PracaGrupypl.praca.dyskusjePytania dotyczące własnej działalności gospodarczej › Re: Pytania dotyczące własnej działalności gospodarczej
    From: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Pytania dotyczące własnej działalności gospodarczej
    Date: Tue, 28 Sep 2004 22:47:43 +0200

    Dnia 28 wrz 2004 w liście [news:cjcabb$k8$1@nemesis.news.tpi.pl]
    Marek Lubiński [m...@w...pl] napisał(a):

    > Mieszka ona w innym
    > mieście(Bydgoszcz) niż pracuje (w mieście gdzie pracuje wynajmuje
    > mieszkanie). W związku z tym czy całą księgowość musi prowadzić w
    > Bydgoszczy, czy może na przykład zameldować się czasowo w mieście
    > gdzie obecnie pracuje i tam założyć działalność gospodarczą?

    Nie musi się meldować tam gdzie pracuje. Wystarczy, że napisze we
    wniosku o otworzenie działalności gospodarczej, że praca wykonywana
    będzie na "terenie całej polski, u zleceniodawcy). A księgowość może
    zlecić do jakiegoś biura księgowego, albo sama prowadzić - to naprawdę
    nie jest takie trudne, zwłaszcza że jako osoba prowadząca sekretariat
    będzie musiała wiedzieć co to są f-ry, rachunki, itp.

    > Jeśli jest taka możliwość, to w jaki sposób prowadzić działalność
    > w mieście gdzie koleżanka pracuje?

    J.w.

    > 2. Od czego zacząć załatwianie formalności (słyszałem o tym że
    > wszystko można załatwić w jednym okienku - czy to prawda?)

    Wizyta w Urzędzie Miasta i rejestracja działalności gospodarczej - 100
    zł. Plus 150 zł jeżeli będzie się rozliczać z Vat. Tu trzeba troche
    poczekać (do 2 tyg. z tego co pamiętam, ale zazwyczaj szybciej) i podać
    planowaną datę rozpoczęcia. Z papierkiem z UM idzie po REGON do Urzędu
    Statystycznego, gdzie określa podstawowy i drugorzędny profil
    działalności (papierek dają od ręki i za darmo). Potem z REGONEM, NIPem
    do banku po rachunek firmowy i na koniec wizyta w Urzędzie Skarbowym i
    ZUS'ie.

    > 3. Ile trwa rejestracja firmy

    W moim przypadku od dnia otrzymania zaświadczenia z UM (tego
    pierwszego) minął tylko jeden dzień. Firmę zakładałem w grudniu
    zeszłego roku.

    Co do jednego okienka - ja takiego luksusu nie miałem i podejrzewam, że
    teraz też tylko w niektórych miastach jest to procedura uproszczona.

    > 4. Koleżanka chciałaby świadczyć usługi biurowe, czyli prowadzenie
    > sekretariatu, i inne czynności administracyjne (wyłączając usługi
    > księgowe). Jaki rodzaj działalności koleżanka powinna założyć, co
    > wpisać w papierach, czy usługi biurowe są powiązane z usługami
    > księgowymi? Czy potrzebne są jakieś zezwolenia na tego typu
    > działalność (lub potwierdzenie umiejętności?)?

    Ja zrobiłem tak: wziąłem kodeks cywilny, znalazłem rozdziały o
    prowadzeniu działalności gospodarczej, a dokładnie spis _wszystkich_
    rodzajów działalności jakie można wpisać do wniosku (łącznie z tymi, na
    które wymagane są koncesje, np. produkcja głowic nuklearnych - serio ;)
    i wypisałem wszystko co mnie aktualnie interesowało i nie tylko. Wyszło
    tego ok. 30 punktów (rodzajów działalności). Urzędniczka w UM nie
    robiła najmniejszych problemów z rejestracją takiej jednoosobowej firmy
    ;) A już wiem, że jeszcze sobie coś dopiszę.
    Najlepiej wpisać jak najwięcej, bo każda następna zmiana w tym papierku
    kosztuje 50 zł.

    A co do sekretarzenia - niech znajoma wpisze "usługi sekretarskie",
    albo "usługi biurowe" i będzie ok.

    --
    Pozdrawiam,

    Rafał Wawrzycki