PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca na pol etatu i firma

  • 11. Data: 2006-03-30 09:07:08
    Temat: Re: Praca na pol etatu i firma
    Od: "Robert J." <r...@w...pl>

    > Dobrze, a co w przypadku kiedy chce swiadczyc uslugi zupelnie inne niz na
    > codzien w pracy??

    Możesz to robić, ale pod warunkiem że we wpisie nie masz tego rodzaju
    działalności. Dla uproszczenia: nie możesz świadczysz usług dla firmy, w
    której pracujesz na etacie, jeśli we wpisie do EDG masz to, co robisz w tej
    firmie. Czyli jeśli jesteś w firmie informatykiem, a we wpisie masz "usł.
    inform." to dla swojej rodzimej firmy jako DG nic nie możesz robić :-).

  • 12. Data: 2006-03-30 09:09:43
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Robert J. wrote:

    > Musisz płacić dodatkowo ubezp. zdrowotne od każdej działalności. Czyli
    > jak założysz dwie firmy, to płacisz dwa u.zd. Ale tym bym się nie
    > martwił, bo prawie całe odliczasz od podatku :-)

    Tu jest pólprawda. Jeśli ze swojego pól etatu otrzymuje mniej niż
    pensję minimalną (obecnie jeśli dobrze pamiętam 899,10 brutto), to musi
    płacić pełny ZUS. Ze względu na pracę dla dotychczasowego pracodawcy
    nie może też korzystać ze zniżki dla "początkujących". Poza tym dwie
    firmy? Co to znaczy?

  • 13. Data: 2006-03-30 09:13:16
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    > Tu jest pólprawda. Jeśli ze swojego pól etatu otrzymuje mniej niż
    > pensję minimalną (obecnie jeśli dobrze pamiętam 899,10 brutto), to musi
    > płacić pełny ZUS.

    Wydaje mi sie ze nalezy doplacac tylko i wylacznie roznice.

    Jacek

  • 14. Data: 2006-03-30 09:23:27
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

> [...]
    > płacić pełny ZUS. Ze względu na pracę dla dotychczasowego pracodawcy
    > nie może też korzystać ze zniżki dla "początkujących". Poza tym dwie

    Jeszcze cos znalazlem.

    http://www.zus.pl/niusy/rozp_dzalalnosci.pdf

    Interesuje nas to:

    Z preferencyjnych zasad oplacania skladek nie skorzystaja osoby, ktore:
    - wykonuja dzialalnosc gospodarcza na rzecz bylego pracodawcy, na rzecz
    ktorego przed dniem rozpoczecia dzialalnosci gospodarczej w biezacym lub w
    poprzednim roku kalendarzowym wykonywaly w ramach stosunku pracy lub
    spoldzielczego stosunku pracy czynnosci wchodzace w zakres wykonywanej
    dzialnosci gospodarczej.

    Czyli z tego wynika, ze jesli dla bylego pracodawcy swiadczylbym uslugi inne
    niz z umowie o prace, to mam nawet prawo do tej "znizki dla poczatkujacych"

    Jacek

  • 15. Data: 2006-03-30 09:24:03
    Od: "Robert J." <r...@w...pl>

    > Poza tym dwie
    > firmy? Co to znaczy?

    Tzn. że może mieć dwie spółki, każdą z innym wspólnikiem. Lub jedną
    działaność prowadzić samodzielnie, a drugą w spółce :-)

  • 16. Data: 2006-03-30 09:36:40
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "Robert J." <r...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > tej
    > firmie. Czyli jeśli jesteś w firmie informatykiem, a we wpisie masz "usł.

    Skad masz takie info, interesuje mnie podstawa prawna bo rozmawialem z
    paroma osobami i kazdy powiedzial mi ze to bzdura i wszedzie tego szukam i
    znalezc nie moge. Wiec podaj podstawe prawna jak mozesz

    Jacek

  • 17. Data: 2006-03-30 09:43:37
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Michał T" <l...@N...pl> napisał w wiadomości news:

    > Dokładnie co?

    Wystawiasz fakturę za usługę jako firma.
    Nie ma znaczenia jak to wykonałeś.

  • 18. Data: 2006-03-30 09:45:03
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "castrol" <j...@w...blumen.pl> napisał w wiadomości news:

    > Skad masz takie info, interesuje mnie podstawa prawna bo rozmawialem z
    > paroma osobami i kazdy powiedzial mi ze to bzdura i wszedzie tego szukam i
    > znalezc nie moge. Wiec podaj podstawe prawna jak mozesz

    To nie przepis a praktyka.
    Poszukaj w orzecznictwie z zakresu prawa pracy, stronach inspekcji pracy
    itd.

  • 19. Data: 2006-03-30 09:57:36
    Od: "aga.p" <c...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert J." napisał w wiadomości

    > I uważaj jeszcze na jedno: w zakresie Twojej DG nie
    > może znaleźć się to, co robisz w tej firmie. Czyli jak jesteś w firmie tym
    > sprzątaczem, to we wpisie nie możesz mieć już usług sprzątania.
    > Jestem w takiej samej sytuacji :-).

    Coś mi się wydaje, że tak nie jest. Masz na to paragraf?

    pzdr,
    Aga

  • 20. Data: 2006-03-30 10:48:14
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "Cavallino" <k...@...pl> napisał w wiadomości

    > To nie przepis a praktyka.

    No to skoro prawo tego nie zabrania to ja nie widze przeciwskazan

    Jacek