urlopowych
    nie pisałeś, że chcsz skorzystać z urlopu za 2002r).
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 7. Data: 2006-04-05 19:24:41
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 5 Apr 2006 13:35:52 +0200, "wektor"
    <w...@i...pl> zakodował:

    >uległ przedawnieniu, ponieważ urlop wykorzystuje się zawsze poczynając
    >od najwcześniej nabytego.

    Niby na jakiej podstawie? Urlopu udziela się na podstawie planu
    urlopów - a ten obejmuje jedynie urlop z roku bierzącego.
    IMO urlop wykorzystuje się z obecnego roku (chyba, że na wniosku
    urlopowym pracownik zaznaczy inaczej).

  • 8. Data: 2006-04-05 22:41:48
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    > urlopów - a ten obejmuje jedynie urlop z roku bierzącego.
    > IMO urlop wykorzystuje się z obecnego roku (chyba, że na wniosku

    Urlopu udziela pracodawca i pracodawca ustala uprawnienia urlopowe
    pracownika na podstawie dokumentów złożonych przez pracownika przy
    zatrudnieniu. Autor wątku ma staż pracy ponad 10 lat, więc podejmując
    w 2002 r. pracę po dłuższej przerwie z dniem podjęcia pracy nabył
    prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze proporcjonalnym.
    I korzystając z urlopu, autor wątku wykorzystał najpierw urlop za 2002
    r.
    Pracownik nie może stracić urlopu tylko z tego powodu, że
    niekompetentny pracownik kadr błędnie ustalił jego uprawnienia
    urlopowe.
    W 2002 r. pracodawca nie miał obowiązku (jak to jest obecnie)
    dostarczenia pracownikowi informacji, w której podany jest wymiar
    urlopu wypoczynkowego pracownika.
    Autor wątku może złożyć w PIP pisemne zapytanie w opisanej sprawie i
    otrzyma wiążącą odpowiedź.

    Na marginesie: rok jest bieżący (od "bieg", a nie od "bierz").

    wa