PracaGrupypl.praca.dyskusje › Prowadzenie kursu

  • 1. Data: 2005-11-10 09:36:07
    Temat: Prowadzenie kursu
    Od: Tomek <t...@v...pl>

    Mam takie pytanie: czy aby prowadzić kurs np obsługa komputera, jakie
    musze mieć kwalifikacji, z prawnego punktu. Czyli czy jak prowadzę taki
    kurs to może ktoś przyjść i sprawdzić czy ja mam jakieś wykształcenie
    dydaktyczne.

  • 2. Data: 2005-11-10 09:50:56
    Temat: Re: Prowadzenie kursu
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > kurs to może ktoś przyjść i sprawdzić czy ja mam jakieś wykształcenie
    > dydaktyczne.

    Byłem w ubiegłym roku na kursie BHP dla kadry zarzadzającej. Kurs prowadziła
    pani która jest wojewodzkim inspektorem PIP. Z tego co powiedziala, wszelkie
    szkolenia wewnętrzne z zakresu BHP musza być prowadzone przez osobę, która
    oprócz uprawnień BHP posiada uprawnieni pedagogiczne (conajmniej ukończony
    kurs pedagogiczny). Myślę że podobny wymóg obowiązuje w zakresie wszelkich
    szkoleń wewnetzrnych dopuszczających do wykonywania jakichs prac, zwłaszcza
    jeśli w grę wchodzą aspekty BHP związane z wykonywana pracą.
    Przykładowo, mój kolega w czasie służby wojskowej zanim został kapralem i
    powierzono mu dowodzenie grupą ludzi, przeszedł szkolenie pedagogiczne
    zakończone jakims tam egzaminem. Z tego co opawiadał musiał rozróżnać i znać
    np skłonnosci i reakcje róznych typów osobowości/charakterów (sangwinik,
    choleryk, melancholik itp) i jakieś dookólne zagadneinia
    --
    Jackare
    Bytom

  • 3. Data: 2005-11-10 11:26:17
    Od: "Immona" <c...@n...googlemailu>

    Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > np skłonnosci i reakcje róznych typów osobowości/charakterów (sangwinik,
    > choleryk, melancholik itp) i jakieś dookólne zagadneinia

    Szkolenia BHP i takie, z ktorych wynika wydanie jakiegos honorowanego na
    zewnatrz papierka, podlegaja regulacjom, ale jesli kurs nie jest zwiazany z
    czyms takim (wydaniem uprawnien, ktore sa prawnie uznawane), to mamy wolny
    rynek. I nawet gosc z ukonczonymi dwiema klasami szkoly podstawowej moze
    nauczyc pracownikow jakiejs firmy obslugi komputera, jesli firma uzna, ze on
    ich dobrze nauczy i ze firma odniesie z tego korzysc. I firma moze sobie
    wewnetrznie postanowic, ze na dane stanowisko dopusci tylko tego, komu ten
    czlowiek wystawi zaswiadczenie, ze ten gosc to umie. Podobnie, w prywatnych
    osrodkach szkoleniowych mozna jako szkoleniowca zatrudnic kogokolwiek i jest
    to kwestia tylko tego, czy klientow przekonaja kwalifikacje takiej osoby i
    beda sklonne ten kurs wybrac.

    I.

  • 4. Data: 2005-11-10 11:56:40
    Temat: Re: Prowadzenie kursu [+ troche OT]
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > Szkolenia BHP i takie, z ktorych wynika wydanie jakiegos honorowanego na
    > zewnatrz papierka, podlegaja regulacjom, ale jesli kurs nie jest zwiazany
    > czyms takim

    ale szkoelnie komputerowe w sensie ogólnym powinno zawierać elementy BHP,
    czas pracy, przerwy, zasady bezpiecznej pracy- i jeżeli byłoby prowadzone w
    takim zakresie oraz kończyłoby sie wystawieniem jakiegos paieru czy wpisu do
    akt dopuszczającego do pracy z "monitorem ekranowym" to moim zdaniem
    szkolący powinien posiadac jakieś uprawnienia. O tego typu szkoleniu tez
    pisałem wczesniej.

    Jezeli zaś chodzi o jakieś wewnetrzne szkolenie a obsługi windows, aplikacji
    FK itp, to oczywicie wolna amerykanka.

    Jednakże generalnie warto się tym głębiej zainteresować bo jest mnóstwo
    uregulowań wymaganych przez BHP, m.in każde stanowisko pracy powinno mieć
    sporządzony opis ryzyka na stanowisku pracy (niezależnie czy to pani w
    sekretariacie, czy górnik-kombajnista pod ziemią), każda firma musi
    prowadzic książkę wypadków, niezależnie czy wypadek się zdarzył czy nie,
    pomieszczeia do pracy musza być zaprojektowane przzez osoby z uprawnieniami
    do projektowania pomieszczeń do pracy (odpowiednia powierzchnia i kubatura).
    Dodatkowo wg dyrektyw UE muszą być zapewnione np odpowiednie ilości muszli
    klozetowych i umywalek w przeliczeniu na liczbe zatrudnionych i zmieniaj sie
    one w zalezności od liczby zatrudnionych kobiet (zatrudneini kobiet wymaga
    zapewnineia wiekszej ilosci muszli).
    Czytalem artyukul opisujacy ze firmy zachodnie wytaczaly sobie procesy o
    zaniżanie kosztów na skutek nieprzestrzegania dyrektyw dotyczących tych
    nieszczęsnych muszli (procesy na tle konkurencji). Wszystkie te wymagania
    zaczyna się stosować w momencie zatrudnienia pracownika- wlasciciel moze
    sobie pracowac na mokrej podlodze w nieogrzewanym pomieszczeniu jezeli ma
    tylko taka ochote.
    Są to (i jest wiele innych) pierdółek o których mnostwo osob nie wie, a PIP
    je kontroluje i wprzypadku upierdliwosci moze wręczać stosowne bony
    upominkowe...
    --
    Jackare
    Bytom

  • 5. Data: 2005-11-13 19:50:24
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Immona napisał(a):
> [...]
    > mozna jako szkoleniowca zatrudnic kogokolwiek i jest to kwestia tylko
    > tego, czy klientow przekonaja kwalifikacje takiej osoby i beda sklonne

    Na ogół jednak zwraca się uwagę na posiadanie takiego papierka, jak
    certyfikat PTP albo ukończenia którejś ze szkół trenerów biznesu.

    Swoją drogą trener, który prowadzi szkolenia tylko dlatego, bo zna
    jakieś zagadnienie (np. menedżer sprzedaży prowadzący szkolenia
    sprzedażowe), ma poważnie utrudnione zadanie. Z prostej przyczyny - nie
    jest trenerem :)

    pozdr.
    m.