PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca na pol etatu i firma

  • 31. Data: 2006-03-31 09:29:45
    Temat: Re: Praca na pol etatu i firma
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "Cavallino" <k...@...pl> napisał w wiadomości
    news:e0h9h7$ct6

    > Chcesz.
    > Bo różnicę ma stanowić tylko to że Ty tak uznasz.
    > To za mało.

    No wlasnie nie chce, znaczy na pol etatu owszem, czyli tak jak do tej pory.
    Ale reszte rzeczy, chcialbym rozliczac na fakture.

    Czyli zgodnie z prawda bylbym nadal grafikiem na pol etatu. A po pracy
    chcialbym wykonywac zupelnie inne zadania nie zwiazane z tym co robie na pol
    etatu.

    Jacek

  • 32. Data: 2006-03-31 12:25:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Mar 2006, castrol wrote:

    > Użytkownik "Robert J." <r...@w...pl> napisał
    >
    > Skad masz takie info, interesuje mnie podstawa prawna bo rozmawialem z paroma
    > osobami i kazdy powiedzial mi ze to bzdura i wszedzie tego szukam i znalezc
    > nie moge. Wiec podaj podstawe prawna jak mozesz

    Podstawy prawnej "wprost" pewnie nie ma.

    Wynika ona z klasyfikacji czynności!

    Masz czynność "X", którą masz w umowie o pracę - że masz ją świadczyć
    na rzecz zakładu.
    Masz umowę o czynność "X" którą zawarłeś ze swoim pracodawcą, ale
    w zakresie DG.
    ALE...
    W takim układzie są DWIE umowy, które dotyczą JEDNEJ czynności.
    No to trzeba wziąć w garść przepisy i orzec, KTÓRA z umów dotyczy
    czynności "X". I nie ma mowy o dowolności.

    Zasada swobody umów stanowi że zawrzeć możesz jaką umowę chcesz.
    Ale ta zasada NIE stanowi, że jak zawszesz dwie umowy to możesz
    czyności przypisywać "dowolnie" - bo tu prawo może ci przeszkodzić,
    a przeszkadza choćby zapis KP:

    § 1.1. Zatrudnienie w warunkach określonych w § 1 jest zatrudnieniem na
    podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony
    umowy.
    § 1.2. Nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną
    przy zachowaniu warunków wykonywania pracy, określonych w § 1.

    Skoro uznajesz że coś JEST pracą, to to "coś" nie może nie być
    pracą. A ty chcesz "zastąpić umową cywilnoprawną" (w ramach
    własnej DG z pracodawcą) to co masz w zakresie obowiązków
    pracowniczych.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 33. Data: 2006-03-31 12:30:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > No to skoro prawo tego nie zabrania to ja nie widze przeciwskazan

    Cavallino jak mniemam nie odniósł się do "zabraniania" a do
    istnienia przepisu.

    Spytam inaczej: a jest przepis zabraniający mordowania ludzi ?
    AFAIK - nie ma.
    Jest jedynie przepis "kto pozbawia życia człowieka"...

    I taką rolę w przypadku kolizji zakresu DG z umową o pracę stanowią
    przepisy prawa pracy - cytuję obok!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 34. Data: 2006-04-03 07:02:38
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    wiadomości

    > Skoro uznajesz że coś JEST pracą, to to "coś" nie może nie być
    > pracą. A ty chcesz "zastąpić umową cywilnoprawną" (w ramach
    > własnej DG z pracodawcą) to co masz w zakresie obowiązków
    > pracowniczych.

    Ale ja to rozumiem. I nie chce jako DG wykonywc tego samego co wykonuje
    pracujac na pol etatu. W ramach DG chce wykonywac zupelnie co innego,
    niezwiazanego z umowa o prace. Ale czynnosci jakie wykonuje na umowe o prace
    chce swiadczyc rowniez innym klientom, stad odpowiedni wpis w DG bedzie
    musial sie znalezc.

    Co w tym wypadku??

    Jacek

  • 35. Data: 2006-04-03 12:49:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Apr 2006, castrol wrote:

    > Ale ja to rozumiem. I nie chce jako DG wykonywc tego samego co wykonuje
    > pracujac na pol etatu. W ramach DG chce wykonywac zupelnie co innego,

    Acha.

> [...]
    > chce swiadczyc rowniez innym klientom, stad odpowiedni wpis w DG bedzie

    Nie wiem :), prosimy o łatwiejsze pytania!
    W najlepszym przypadku jest się wtedy "podmiotem powiązanym"... co IMHO
    też trzeba brać pod uwagę (prawo US do "wyceny", od jakichś tam kwot
    obowiązek prowadzenia osobnej ewidencji itp).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 36. Data: 2006-04-04 09:29:39
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 30 mar o godzinie 09:13, na pl.praca.dyskusje,pl.soc.prawo.podatki,
    castrol napisał(a):

    > Chce otworzyc DG, oprocz tego caly czas pracuje na pol etatu.

    Nikt Ci nie zabrania.

    > Czy moge nadal pracowac na te pol etatu, oraz wykonywac inne prace dla tej
    > samej firmy i wystawiac im faktury VAT za swoja robote wykonana dla nich po
    > mojej pracy wynikajacej z umowy o prace??

    Jeżeli nie pokrywa się z zakresem Twoich obowiązków wynikających z UoP -
    możesz.

    > Czy US sie do tego nie przyczepi??

    Raczej UKS ;)

    > I co w przypadku swiadczen wszelkich. Wiadomo ze przy DG nalezy oplacac ZUSy
    > i inne srusy, ale jesli juz sie ma umowe o prace, to tych swiadczen sie nie
    > placi w ogole, bo pokrywa je nasz pracodawca.

    Błędną masz wiedzę.
    Składki ZUS które z tytułu UoP odprowadza twój pracodawca nie są li tylko z
    "jego kiesy" - ale także z Twojej. Tak na "okrągło" licząc to składka
    odprowadzana przez płatnika, jest "zrzutką" zrobioną prze pracodawcę i
    przez pracownika.

    > Czy w przypadku opisywanym powyzej rowniez jest to mozliwe??

    Zauważ że nie istotna jest wielkość etatu, czy to jest 1/4, 1/8 czy 1/160 -
    istotna jest tylko PODSTAWA opodatkowania. Jeżeli na swoim "etacie" masz
    podstawę mniejszą niż obecnie 899,10zł -t o z tytułu prowadzenia DG
    odprowadzasz PEŁNE SKŁĄDKI ZUS.

    > Podsumowujac, czy moge pracowac u swojego pracodawcy nadal na pol etatu,
    > oraz wykonywac dodatkowe prace zlecone (po godzinach pracy) za ktore bede mu
    > wystawiac FVAT??

    Częściowo odpisałem powyżej.
    Teraz jeszcze dwie małe uwagi:
    - nie możesz skorzystać z "promocji" obniżenia składek ZUS jeżeli
    współpracował będziesz z byłym czy też obecnym pracodawcą;
    - jeżeli wybierzesz formę opodatkowania przychodów w postaci ewidencji
    przychodów (ryczałt) - nie możesz "handlować" z byłym, obecnym pracodawcą -
    ten próg sięga wstecz nawet do dwóch lat - wtedy z "automatu" wylatujesz z
    "ryczałtu" na KPiR.

    --
    Herbi
    04-04-2006 11:29:31

  • 37. Data: 2006-04-04 13:23:06
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "Herbi" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Teraz jeszcze dwie małe uwagi:
    > - nie możesz skorzystać z "promocji" obniżenia składek ZUS jeżeli
    > współpracował będziesz z byłym czy też obecnym pracodawcą;

    Ok, ale na stronie zusu znalazlem taka interpetacje:

    http://www.zus.pl/niusy/rozp_dzalalnosci.pdf

    Interesuje nas to:

    Z preferencyjnych zasad oplacania skladek nie skorzystaja osoby, ktore:
    - wykonuja dzialalnosc gospodarcza na rzecz bylego pracodawcy, na rzecz
    ktorego przed dniem rozpoczecia dzialalnosci gospodarczej w biezacym lub w
    poprzednim roku kalendarzowym wykonywaly w ramach stosunku pracy lub
    spoldzielczego stosunku pracy czynnosci wchodzace w zakres wykonywanej
    dzialnosci gospodarczej.

    Czyli z tego wynika, ze jesli dla bylego pracodawcy swiadczylbym uslugi inne
    niz z umowie o prace, to mam prawo do tej "znizki dla poczatkujacych"

    Jacek

  • 38. Data: 2006-04-04 21:02:45
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "castrol" <j...@w...blumen.pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > inne
    > niz z umowie o prace, to mam prawo do tej "znizki dla poczatkujacych"

    Ale lepiej żeby te usługi były mocno różne.
    Jak robisz grafikę na uop, to na dg lepiej ogranicz się do np. naprawiania
    samochodów. ;-)

  • 39. Data: 2006-04-05 07:16:02
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "Cavallino" <k...@...pl> napisał w wiadomości

    > Ale lepiej żeby te usługi były mocno różne.
    > Jak robisz grafikę na uop, to na dg lepiej ogranicz się do np. naprawiania
    > samochodów. ;-)

    Tak, bylyby mocno rozne :)

    Jacek