PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pytania dotyczące własnej działalności gospodarczej

  • 1. Data: 2004-09-28 18:22:26
    Temat: Pytania dotyczące własnej działalności gospodarczej
    Od: "Marek Lubiński" <m...@w...pl>

    Witam,
    Mam następujące pytania:

    1. Koleżanka obecnie pracuje na etacie w pewnej firmie. W firmie szykują się
    zmiany restrukturyzacyjne. Jedną z możliwości dalszej jej współpracy z firmą
    jest założenie własnej działalności gospodarczej i praca z tą firmą. Mieszka
    ona w innym mieście(Bydgoszcz) niż pracuje (w mieście gdzie pracuje
    wynajmuje mieszkanie). W związku z tym czy całą księgowość musi prowadzić w
    Bydgoszczy, czy może na przykład zameldować się czasowo w mieście gdzie
    obecnie pracuje i tam założyć działalność gospodarczą?
    Jeśli jest taka możliwość, to w jaki sposób prowadzić działalność w mieście
    gdzie koleżanka pracuje?

    2. Od czego zacząć załatwianie formalności (słyszałem o tym że wszystko
    można załatwić w jednym okienku - czy to prawda?)

    3. Ile trwa rejestracja firmy

    4. Koleżanka chciałaby świadczyć usługi biurowe, czyli prowadzenie
    sekretariatu, i inne czynności administracyjne (wyłączając usługi księgowe).
    Jaki rodzaj działalności koleżanka powinna założyć, co wpisać w papierach,
    czy usługi biurowe są powiązane z usługami księgowymi? Czy potrzebne są
    jakieś zezwolenia na tego typu działalność (lub potwierdzenie
    umiejętności?)?

    --
    Marek Lubiński

  • 2. Data: 2004-09-28 20:47:43
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl>

    Dnia 28 wrz 2004 w liście [news:cjcabb$k8$1@nemesis.news.tpi.pl]
    Marek Lubiński [m...@w...pl] napisał(a):

> [...]
    > Bydgoszczy, czy może na przykład zameldować się czasowo w mieście
    > gdzie obecnie pracuje i tam założyć działalność gospodarczą?

    Nie musi się meldować tam gdzie pracuje. Wystarczy, że napisze we
    wniosku o otworzenie działalności gospodarczej, że praca wykonywana
    będzie na "terenie całej polski, u zleceniodawcy). A księgowość może
    zlecić do jakiegoś biura księgowego, albo sama prowadzić - to naprawdę
    nie jest takie trudne, zwłaszcza że jako osoba prowadząca sekretariat
    będzie musiała wiedzieć co to są f-ry, rachunki, itp.

    > Jeśli jest taka możliwość, to w jaki sposób prowadzić działalność
    > w mieście gdzie koleżanka pracuje?

    J.w.

    > 2. Od czego zacząć załatwianie formalności (słyszałem o tym że
    > wszystko można załatwić w jednym okienku - czy to prawda?)

    Wizyta w Urzędzie Miasta i rejestracja działalności gospodarczej - 100
    zł. Plus 150 zł jeżeli będzie się rozliczać z Vat. Tu trzeba troche
    poczekać (do 2 tyg. z tego co pamiętam, ale zazwyczaj szybciej) i podać
    planowaną datę rozpoczęcia. Z papierkiem z UM idzie po REGON do Urzędu
    Statystycznego, gdzie określa podstawowy i drugorzędny profil
    działalności (papierek dają od ręki i za darmo). Potem z REGONEM, NIPem
    do banku po rachunek firmowy i na koniec wizyta w Urzędzie Skarbowym i
    ZUS'ie.

    > 3. Ile trwa rejestracja firmy

    W moim przypadku od dnia otrzymania zaświadczenia z UM (tego
    pierwszego) minął tylko jeden dzień. Firmę zakładałem w grudniu
    zeszłego roku.

    Co do jednego okienka - ja takiego luksusu nie miałem i podejrzewam, że
    teraz też tylko w niektórych miastach jest to procedura uproszczona.

> [...]
    > księgowymi? Czy potrzebne są jakieś zezwolenia na tego typu
    > działalność (lub potwierdzenie umiejętności?)?

    Ja zrobiłem tak: wziąłem kodeks cywilny, znalazłem rozdziały o
    prowadzeniu działalności gospodarczej, a dokładnie spis _wszystkich_
    rodzajów działalności jakie można wpisać do wniosku (łącznie z tymi, na
    które wymagane są koncesje, np. produkcja głowic nuklearnych - serio ;)
    i wypisałem wszystko co mnie aktualnie interesowało i nie tylko. Wyszło
    tego ok. 30 punktów (rodzajów działalności). Urzędniczka w UM nie
    robiła najmniejszych problemów z rejestracją takiej jednoosobowej firmy
    ;) A już wiem, że jeszcze sobie coś dopiszę.
    Najlepiej wpisać jak najwięcej, bo każda następna zmiana w tym papierku
    kosztuje 50 zł.

    A co do sekretarzenia - niech znajoma wpisze "usługi sekretarskie",
    albo "usługi biurowe" i będzie ok.

    --
    Pozdrawiam,

    Rafał Wawrzycki

  • 3. Data: 2004-09-29 15:07:59
    Od: "Marek Lubiński" <m...@d...plnospam>

> [...]
    > nie jest takie trudne, zwłaszcza że jako osoba prowadząca sekretariat
    > będzie musiała wiedzieć co to są f-ry, rachunki, itp.

    Ok, ale i tak musi wszystko załatwić w miejscu zameldowania - wpis do
    ewidencji itp oraz rozliczać się będzie z US w miejscu zameldowania??
    > A co do sekretarzenia - niech znajoma wpisze "usługi sekretarskie",
    > albo "usługi biurowe" i będzie ok.
    Dziękuję uprzejmie za informacje.

    Pozdrawiam / Kind Regards
    Marek Lubiński

  • 4. Data: 2004-09-29 17:13:01
    Od: "Jackare" <j...@i...pl_wytnij_to_>

    Troche sie w tejh kwestii zmienilo i dzialalnosc nalezy okreslic odpowienimi
    numerami z klasyfikacji PKD, wiec Twoja znajoma powinna miec juz te numery
    zanim pojdzie rejestrowac DG. Tak bedzie po prostu szybciej. Numery PKD sa
    do znalezienia na www.stat.gov.pl

    --
    Jackare
    Bytom

  • 5. Data: 2004-09-30 17:37:29
    Od: "laptopkoparskey" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:cjcimb$1nl$...@a...news.tpi.pl...

    > Nie musi się meldować tam gdzie pracuje. Wystarczy, że napisze we
    > wniosku o otworzenie działalności gospodarczej, że praca wykonywana
    > będzie na "terenie całej polski, u zleceniodawcy).

    Mam wrażenie, że Marek pytał o siedzibę a nie o teren prowadzenia
    działalności.
    Firma musi mieć wskazaną siedzibę. Nie trzeba się wcale meldować pod danym
    adresem.
    Jeśli księgowość jest prowadzona przez zewnętrzny podmiot (np. biuro
    rachunkowe), wówczas podajesz w skarbówce namiary na niego (na jednym z
    podstawowych formularzy).

  • 6. Data: 2004-09-30 20:44:38
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl>

    Dnia 29 wrz 2004 w liście [news:cjeqli$n5b$1@nemesis.news.tpi.pl]
    Jackare [j...@i...pl_wytnij_to_]
    napisał(a):

> [...]
    > powinna miec juz te numery zanim pojdzie rejestrowac DG. Tak
    > bedzie po prostu szybciej. Numery PKD sa do znalezienia na

    Jeżeli będzie miała numery PKD w chwili rejestracji, to tylko szybciej
    pani w okienku w UM ją obsłuży. Ale w sumie dobrze wiedzieć konkretnie
    co się chce robić, czyli właśnie znać te numery.

    --
    Pozdrawiam,

    Rafał Wawrzycki

  • 7. Data: 2004-09-30 20:47:16
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl>

    Dnia 29 wrz 2004 w liście
    [news:00d3ab9b7eda9d1952de61b15e8dbd7f@news.home.net
    .pl] Marek
    Lubiński [m...@d...plnospam] napisał(a):

    > Ok, ale i tak musi wszystko załatwić w miejscu zameldowania - wpis
    > do ewidencji itp oraz rozliczać się będzie z US w miejscu
    > zameldowania??

    Jeżeli nie masz innego lokalu na własność lub nie masz umowy wynajmu,
    to siedzibą firmy jest miejsce gdzie jesteś zameldowany. I odpowiednio
    rozliczasz się w Urzędzie Skarbowym pod który podlegasz z racji
    zameldowania.

    --
    Pozdrawiam,

    Rafał Wawrzycki

  • 8. Data: 2004-09-30 20:49:34
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl>

    Dnia 30 wrz 2004 w liście [news:cjhghe$lgr$1@news.onet.pl]
    laptopkoparskey [l...@p...onet.pl] napisał(a):

    > Mam wrażenie, że Marek pytał o siedzibę a nie o teren prowadzenia
    > działalności.

    A rzeczywiście. Sorki...

    > Firma musi mieć wskazaną siedzibę. Nie trzeba się wcale meldować
    > pod danym adresem.

    Ale jakiś papier musisz mieć, np. zgodę na użytkowanie, albo umowę
    najmu.

    --
    Pozdrawiam,

    Rafał Wawrzycki

  • 9. Data: 2004-09-30 21:34:51
    Od: "laptopkoparskey" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:cjhrhr$t1e$...@a...news.tpi.pl...

    > Ale jakiś papier musisz mieć, np. zgodę na użytkowanie, albo umowę
    > najmu.

    no pewnie, ale chyba urząd tego nie żąda
    to już trzeba sprawdzić we właściwym urzędzie

  • 10. Data: 2004-10-01 12:29:17
    Od: "XAndrew" <a...@w...pl>

    Najlepiej nie wpisywac jak najwięcej.
    Jesli chce się być zwolnionym od podatku VAT, to lepiej się zastanowić bo
    niektóre działalności nie są zwolnione z tego typu podatku. A każda zmiana
    kosztuje jak już wcześniej napisałeś 50 zł.
    I w przypadku błędu będziesz zmuszony tak czy inaczej do płacenia VAtu albo
    za zmianę we wpisie.
    A. P.