PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pracownik trzeciej kategorii?

  • 1. Data: 2005-01-03 23:32:50
    Temat: Pracownik trzeciej kategorii?
    Od: "Neo[EZN]" <a...@w...pl>

    Pracuję w biurze pewnej firmy i muszę w końcu trochę pomarudzić bo coraz
    bardziej denerwują mnie niektóre sytuacje a nie mam za bardzo komu się
    wyżalić...

    Siedzę tam już 2 i pół roku. Po roku pracy "na czarno" zlitowali się i dali
    umowę zlecenie (po tym jak powiedziałem, że kończę u nich pracę to zaczęli
    inaczej rozmawiać). W lecie 2003 zatrudnili do biura jeszcze jedną osobę -
    również na umowę zlecenie. Jakież było moje zdziwienie gdy po roku pracy ta
    osoba otrzymała tydzień wolnego a gdy ja o wolnych dniach coś wspomniałem to
    mówili, że "jeszcze jesteś za młody, będziesz starszy to sobie
    poodpoczywasz". Minęły 2 lata i gdy w 2004 roku w sierpniu pierwszy raz nie
    mogłem przyjechać do firmy bo nie pozwalał mi na to stan zdrowia to
    oczywiście o zapłacie chociaż 50% dziennego wynagrodzenia nie było mowy. Jak
    widać niektórzy są inaczej traktowani w tej firmie...

    Zawsze co roku na święta pracownicy w biurze dostawali bony na 100zł. W tym
    roku nie było bonów ale dowiedziałem się, że wszyscy (oprócz mnie
    oczywiście) dostali 100zł. Panie były nieco zdenerwowane tym
    niesprawiedliwym traktowaniem tym bardziej, że nikomu nie "zalazłem za
    skórę" - jedna chciała mi dać 50zł gdy dowiedziała się, że szefostwo ma mnie
    w d...

    Co robić w takich sytuacjach? Szukam już nowej pracy ale nie wiem ile czasu
    mi to zajmie. Na "dowidzenia" na pewno powiem kilka słów o tym jak
    "sprawiedliwie" traktują pracowników. ZUSu i ubezpieczenia mi nie płacą
    czyli kosztuję ich dużo mniej niż inni pracownicy a żałują każdego grosza i
    o normalnym dniu wolnym nie ma mowy (dzisiaj kolega w pracy powiedział,
    żebym się lepiej rozchorował bo codziennie oprócz weekendów widzi mnie w
    pracy). Nie ma to jak bycie pracownikiem trzeciej kategorii... (może
    znaleźli sobie "jelenia" który będzie u nich pracował, zawsze cicho siedział
    i neutralnie reagował na wszelkie negatywne sytuacje).
    --
    Neo[EZN] - GG: 1420038
    http://wroclaw.dolny.slask.pl

  • 2. Data: 2005-01-04 01:24:12
    Temat: Re: Pracownik trzeciej kategorii?
    Od: "AndrzejW" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Neo[EZN]" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    dali
    > umowę zlecenie (po tym jak powiedziałem, że kończę u nich pracę to zaczęli

    Przede wszystkim trzeba ustalić jedną rzecz: podpisałeś umowę zlecenie -
    więc nie jesteś pracownikiem w tej firmie. Jesteś zleceniobiorcą. To bardzo
    istotna różnica. A klucz do odpowiedzi na twojego posta zależy od odpowiedzi
    na dwa pytania

    1. Co jest w umowie którą podpisałeś?
    Umowy takie są z reguły tak konstruowane, aby nie dało się z nich
    wyprowadzić w prosty sposób istnienia stosunku pracy. Dlatego zwykle nie
    umieszcza się tam zapisów że masz pracować np. codziennie od 8.00 - do
    16.00. Zakładam że i w Twojej umowie nie ma nic takiego.

    2. Jak bardzo zależy Ci na zleceniu? (celowo nie piszę pracy)
    Skoro grozisz zleceniodawcy, to chyba nie tak bardzo. ;)

> [...]
    > osoba otrzymała tydzień wolnego a gdy ja o wolnych dniach coś wspomniałem
    > mówili, że "jeszcze jesteś za młody, będziesz starszy to sobie

    Nie walczysz o swoje. Po prostu kategorycznie informujesz zleceniodawcę, że
    od przyszłego poniedziałku robisz sobie tydzień wolnego. Ewentualnie możesz
    ponegocjować termin tego wolnego, jeśli ów wykaże chęć do negocjacji.
    Patrz w/w pytania...

    Podpowiedź: Prawdopodobnie Twoja umowa jest przedłużana co kilka miesięcy.
    Zrób to na początku trwania kolejnej umowy, nie pod koniec.

> [...]
    Jak
    > widać niektórzy są inaczej traktowani w tej firmie...

    ???? A to dlaczego. Podpisał umowę, więc ma zapłacić pełną stawkę.
    Wywiązałeś się z zapisów umowy?

> [...]
    > niesprawiedliwym traktowaniem tym bardziej, że nikomu nie "zalazłem za
    > skórę" - jedna chciała mi dać 50zł gdy dowiedziała się, że szefostwo ma

    No cóż, te 100 zł raczej Ci się nie należą. Prawdopodobnie dostali je tylko
    zatrudnieni na umowę o prace.

    > Co robić w takich sytuacjach? Szukam już nowej pracy ale nie wiem ile
    czasu
    > mi to zajmie. Na "dowidzenia" na pewno powiem kilka słów o tym jak
    > "sprawiedliwie" traktują pracowników.

    Nie jesteś pracownikiem. Więc trudno tu mówić o sprawiedliwości
    A umowa zlecenie ma swoje wady i zalety. Tylko że Ty nie potrafisz korzystać
    z zalet.

    > ZUSu i ubezpieczenia mi nie płacą

    A powinni, jeśli nigdzie indziej nie pracujesz.

    O, być może. Bardzo być może ;)

    pozdr
    Andrzej

  • 3. Data: 2005-01-04 12:10:27
    Od: "Neo[EZN]" <a...@w...pl>

    AndrzejW wrote:
> [...]
    > - do
    > 16.00. Zakładam że i w Twojej umowie nie ma nic takiego.

    Nie ma. Jest podana kwota wynagrodzenia ale tak na prawdę liczę sobie ilość
    przepracowanych godzin. Jeżeli wyjdzie mi mniej (bo np. dużo było dni
    świątecznych w miesiącu) no to oczywiście nie dostanę tyle ile mam
    zapisanych w umowie.

    Na rachunku mam pozycje:
    Przychód
    Składka ZUS płatka przez pracownika (tu nie ma żadnej kwoty)
    Koszt uzyskania przychodu
    Dochód
    Kasa chorych (tu nic nie ma)
    Zaliczka podatku dochodowego
    Kwota do wypłaty

    > 2. Jak bardzo zależy Ci na zleceniu? (celowo nie piszę pracy)
    > Skoro grozisz zleceniodawcy, to chyba nie tak bardzo. ;)

    Ja nie grożę :) Ostatnio poinformowałem tylko o tym, że znalazłem inną
    pracę - wtedy zaczęła się też inna rozmowa. Także jeżeli uda mi się znaleźć
    odpowiednią pracę to znów chyba zacznę "rozmawiać" - o ile będą chcieli.

    [...]
> [...]
    > zleceniodawcę, że od przyszłego poniedziałku robisz sobie tydzień
    > wolnego. Ewentualnie możesz ponegocjować termin tego wolnego, jeśli

    No tak tylko nie zapłacą mi za ten tydzień bo jak już wcześniej napisałem -
    na prawdę płacą mi za przepracowane godziny a nie tyle ile jest na umowie...

    > Podpowiedź: Prawdopodobnie Twoja umowa jest przedłużana co kilka
    > miesięcy. Zrób to na początku trwania kolejnej umowy, nie pod koniec.

    Co miesiąc...

    > No cóż, te 100 zł raczej Ci się nie należą. Prawdopodobnie dostali je
    > tylko zatrudnieni na umowę o prace.

    Nie tylko :-/ Czyli rok i dwa lata temu byli wyjątkowymi dobrodziejami,
    zlitowali się nade mną i dali mi ten bonus na 100zł? W tym roku uznali, że
    mogą sobie te 100zł przeznaczyć na swoje szczytne cele.

    > A powinni, jeśli nigdzie indziej nie pracujesz.

    No tak, gdy wspomnę coś o zusie to powiedzą, żebym poszedł sobie do innej
    firmy - tak trzeba będzie zrobić jeżeli nadarzy się okazja.
    --
    Neo[EZN] - GG: 1420038
    http://wroclaw.dolny.slask.pl

  • 4. Data: 2005-01-04 13:04:51
    Od: Michał Szeląg <l...@w...pl>

    Ja bym zrobił tak wysłałbym ten list szefowi, że odejdziesz jak się nie
    poprawi i że chcesz jednorazową premię! i podwyżkę.
    --
    =======================================
    Między duszą a materią pośredniczy matematyka.

  • 5. Data: 2005-01-04 17:16:07
    Od: "Greg" <ozma@BEZ_SPAMUop.pl>

    Neo[EZN] w news:cre13k$j26$1@news.dialog.net.pl napisał(a):

    > No tak tylko nie zapłacą mi za ten tydzień bo jak już wcześniej
    > napisałem - na prawdę płacą mi za przepracowane godziny
    > a nie tyle ile jest na umowie...

    http://www.prawo.akcjasos.pl/k_cywilny6.html#4 - czytałeś to w ogóle? ;-)

    Art. 735.
    § 1. Jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący
    zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia
    należy się wynagrodzenie.
    § 2. Jeżeli nie ma obowiązującej taryfy, a nie umówiono się o wysokość
    wynagrodzenia, należy się wynagrodzenie odpowiadające wykonanej pracy.

    Art. 743.
    Jeżeli wykonanie zlecenia wymaga wydatków, dający zlecenie powinien na
    żądanie przyjmującego udzielić mu odpowiedniej zaliczki.

    Zleceniodawca nie płaci Ci za godziny tylko za wykonanie określonego w
    umowie zlecenia. Jeśli je wykonałeś to jego nie powinno interesować czy
    zajęło Ci to tydzień czasu, czy jedną godzinę - należy się tyle, ile
    określono w umowie. No chyba, że w umowie określono np. zlecenie wykonane w
    terminie do 2 dni - tyle a tyle zł, natomiast zlecenie wykonane w terminie
    od 2 dni do 2 tygodni - tyle i tyle. Skoro płaci Ci inaczej to nie wywiązuje
    się z umowy. To po pierwsze. Po drugie jeśli płaci Ci za godziny... to
    traktuje Cię jak pracownika, a nie zleceniobiorcę. Jeśli do tego dochodzą
    inne zachowaia mogące wskazywać na to, że umowa zlecenie jest fikcyjna, a
    ten układ nosi znamiona stosunku pracy - masz prawo tego dochodzić.
    Przypuszczalnie krótko po tym (już) pracodawca znajdzie na Ciebie haka.
    Dlatego ja bym za długo w takiej pracy nie siedział ;-)

    pozdrawiam
    Greg