PracaGrupypl.praca.dyskusjePytanie z zakresu kodeksu pracy, proszę o pomoc › Re: Pytanie z zakresu kodeksu pracy, proszę o pomoc
    From: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Pytanie z zakresu kodeksu pracy, proszę o pomoc
    Date: Mon, 17 Jan 2005 19:17:43 +0100

    Użytkownik "aqwerty" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:csgu72$ss6$1@inews.gazeta.pl...
    > Czy po dwóch umowach na zlecenie na okres miesieczny następujących po
    sobie
    > pracodawca musi podpisac ze mna kolejna umowę ale już nie na zlecenie
    lecz
    > inny typ umowy ??? (jaki?)

    Jeżeli chodzi o to, to nie jest to pytanie z zakresu kp, tyko kodeksu
    cywilnego, gdyż umowa zlecenia nie jest umową o pracę - nie ma tutaj
    stosunku pracy.

    Jeżeli uważasz, iż jest to normalny stosunek pracy: podlegasz
    pracodawcy, wykonujesz jego polecenia - występuje zależność
    pracownik-podwładny, to możesz podać pracodawcę do sądu pracy, aby ten
    określił że miała tu miejsce umowa o pracę a nie umowa zlecenie.

    > Jak wiadomo pracując na umowę zlecenie nie naliczają się dni urlopowe
    (chyba
    > ze się mylę). Pracuje na umowe zlecenie od pocz. Listopada 2004 czy
    mogę
    > domagac się mimo to 1 dnia urlopu, który przysługuje mi za to że w
    2004 w
    > świeta bożonarodzeniowe wypadały w dni wolne od pracy (głośna sprawa,
    > powinno być wiadomo co mam na myśli).

    Nie, nie możesz, umowa zlecenia to umowa, gdzie zobowiązujesz się do
    wykonania określonej czynności. Nie jesteś pracownikiem, nie obowiązuje
    ciebie czas pracy, urlopy, wyn. za czas choroby itp...

    > już trzeci miesiąc i aktualnie nie mam podpisanej żadnej umowy,
    ponieważ
    > podobno mam ją podpisać dopiero pod koniec miesiąca (poprzednie też
    > podpisywałem dopiero ok. 25-30. ), czy nie jest to łamanie kodeksu
    pracy ?

    Jeżeli to umowa zlecenie to nie jest - gdyż może być ona zawarta w
    formie ustnej - tylko że troche niewygodne to by było dla pracodawcy.
    Natomiast inaczej by się miała sprawa, jeżeli byłaby to umowa o pracę -
    wtedy musiałaby być ona podpisana najpóźniej w dniu rozpoczęcia przez
    ciebie pracy.

    > bo właściwie to mogą mnie wyrzucić na ulicę a ja nie mam żadnego
    dokumentu
    > że pracuje to cały czas (od stycznia) ???

    Istnieje taka możliwośc. Jeszcze jedno. Jesteś studentem? Bo jeżeli nie,
    a jest to umowa zlecenie, to od niej pracodawca powinien odprowadzić
    składki na Zus - istnieje wtedy wymóg zarejestrowania ciebie w ZUS-ie -
    a na to ma pracodawca 7 dni. Więc spytaj się może o dokument ZUA -
    niech dadzą ci kopię - powiedz, że np. do okulisty chcesz pójśc - i taki
    dokument jest ci potrzebny.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --