PracaGrupypl.praca.dyskusjeCo to są znajomości? › Re: Co to są znajomości?
    From: flyer <f...@p...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Co to są znajomości?
    Date: Wed, 04 Dec 2002 10:17:07 +0100

    Rafal wrote:

    > A kto ma stwierdzić która praca jest tak naprawdę potrzebna?
    >
    > Urzędnik w ministrestwie, który stwierdza - "potrzeba rowijać budownictwo, a
    > węc na inne gałęzie gospodarki podniesiemy podatek, a na budownictwo
    > zmniejszymy" ?
    > A może będziemy wybierać w głosowaniu, które gałęzie gospodarki należy
    > rozwijać?
    > Zastanów się, że nikt tego nie wie.
    > Tylko rynek to wie, bo o tym co jest potrzebvne decyduje właśnie rynek.
    > Każda próba wpływania na rynek powoduje fałszowanie rzeczywistych potrzeb
    > rynku, a więc do niższego rozwoju gospodarczego.

> [...]

    A skad ten durny rynek ma wiedziec co jest potrzebne. Czytam sobie
    ogloszenia o prace i wiekszosc z nich to akwizycja lub tzw. handlowcy,
    co dla mnie jest oznaka tego, ze przedsiebiorcy biora sie za dziedziny,
    gdzie nastapilo juz nasycenie rynku albo nigdy nie bylo wiekszego popytu
    na ich uslugi i towary. Cos im tam moze i wychodzi, ale tylko dlatego,
    ze jak wspomnialem wczesniej "kredytuja sie" u pracownikow - co mi tam
    zatrudnie 100 akwizytorow, moze dziesieciu cos znajdzie a innym i tak
    nie zaplace, bo beda wynagradzani od znalezionych ofert.

    Nie twierdze, ze bumelantom trzeba placic - to w kwestii formalnej, ale
    rynek tez jest przyciezkawa krowa i jego uczestnicy czesto wykazuja
    efekt stadny albo brak im jakiejkolwiek inwencji.
    Z ekonomii pamietam wykres "slimaczka" jak to rynek rolny dostosowuje
    popyt do podazy w czasie - raz jedno za duze, raz drugie.

    A co do "niewiedzy" ministerstw. A i owszem, ale ministerstwo ma
    conajmniej dwie cechy, ktore mu pomagaja - jest "ponad" - moze wzglednie
    obiektywnie analizowac caly rynek pracy a nie tylko rynek lokalny i to w
    ograniczeniu do niektorych branz. Oprocz tego jest w stanie przeznaczyc
    pieniadze na dzialalnosc "niedochodowa" ale potrzebna - na przyklad
    opieka spoleczna, odsniezanie itd. W tym ostatnim przypadku samo
    odsniezanie nie przynosi bezposredniego dochodu, ale w skali kraju
    (pieniadze na paliwa, czas zmarnowany kierowcow itd) sa to wymierne
    korzysci. Tak jak napisalem - z punktu widzenia pojedynczego
    przedsiebiorcy sa to czesto korzysci ulamkowe ktorymi on nie bedzie sie
    interesowal z racji rachunku koszty/korzysci, z punktu widzenia Panstwa
    sa to wymierne korzysci liczone w tysiacach (milionach?) zlotych.

    Flyer