PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca i płaca dla programisty (i nie tylko) internetowego.

  • 11. Data: 2004-03-04 00:48:08
    Temat: Re: Praca i płaca dla programisty (i nie tylko) internetowego.
    Od: miras <msedzins@interia..pl>

    motto wrote:

    > Znam bardzo niewielu lekarzy z powołaniem, maiłem okazję pracować w
    > pogotowiu ratunkowym i akurat na temat lekarzy mógłbym powiedzieć dużo, ale
    > zdaje się nie o tym mówimy...

    to bylo takie ugolnienie: lekarze/prawnicy/nauczyciele itd. ludzi z
    prawdziwego powolania w tych i wielu innych zawodach jest niewielu.

    > Pomyliło Ci się słownictwo, pewnie geniusz (maniak jak wolisz), Peter Norton
    > stworzył kiedyś Norton Commander'a... Jego idea doczekała się wielu
    > naśladowców. Mam wymieniać dalej? Innej grupie maniaków zawdzięczasz PC i
    > Aple w domu, innemu jądro systemu którego używasz.. Dalej...?

    to tak jak z Einsteinem. bez watpienia to byl geniusz, ale czy teraz
    ludziom, ktorzy poglebiaja jego odkrycia odebrac prawo do nazywania sie
    fizykami(bo geniuszami/maniakami to wiekszosc z nich na pewno nie jest)?
    chodzi mi o to, ze nie trzeba poswiecac sie jakiejs dziedzinie bez
    reszty, zeby zrobic w niej cos pozytecznego.

    > Nie, nie zawężam tak bardzo bo wtedy mówilibyśmy o promilach, nie
    > procentach. Po prostu nie każdy może być każdym, a u nas kraju zapanowała
    > ostatnio moda na programistów, informatyków etc. Dziś każdy gówniarz, który
    > opanuje myszologię śmie nazywać się informatykiem, każdy komu udało się
    > złożyć PeCeta serwisanem i każdy kto nauczył się kilku instrukcji
    > sterujących, słow kluczowych oraz deklaracji zmiennych programistą. Doszło
    > do tego, że czasami wstydzę się przyznać do swojego zawodu, bo po prostu
    > wstyd mi za tych wszystkich magików komputerowych.

    tu sie zgodze oczywiscie. z tym, ze nie ma przepasci w stylu: lamerzy -
    prawdziwi programisci. wiekszosci ludziom nie uda osiagnac sie poziomu
    Nortona,Torvaldsa, czy Stallmana i nie uwazam, zeby bylo to konieczne.
    jest wiele poziomow wtajemniczenia, wymagajacych roznego stopnia
    zaangazowania i predyspozycji, aby je osiagnac(znaczy sie nic nie jest
    czarno-biale, sa jeszcze odcienie szarosci :).

    jesli chodzi o lamerow to jest chyba w ogole inny gatunek czlowieka.
    ilu mozna spotkac pseudoinformatykow - specjalistow od instalacji
    windowsa i obslugi FrontPage'a. musze przyznac, ze niewiele jest rzeczy
    bardziej denerwujacych niz sluchanie wywodow takich gnojkow.

    > Nie znam, ich więc nie mogę oceniać ich kompetencji. Lecz czytaj wyżej i sam
    > oceń.

    zdecydowanie zle sie zrozumielismy :) ludzie, o ktorych piszesz(wyzej)
    to przyklad totalnych ignorantow(delikatnie mowiac). Boze chron mnie od
    takiego towarzystwa.
    tak na marginesie: czesto ich mozna spotkac na apcoh i az milo popatrzec
    jakie dostaja ciegi.

    > Tego dokładnie nikt nie wyliczył, to szacunkowe, bardzo szacunkowe dane.

    moim zdaniem jednak bardzo zanizone

    > Jeśli chcą to robić *tylko* z pobudek finansowych niech sobie odpuszczą uda
    > się tylko najlepszym, reszta zmarnuje czas i być może życie.

    zgadzam sie i dlatego napisalem we wczesniejszym poscie:
    s/z pobudek/tylko z pobudek/ :)

    > Nie będę tu pisał swojego zdania na temat softu Redmont czy Gdyni (Ci
    > ostatni postawili sobie ostatnio ładny nowy biurowiec z marmurami i innymi
    > takimi), bo to NTG. My rozmawiamy tu o programistach, nie prawda?

    rowniez mam wyrobione zdanie na temat tej firmy(Redmont oczywiscie), ale
    znowu staram sie nie popadac w skrajnosc.
    zreszta to z cala ta firma musi byc cos nie tak. w wiekszosci przypadkow
    sprawdza sie schemat - placimy najwiecej zatrudniamy najlepszych(nie
    twierdze, ze placa najwiecej, ale raczej nie malo).

    pozdr
    miras

  • 12. Data: 2004-03-04 05:01:34
    Od: "trdx" <d...@p...onet.pl>

    Panowie wydaje mi sie ze sie klocicie o sprawe banalna. haslo informatyk juz
    dawno zmienilo swoje znaczenie i w tej chwili okresla osobe mocno zwiazana z
    komputerami .Rozważanie czy informatyk potrafi zrobic to czy tamto lepiej lub
    gorzej nie ma sensu .Najlepszym okresleniem osoby ktora potrafi wykonac wiecej
    w jednej dzidzinie jest ekspert np. programowania w C++.Jednak nigdzie nie
    widac owych ekspertow bo dobrzy programisci sa skromni i wiedza ze nigdy nie
    posiada calego zasobu informacji nt programowania, budowy komputera itp.Dlatego
    laicy w dziedzinie informatyki zawsze uzyja prawidlowego okreslenai informatyk
    na osobe duzo obcujaca z komputerem .

  • 13. Data: 2004-03-04 05:05:07
    Od: " Marek" <m...@g...pl>

    motto <m...@w...pl> napisał(a):

    > Większość z nas zaczynała programować w wieku 12-16 lat, ...
    > Jeśli chcesz być programistą z pobudek
    > finansowych to odpuść sobie, bo nigdy nie wskoczysz ponad pierwsze piętro.

    To wyjaśnienie skłoniło mnie do trochę głębszej refleksji nad specyfiką
    zawodu informatyka w ogólnym tego słowa pojęciu, jak i nad psychiką ludzi
    przebywających na co dzień w polu magnetycznym i elektrycznym wytwarzanym
    przez komputery, zaburzanym powiewami klimatyzacji. Na samym początku
    wyjaśnienie: nie czuję się dotknięty. Ta odpowiedź na moje pytanie aczkolwiek
    nie wnosząca nic nowego do moich trosk dnia codziennego i nie wyjaśniająca
    wątpliwości, jest potwierdzeniem mojego zdania o środowisku informatyków.
    Środowisko informatyczne jest czubkogenne i nie stwierdzam tego po to, żeby
    kogoś obrazić, ale po prostu tak jest obojętnie czy się to komuś podoba czy
    nie. Mogę powiedzieć to z pełnym przekonaniem, bo sam przebywałem w tym
    środowisku prawie 25 lat i jakoś nie mogę do niego wrócić po tym jak
    wydmuchnął mnie z niego huragan polskiej prywatyzacji.
    W środowisku informatycznym jak w rzadko którym, przebłyski geniuszu
    przeplatają się z pospolitym wariactwem. Można to porównać do problemów
    intelektualnych środowiska artystycznego &#8211; zarówno twórców jak i aktorów,
    śpiewaków, tancerzy itp.
    Znam programistę artystę, który w poniedziałki przychodził do pracy na 12
    (wychodził o 15-stej), bo mu tak pociąg pasował, a dorabiał na pół etatu jako
    motorniczy tramwajowy. Znam programistę, który na każde powierzone zadanie
    mówi, że tego nie potrafi i że się poddaje, poczym siedział nawet w nocy,
    żeby zrobić w terminie, a jego przejawem koleżeństwa było: ja wiem jak to
    zrobić, ale ci nie powiem. Znam serwisanta, który jeździ windą z parteru na
    piętro (z powrotem również) bo oszczędza nogi, a swoją książeczkę
    oszczędnościową przedziurawił dziurkaczem i powiesił na gwoździu wbitym w
    ścianę. Znam programistę, który nie chodzi normalnie tylko biega i tupie.
    Znam administratora systemu, który powiesił sobie na ścianie tryptyk
    reprodukcji bodajże Kossaka: polska kawaleria defiluje przed Napoleonem,
    polska kawaleria goni ruskich, polski kawalerzysta tnie szablą ruskiego równo
    z trawą &#8211; w zasadzie spokojny, ale gdy kierownik chciał coś od niego w czasie
    gdy rozmawiał przez telefon, to wydarł się na kierownika tak, że ludzie na
    całym piętrze wychodzili z pokoi, żeby zobaczyć co się stało. Poza tym był w
    takiej fazie roztargnienia i sklerozy (mimo młodego wieku), że już pewnie
    zapomniał, że ma sklerozę. Znam administratorów sieci, którzy w pasji
    naukowej zainstalowali na serwerze IBM Netfinity tyle systemów operacyjnych,
    że odmówił dalszej współpracy i wezwany serwis gwarancyjny IBM-a miał duży
    problem z lokalizacją uszkodzenia. Podobne przykłady można by mnożyć. Ja też
    jestem dość oryginalnym typem, który uwielbia eksponowane stanowiska i &#8222;lubi
    się grzać w słońcu własnej wielkości&#8221; (Mark Twain).
    Zawsze pracowałem w tak dużych firmach, że ja mogłem wszystkich nie znać, ale
    większość znała mnie. Jestem z średniego pokolenia informatycznego. Starsi
    programowali jeszcze Mińska, Riada i Odrę, a teraz mają to szczęście, że są
    już w większości na emeryturze, bo ich świat wielkich maiframe zajmujących
    wielkie hale już się rozpadł.
    Ja rozpoczynałem w okresie przejściowym. Jak sięgam pamięcią wstecz, zawsze
    miałem tego pecha, że byłem w pogoni za nowoczesnością zawsze o co najmniej
    krok z tyłu. Gdy jedni już programowali Atari i podobne, ja serwisowałem
    sprzęt do przygotowania danych dla mainframe. Gdy jedni już programowali
    PC-ta, ja programowałem minikomputer do przygotowania taśmowego nośnika
    danych dla mainframe. Gdy zacząłem programować PC-ta, posługiwałem się
    Clipperem i podpierałem się Turbo Pascalem w czasie gdy inni przeszli już na
    C++, Delphi i Buildery.
    No cóż, to specyfika firm, w których pracowałem. Na takim sprzęcie się
    pracuje i takich narzędzi używa, jakie pracodawca zakupi. Będąc nominalnie
    programistą, musiałem być również adminem LAN-u, żonglerem bazodanowym żeby
    w krótkim czasie dostarczyć analizę dziesiątek i setek milionów rekordów
    danych, administratorem systemów informatycznych, HelpDeskiem, a serwisanci,
    którym kierownictwo usunęło spod tyłka ODRĘ, uczyli się ode mnie obsługi
    technicznej PC-ta. Takie były potrzeby i nie można było się specjalizować
    w konkretnym kierunku, bo trzeba było robić wszystko co wynikało z potrzeby
    chwili. Nie było zresztą na to czasu, bo zawsze wszystko było co najmniej
    &#8222;na wczoraj&#8221;.
    W ciągu ostatnich czterech lat, a więc w czasie kiedy na dużą skalę rozwinął
    się e-biznes, większość czasu spędziłem na bezrobociu.
    Mam problem z powrotem do branży głównie dlatego, że pracodawca inwestować
    we mnie nie ma zamiaru, bo ma nadmiar takich co zaczynali programować
    &#8222;w wieku 12-16 lat&#8221;, a czasy teraz takie, że 12-latek składa komputer
    z palcem w tyłku.
    W sytuacji gdy na rynku pracy jest ponad 3,5 mln bezrobotnych, mogę sobie
    moje doświadczenie zawodowe zawinąć w gazetę i zabrać do domu &#8211; mówiąc
    delikatnie oczywiście. A kiedy się pytam na forum jak i gdzie się mam douczyć
    technik internetowych skoro profesjonaliści twierdzą, że z podręczników
    Heliona nie można , to się dowiaduję, że: &#8222;jeśli chcesz być programistą z
    pobudek finansowych to odpuść sobie, bo nigdy nie wskoczysz ponad pierwsze
    piętro&#8221;. Takie teksty każą mi przypuszczać, że środowisko informatyczne już
    się przez ostanie kilka lat zhermetyzowało do tego stopnia, że już nie dam
    rady do niego wrócić.
    Ja się pytam jakie pobudki ma mieć ktoś, kto ponad rok jest bez pracy i chce
    podwyższyć kwalifikacje? Finansowe czy maniacko-artystyczne?
    Jednym z problemów polskiego rynku pracy jest to, że dla szczęśliwca mającego
    pracę wszystko jest proste i oczywiste, a bezrobotnych nikt nie widzi do tego
    stopnia, że udało się im wejść już dwukrotnie do budynku sejmu, a ochrona ich
    nie zatrzymała.

    Marek

  • 14. Data: 2004-03-04 08:34:12
    Od: motto <m...@w...pl>

    miras w wiadomości <c25ug5$gup$1@julia.coi.pw.edu.pl> napisał(a):

    > to bylo takie ugolnienie: lekarze/prawnicy/nauczyciele itd. ludzi z
    > prawdziwego powolania w tych i wielu innych zawodach jest niewielu.
    Fakt, ale wielu określa się przymiotami na które na pewno nie zasługują.

> [...]
    > chodzi mi o to, ze nie trzeba poswiecac sie jakiejs dziedzinie bez
    > reszty, zeby zrobic w niej cos pozytecznego.
    Tak, rozumiem, ale ja piszę o przedziwnej grupie ludzi o której niżej.
    Spotykam tych ludzi na co dzień (miałem okazję prowadzić rekrutację w jednej
    z firm i po tygodniu miałem dość, ręcę same opadały.

    > (znaczy sie nic nie jest czarno-biale, sa jeszcze odcienie szarosci :).
    Wiem o tym wiem, być może zbyt bardzo uogólniłem, ale rozumiesz co miałem na
    myśli.

    > zdecydowanie zle sie zrozumielismy :) ludzie, o ktorych piszesz(wyzej)
    > to przyklad totalnych ignorantow (delikatnie mowiac).
    Tak, zauważ tylko proszę że mówimy teraz o stanowczej większości.

    > Boze chron mnie od takiego towarzystwa.
    Boże chroń świat... :)

    > zgadzam sie i dlatego napisalem we wczesniejszym poscie:
    > s/z pobudek/tylko z pobudek/ :)
    No to teraz się zrozumieliśmy.
    motto [JID: m...@j...wp.pl ICQ: 238159966 GG: 384683]
    "Rem tene, verba sequentur" Marcus Porcius Cato Maior Censorius

  • 15. Data: 2004-03-04 08:38:53
    Od: motto <m...@w...pl>

    trdx w wiadomości <0...@n...onet.pl> napisał(a):

    > Panowie wydaje mi sie ze sie klocicie o sprawe banalna. haslo informatyk
    > juz dawno zmienilo swoje znaczenie i w tej chwili okresla osobe mocno
    > zwiazana z komputerami.
    Możesz rozszeżyć myśl.

> [...]
    > owych ekspertow bo dobrzy programisci sa skromni i wiedza ze nigdy nie
    > posiada calego zasobu informacji nt programowania, budowy komputera
    Bo się po prostu nie da opanować wszystkiego, ja osobiście przyznaję się do
    kilku języków programowania, co do reszty (z którą kiedyś się zetknąłem) w
    CV uczciwie piszę "podstawowa wiedza z zakresu...", a nie jak większość
    "umijętność programowania w..." i tu lista na 3 liniki.

    > Dlatego laicy w dziedzinie informatyki zawsze uzyja prawidlowego
    > okreslenai informatyk na osobe duzo obcujaca z komputerem.
    Ale czy słusznie?

  • 16. Data: 2004-03-04 08:44:41
    Od: Robert Drozd <r...@y...iq.wytnijto.pl>

    Stało się to Wed, 3 Mar 2004 14:48:48 +0000 (UTC), gdy " Marek"
    <m...@g...pl> napisał:

    >Chylę czoła, a następnie staję na baczność przed super hiper extra de lux
    >programistami profesionalistami z tak górnej półki, że trzeba na nią wjeżdzać
    >windą - czy mogę zrobić spocznij :)

    >Czy ktoś może uchylić rąbka tajemnicy gdzie można się nauczyć programowania
    >(i nie tylko programowania) internetowego, skoro z książek Heliona (w moim
    >odczuciu wiodącego wydawcy na rynku) NIE, a leżące tu i ówdzie kursy w
    >internecie nie mają nawet objętości książeczek Heliona z serii leksykon
    >kieszonkowy :) ?

    Na pewno, podręczniki to cenne źródło wiedzy i dobrych praktyk (z tego
    tematu polecam "php4: aplikacje" wyd. Robomatic). Ale - jak piszą tu
    inni - mogą one być tylko uzupełnieniem do praktyki.

    Niekoniecznie mam tu na myśli gości, którzy zaczynali programować w
    wieku 12 lat, ale pasja ma na pewno duże znaczenie.
    Żeby móc się zabrać za jakiś projekt komercyjny, trzeba zdobyć jakieś
    praktyczne pojęcie, a o to najłatwiej w przypadku PHP gdy tworzymy
    stronę czy aplikację poświęconą jakiemuś hobby. Daje to jakąś praktyczną
    wiedzę, ale i sporo frajdy. Ja np. ucząc się Perla 4 lata temu, zrobiłem
    w jeden dzień "wirtualny alkomat", który do tej pory jest na 1 miejscu w
    google :)

    A jak uwierzyć człowiekowi, który twierdzi, że przeczytał "PHP w 21 dni"
    i przerobił wszystkie ćwiczenia tam zawarte, ale nie ma żadnej
    "twórczości", którą może się pochwalić? To nie chodzi o wyścig szczurów.
    Nawet w agencjach doradztwa nie znają się na wszystkich technologiach.
    Doświadczenie jest wtedy jedynym kryterium oceny.

    >Ogłoszenia pracodawców wskazują na to, że żeby się gdziekolwiek zatrudnić,
    >to trzeba mieć "potężny dorobek naukowy". Nie mam na zawołanie przykładu
    >wymagań dla programisty, ale odnośnie grafika pamiętam "portfolio wielkości
    >encyklopedii" i "poczatkującym flaschmanom dziękujemy. To oznacza, że i w tym
    >przypadku potencjalny pracodawca nie wysyła na kursy, tylko robi rekrutację
    >dla wyższej kadry zawodowej. Czy z powodu rosnącego bezrobocia środowisko się
    >hermetyzuje :)?

    Czy w dużych firmach programistów nie wysyła się na szkolenia? wydaje mi
    sie że wysyła się (nadal). Ale trudno, aby przyjąć tam kogoś z ulicy,
    kto nie pokazał że ma podstawy i możliwości. Podobnie np. w dziale
    księgowości nie przyjmują "początkujących księgowych", którzy na razie
    zbilansowali swoje kieszonkowe, a zyski nadzwyczajne zwinęli pod dywan.

    Robert

    ps. nie umiem obsługiwać ekspresu do kawy, a w Helionie nie ma książek
    na ten temat. Czy wpłynie to na tok mojej kariery zawodowej?

  • 17. Data: 2004-03-04 09:03:29
    Od: "KrzysztofM" <k...@w...dvdinfo.prv.pl>

    Użytkownik "motto" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie nazwę się projektantem mody...
    >
    > Większość z nas zaczynała programować w wieku 12-16 lat, kiedy reszta
    > rżnęła w gierki. Potem lata ślęczenia w kodzie tylko i wyłacznie dla
    > własnej przyjemności. Zrozum to, że programista to maniak ślęczący całymi
    > dniami w kodzie, a nie gość piszący od 8 do 16. To elita, do której wielu
    > chce dołączyć, ale nie wielu (bez względu na to jak wysokie mniemanie będą
    > mieć o sobie) to się uda. Jeśli chcesz być programistą z pobudek
    > finansowych to odpuść sobie, bo nigdy nie wskoczysz ponad pierwsze piętro.

    Właśnie się zastanawiam, jakby zdefiniować samego siebie :) Wedle tego co
    napisał Motto to chyba jestem tzw. "magikiem".
    Jako nastolatek, mając do dyspozycji komputer brata z kartą Hercules, na
    którym cięzko było coś pograć uczyłem się programować w Turbo Pascalu.
    Umiałem pisać dość zaawansowane programy - ale po pewnym czasie odeszłem od
    tego, zacząłem inne studia. Ale zawsze w jakiś sposób byłem bliski
    informatyce i programowaniu. Jakiś czas temu powróciłem do programowania -
    hobbystycznie - tym razem Delphi - no i kończę pierwszy własny program do
    obsługi magazynu i wystawiania faktur. Ale nie nazwałbym siebie programistą
    z prawdziwego zdarzenia (wedle tego co definiuje Motto).

    pozdr
    Krzysiek

  • 18. Data: 2004-03-04 09:11:47
    Od: marcins <m...@c...pl>

    motto wrote:

    > No ja nie narzekam, mam bardzo tolerancyjną dziewczynę (od 6 lat z hakiem),
    > ale to już jest zupełnie inny temat.

    programistka ? :)

    m.

  • 19. Data: 2004-03-04 17:27:16
    Od: motto <m...@w...pl>

    Marek w wiadomości <c26de3$pie$1@inews.gazeta.pl> napisał(a):

    > motto <m...@w...pl> napisał(a):
    >
    > (...) Środowisko informatyczne jest czubkogenne i nie stwierdzam
    > tego po to, żeby kogoś obrazić, ale po prostu tak jest obojętnie czy się
    > to komuś podoba czy nie.
    Może nie całe środowisko, ale programiści zazwyczaj (i czasami
    administatorzy) są w pewnym stopniu (jeśli nie w całości) dziwakami, a
    przynajmniej tak są odbierani na zewnątrz.

    > (...)
    > Takie teksty każą mi przypuszczać, że środowisko informatyczne już się
    > przez ostanie kilka lat zhermetyzowało do tego stopnia, że już nie dam
    > rady do niego wrócić.
    W Polsce jest ciężko ogólnie z pracą. Problem nie dotyczy tylko
    programistów, dotyczy wszystkich polaków. Nikt mi nie powie, że normalną
    rzeczą jest, iż człowiek z wiedzą i doświadczeniem nie może znaleźć pracy w
    tym popierdolonym kraju. Wiem co cujesz sam szukałem pracy kilka lat i
    niebawem szukać znów będę... (tym razem z własnego wyboru).

    > Ja się pytam jakie pobudki ma mieć ktoś, kto ponad rok jest bez pracy i
    > chce podwyższyć kwalifikacje? Finansowe czy maniacko-artystyczne?
    A ja myślałem, że ty chcesz się dopiero teraz nauczyć programować, że ktoś
    Ci nagadał jakie to niesamowite pieniądze się zarabia (kolejny mit,
    administratorzy zarabiają więcej) i chcesz szybciutko wskoczyć do tego
    grona.

    > Jednym z problemów polskiego rynku pracy jest to, że dla szczęśliwca
    > mającego pracę wszystko jest proste i oczywiste.
    Poczytaj moje posty na tej grupie, kilka lat szukałem pracy. Wiem jak to
    jest być po drugiej stronie. Z tego co piszesz wynika, że masz stosowną
    wiedzę, brakuje tylko odrobiny szczęścia.

  • 20. Data: 2004-03-04 22:01:50
    Od: Robert Drozd <r...@y...iq.wytnijto.pl>

    Stało się to Thu, 04 Mar 2004 18:27:16 +0100, gdy motto <m...@w...pl>
    napisał:

    >Może nie całe środowisko, ale programiści zazwyczaj (i czasami
    >administatorzy) są w pewnym stopniu (jeśli nie w całości) dziwakami, a
    >przynajmniej tak są odbierani na zewnątrz.

    Moze dla ludzi, ktorzy pracują w innych zawodach samo "zapalenie" do
    programowania czy komputerow jest dziwne. Wiekszosc programistow chyba
    lubi to co robi, co nie do konca sie zgadza dla innych zawodow.

    Robert