PracaGrupypl.praca.dyskusjePracownik trzeciej kategorii? › Re: Pracownik trzeciej kategorii?
    From: "AndrzejW" <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Pracownik trzeciej kategorii?
    Date: Tue, 4 Jan 2005 02:24:12 +0100

    Użytkownik "Neo[EZN]" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:crckn4$m33$1@news.dialog.net.pl...
    > Pracuję w biurze pewnej firmy i muszę w końcu trochę pomarudzić bo coraz
    > bardziej denerwują mnie niektóre sytuacje a nie mam za bardzo komu się
    > wyżalić...
    >
    > Siedzę tam już 2 i pół roku. Po roku pracy "na czarno" zlitowali się i
    dali
    > umowę zlecenie (po tym jak powiedziałem, że kończę u nich pracę to zaczęli
    > inaczej rozmawiać).

    Przede wszystkim trzeba ustalić jedną rzecz: podpisałeś umowę zlecenie -
    więc nie jesteś pracownikiem w tej firmie. Jesteś zleceniobiorcą. To bardzo
    istotna różnica. A klucz do odpowiedzi na twojego posta zależy od odpowiedzi
    na dwa pytania

    1. Co jest w umowie którą podpisałeś?
    Umowy takie są z reguły tak konstruowane, aby nie dało się z nich
    wyprowadzić w prosty sposób istnienia stosunku pracy. Dlatego zwykle nie
    umieszcza się tam zapisów że masz pracować np. codziennie od 8.00 - do
    16.00. Zakładam że i w Twojej umowie nie ma nic takiego.

    2. Jak bardzo zależy Ci na zleceniu? (celowo nie piszę pracy)
    Skoro grozisz zleceniodawcy, to chyba nie tak bardzo. ;)

    W lecie 2003 zatrudnili do biura jeszcze jedną osobę -
    > również na umowę zlecenie. Jakież było moje zdziwienie gdy po roku pracy
    ta
    > osoba otrzymała tydzień wolnego a gdy ja o wolnych dniach coś wspomniałem
    > mówili, że "jeszcze jesteś za młody, będziesz starszy to sobie
    > poodpoczywasz".

    Nie walczysz o swoje. Po prostu kategorycznie informujesz zleceniodawcę, że
    od przyszłego poniedziałku robisz sobie tydzień wolnego. Ewentualnie możesz
    ponegocjować termin tego wolnego, jeśli ów wykaże chęć do negocjacji.
    Patrz w/w pytania...

    Podpowiedź: Prawdopodobnie Twoja umowa jest przedłużana co kilka miesięcy.
    Zrób to na początku trwania kolejnej umowy, nie pod koniec.

    Minęły 2 lata i gdy w 2004 roku w sierpniu pierwszy raz nie
    > mogłem przyjechać do firmy bo nie pozwalał mi na to stan zdrowia to
    > oczywiście o zapłacie chociaż 50% dziennego wynagrodzenia nie było mowy.
    Jak
    > widać niektórzy są inaczej traktowani w tej firmie...

    ???? A to dlaczego. Podpisał umowę, więc ma zapłacić pełną stawkę.
    Wywiązałeś się z zapisów umowy?

    > Zawsze co roku na święta pracownicy w biurze dostawali bony na 100zł. W
    tym
    > roku nie było bonów ale dowiedziałem się, że wszyscy (oprócz mnie
    > oczywiście) dostali 100zł. Panie były nieco zdenerwowane tym
    > niesprawiedliwym traktowaniem tym bardziej, że nikomu nie "zalazłem za
    > skórę" - jedna chciała mi dać 50zł gdy dowiedziała się, że szefostwo ma
    mnie
    > w d...

    No cóż, te 100 zł raczej Ci się nie należą. Prawdopodobnie dostali je tylko
    zatrudnieni na umowę o prace.

    > Co robić w takich sytuacjach? Szukam już nowej pracy ale nie wiem ile
    czasu
    > mi to zajmie. Na "dowidzenia" na pewno powiem kilka słów o tym jak
    > "sprawiedliwie" traktują pracowników.

    Nie jesteś pracownikiem. Więc trudno tu mówić o sprawiedliwości
    A umowa zlecenie ma swoje wady i zalety. Tylko że Ty nie potrafisz korzystać
    z zalet.

    > ZUSu i ubezpieczenia mi nie płacą

    A powinni, jeśli nigdzie indziej nie pracujesz.

    O, być może. Bardzo być może ;)

    pozdr
    Andrzej